x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cât de vulnerabilă este “protecţia” consumatorilor vulnerabili

0
Autor: Daniel Apostol 01 Iul 2019 - 08:05
Cât de vulnerabilă este “protecţia” consumatorilor vulnerabili


România este ticsită cu consumatori vulnerabili. Iar statul şmecher, împărţind pomeni şi ajutoare sociale în dreapta şi în stânga, sub pretextul că ar fi un “stat social”, transformă marea masă de vulnerabili în cohorte de alegători cuminţi. Din păcate,  chestiunea consumatorului de energie vulnerabil nu este tratată cu seriozitate şi în strânsă legătură cu nivelul de sărăcie energetică. În România, peste 11% dintre cetăţeni sunt consideraţi consumatori vulnerabili, potrivit unor date ale ACER, în timp ce în Ungaria şi Polonia aceştia reprezintă doar 0,8%, respectiv 0,7% din populaţie.

În România, în categoria consumatorilor vulnerabili de energie electrică intră clienţii casnici cu un venit mediu lunar net mai mic sau egal cu salariul minim pe economie, cei a căror viaţă sau sănătate este în pericol iminent în cazul deconectării, persoanele cu dizabilităţi sau cu boli grave, precum şi consumatorii în vârstă de peste 65 ani.

Modul în care definim consumatorul vulnerabil dă politicienilor posibilitatea de a veni cu te-miri-ce legi care - sub pretextul protecţiei cetăţenilor - introduc puternice distorsiuni în piaţă şi produc prejudicii atât consumatorilor, cât şi operatorilor energetici, dar şi bugetului public. O dovadă actuală este Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 114/2018, care promitea protecţia consumatorilor vulnerabili, efect absent după 6 luni de aplicare a acesteia. OUG 114 nu remediază deficienţele sistemice de pe piaţa românească a gazelor naturale, dar continuă să agraveze obstacolele care împiedică o dezvoltare eficientă şi echilibrată a sectorului. Cum se pot îndrepta lucrurile? O dată, prin creşterea lichidităţii pe piaţa angro şi dezvoltarea unui indice fiabil de preţuri prin adaptarea obligaţiilor pieţei centralizate (pentru produse pe termen mediu/lung), prin stabilirea obligaţiilor de formare pe piaţa spot, prin modificarea normelor de echilibrare pentru creşterea lichidităţii pieţei angro şi prin asigurarea că platformele de tranzacţionare propun servicii de compensare. Apoi, e nevoie de creşterea concurenţei în segmentul casnic cu amănuntul, prin revizuirea metodologiei de calcul a tarifelor reglementate pentru clienţi casnici prin asocierea costului achiziţiei gazelor naturale direct cu preţul angro în România. La fel de importantă este creşterea protecţiei consumatorilor vulnerabili prin schimbarea definiţiei actuale, prin introducerea unui mecanism social temporar şi prin crearea unei scheme sustenabile pentru protecţia acestuia. România are nevoie de fapt de implementarea unui program cuprinzător de combatere a sărăciei energetice, care să combine măsuri financiare, nefinanciare şi de eficienţă energetică, în scopul protejării consumatorilor vulnerabili de energie din România.

 

 


Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de