x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Bonjour!

0
Autor: Eugenia Voda 14 Mai 2014 - 19:28
Bonjour!
Corespondenţă de la Cannes
Festivalul de la Cannes propune - în 2014, la cea de-a 67-a ediţie (14-25 mai) – un plus de deschidere spre marele public al satului planetar: există “aplicaţii” care se pot descărca pe telefoanele mobile ca să te ţină la curent, în direct, cu “tot ce se întîmplă” la festival, pînă şi cu conferinţele de presă - e drept, doar în varianta audio! Oare va veni o vreme cînd se vor transmite în direct şi filmele propriu-zise? Sau dezbaterile secrete ale juriului? Pînă unde va merge, în veacuri, “comunicarea în timp real”? Doar că, în epoca acestei formidabile comunicări şi transparenţe culturale, ce trist paradox, un om nu poate intra într-o sală de cinema a festivalului fără să fie controlat ca la aeroport! Cît de fantezistă e senzaţia că, pe măsură ce se cîştigă în tehnică, se pierde în umanitate?

Se pare că selecţia de anul ăsta a Cannes-ului e branşată pe filme care studiază, într-un fel sau altul, la nivelul istoriei sau al individului, tocmai diferite “pierderi de umanitate”: Sarajevo, Cecenia, Ukraina, Irlanda, Siria, dar şi... Hollywood-ul! Spun “se pare”, doar parcurgînd în viteză catalogul festivalului, pentru că, la ora la care scriu această “introducere la corespondenţe”, încă nu a rulat niciun film, am putut asista doar la modul spectaculos în care Cannes-ul s-a transformat, în 24 de ore, dintr-un oraş calm şi aerisit într-un zgomotos ambuteiaj, în care lumea nu mai are loc pe trotuare.

Rapiditatea cu care circulă informaţia prezintă, însă, şi mici dezavantaje sau preţuri de cost: există riscul ca totul să se reducă la o imensă hărmălaie sau bîrfă planetară. De pildă, subiectul care a căpătat proporţii gigantice, cum că Gilles Jacob ar fi cerut imperativ demolarea Palatului festivalului! De fapt, preşedintele festivalului, aflat la ultimul său mandat, după 37 de ani de Cannes, a spus doar că, în perspectivă, pentru “prima manifestare culturală mondială”, care e festivalul de film, ar trebui să se conceapă o altă clădire, pentru că bunkerul actual riscă să nu mai facă faţă “dezvoltării fenomenului”. E o probă de tinereţe faptul că, într-o perioadă “a vacilor slabe”, cum s-ar spune pe aici, într-un moment nu de înflorire, ci mai degrabă de ofilire economică, Gilles Jacob are entuziasmul să viseze la un nou Palat! Cu atît mai mult cu cît primarul Cannes-ului a răspuns, scurt, că deocamdată ideea “nu intră în intenţiile oraşului”!

Cele 18 filme din marea Competiţie vor fi judecate de un Juriu condus de neo-zeelandeza Jane Campion (singura regizoare care a cîştigat o Palme d’or - în 1993, cu “Pianul”), juriu din care fac parte şi actori ca Willem Dafoe sau Carole Bouquet, şi regizori ca Sofia Coppola, sau danezul Nicolas Reffn (Drive), sau chinezul Jia Zhangke (marele nedreptăţit al ediţiei de anul trecut!). În Competiţie, ca de obicei, există foşti laureaţi cu Palme d’or (Ken Loach, Mike Leigh, Fraţii Dardenne, Michel Hazanavicius). Nici un film de debut. În schimb, compensează Un certain regard, care are şapte debuturi! Cel mai vîrstnic regizor al Competiţiei e Jean-Luc Godard (n. 1930), cel mai tînăr – canadianul Xavier Dolan (n.1989). Deşi e absurd să vorbeşti despre favoriţi la această oră, mă hazardez să cred că rusul Andrei Zvyagintsev, prezent în competiţie cu “Leviathan”, va fi unul dintre aleşii ediţiei.

Din păcate, nu e nici un singur film românesc în selecţia oficială, nici măcar la scurt-metraje sau la filmele de şcoală... Ce ar fi de comentat? Vorba unui banc, pe care l-am uitat, “bonjour, pardon, au revoir!”


Citeşte mai multe despre:   cannes,   cannes 2014

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor
Muzeul Luvru din Paris s-a redeschis astăzi, după după trei luni şi jumătate, cu respectarea unor măsuri de protecție sanitară pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, transmite AFP. Pierderile pr...

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a
Galerie Foto Având în vedere situația excepțională pe care o traversează în această perioadă toate sectoarele societății, Uniunea Teatrală din România a fost nevoită să reconsidere organizarea Galei Premiilor UNITER 20...

Apariții editoriale la RAO

Apariții editoriale la RAO
Galerie Foto Iepurele și Ursoaica de Julian Gough Năravuri iepurești este o poveste ce face parte din seria Iepurele și Ursoaica și se adresează copiilor cu vârsta 7-10 ani. Ei află că Ursoaica se trezește mai devrem...

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU
Unde s-ar putea naște cele mai tari glume sau cele mai hilare situații dacă nu în cuplu? Soții și nevestele, amanții și amantele, iubiții și partenerele lor sunt personajele acestor bancuri care te vor face...

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și  Matei Basarab, scoase la vânzare

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și   Matei Basarab, scoase la vânzare
Galerie Foto Licitația de Valori Tradiționale, inclusiv colecția de icoane pe sticlă Cecilia Cuțescu-Storck Joi, 9 iulie 2020, ora 19:30 Online Only   „Sângele apă nu se face”, întrucât credința a...

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București
După luni întregi de proiecte desfășurate exclusive online, în iulie, Institutul Cervantes din București, în parteneriat și prin amabilitatea Ambasadei Republicii Peru la București, cu sprijinul Hotel...

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera
Vineri seara , o nouă întâlnire cu Anita Hartig, interpreta Mihaelei în opera Carmen la Metropolitan Opera. Celebra scenă muzicală din New York derulează un program în care difuzează online...

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică
În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de...

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American
Galerie Foto Proiectul ”Zilele Muzicale Româno-Americane” a deschis seria de festivaluri culturale ale orașului cu două evenimente deosebite: Concertul ”O harpă de poveste” și ”Anotimpurile” de A. Vivaldi - o...

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020
Dracula Film Festival este un festival competițional, în cadrul căruia vor fi proiectate filme horror, SF, supranaturale, thriller sau fantasy. Festivalul are 2 secțiuni competiționale: competiție lungmetraj...

Cea de-a doua premieră în aer liber, pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean

Cea de-a doua premieră în aer liber,  pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean
Galerie Foto În această duminică, pe 5 iulie, de la 20:30, pe Scena 6, noul spațiu inaugurat recent în parcul Teatrului³, are loc un nou eveniment al Teatrului Național Iași: premiera spectacolului Trei, o adaptare...

Școala de vară offline la Muzeul Municipiului București

Școala de vară offline la  Muzeul Municipiului București
Galerie Foto Muzeul Municipiului București s-a implicat activ în această perioadă contribuind la reducerea efectelor izolării și singurătății prin creșterea numărului de activități online dedicate copiilor. După...

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile
Galerie Foto Filarmonica de Stat Sibiu lansează sâmbătă, 4 iulie 2020, aplicația oficială a instituției, devenind astfel prima instituție de acest gen din România cu aplicație pentru dispozitive mobile. Gândită, printre...

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber, pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber,  pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa
La a zecea sa ediţie, turneul Pianul călător a avut un destin şi un traseu cu totul inedit. Pianistul Horia Mihail a pornit la drum în turneul său naţional pentru a zecea oară, „Pianul călător” cântând...

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești
Galerie Foto Teatrul Național „Marin Sorescu” a sărbătorit pe 29 iunie, a.c., 170 de ani de când o mână de entuziaști s-au reunit la Craiova pentru a fonda o instituție care a străbătut...
Serviciul de email marketing furnizat de