x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Cazul Vosganian, punct si de la capat

Cazul Vosganian, punct si de la capat

de prof. dr. Liviu Turcu    |    16 Ian 2007   •   00:00
Cazul Vosganian, punct si de la capat

O radiografie in serial, semnata de Liviu Turcu, a clasei politice, insti-tutiilor statului si, nu in ultimul rand, a cuibului de viespi ce se starneste la orice atingere a intereselor de grup.

Asemenea zicerii asiatice, potrivit careia "cand vrei sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai aceasta se incheie, dar si pana cand se aseaza ultimul fir de praf sau de nisip starnit de vant", si dr. Liviu Turcu face o analiza la rece a "scandalului Varujan Vosganian". O radiografie, in serial, a clasei politice, institutiilor statului si nu in ultimul rand a cuibului de viespi ce se starneste la orice atingere a intereselor de grup.

"Printre aprecierile elogiative la adresa fostului presedinte american Gerald Ford, una a intrunit o unanimitate impresionanta: "He put the country first!", adica "El a pus inainte de toate interesul tarii!". Referinta face evident trimitere la faimosul moment Watergate de la inceputul anilor ’70 si care a pus serios la incercare credibilitatea principiala a insusi sistemului politic american. Un moment de cumpana, care in final a reasigurat societatea ca nici macar presedintele nu poate fi mai presus de lege. Depasind cu brio orice partizanat politic si punand interesele tarii mai presus de orice, Gerald Ford a redat increderea americanilor in democratie si pentru asta a intrat definitiv in pantheonul acesteia.

SUBMINAREA INTERESULUI NATIONAL. Nu este pentru prima data cand eu si multi altii am adus in atentia agorei romanesti dupa decembrie 1989 tema raportului nefiresc sub aspectul prioritatilor politice intre interesele individuale, de grup si cele nationale. Preeminenta fara precedent a primelor doua categorii sub umbrela politico-ideologica compensatorie a combaterii fostului colectivism nemeritocratic a avut drept efect imediat nu numai o dezolanta polarizare socio-economica, dar si subminarea periculoasa a conceptului de interes de stat, de interes national. In toate societatile democratice occidentale, indiferent de gradul de nuantare, nimeni nu a pus sau pune in discutie sub nici o forma ordinea de prioritati in care interesul national, de stat, ocupa varful piramidei.

"STATUL SUNT EU!". In Romania post-decembrie 1989, noua clasa politica reciclata ideologic, dominata copios de cateva grupuri de interese economico-financiare, a capitalizat discretionar in procesul apropierii fostei economii planificate prin ignorarea constienta sau manipularea dupa bunul plac a conceptului de interes de stat, de interes national. O formula nu prea originala, dar fidel urmata de cei amintiti ca parafraza a celebrului dicton al lui Louis al XIV-lea, "Statul sunt eu!". In acest sens, intreaga perioada a ultimilor 16 ani este de fapt cronica unui lung sir de actiuni si operatiuni in care intregul sistem institutional a servit de facto drept instrument de promovare si executie a intereselor "egoiste" ale grupurilor de interese mentionate in detrimentul celorlalte doua categorii, respectiv al cetateanului de rand si al celor colective, ca o chintesenta a interesului national.

EFECTELE "FURTUNII". Am folosit acest preambul tocmai pentru faptul ca poate servi drept baza de pornire pentru deslusirea celor intamplate la sfarsitul lunii octombrie cu ocazia nominalizarii lui Varujan Vosganian drept candidat la postul de comisar european. Un vechi si intelept proverb asiatic spune ca atunci cand vrei cu adevarat sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai aceasta se incheie, dar si pana cand "se aseaza ultimul fir de praf sau de nisip starnit de vant". Informatiile suplimentare incluse in aceasta analiza sper sa urmeze "in spirit" aceasta recomandare, cu beneficiile de rigoare pentru cititor.

NOMINALIZARE SUPER-ACCELERATA. La 27 octombrie, in comentariul publicat in Jurnalul National, am precizat clar ca nominalizarea lui Varujan Vosganian pentru postul de comisar european este nepotrivita intrucat aduce prejudicii intereselor de stat ale Romaniei in relatiile atat cu Uniunea Europeana, dar si cu alte state occidentale. Reamintesc ca intregul proces al nominalizarii s-a desfasurat pe fondul confruntarii dure a doua dintre cele mai importante grupuri de interese economico-financiare si intr-o totala netrasparenta politica. Dupa nominalizarea liberala superaccelerata menita sa-i surprinda pe competitori, candidatul Varujan Vosganian a fost urcat imediat in avionul de Bruxelles pentru a se intani in aceeasi dupa-amiaza, in scopul confirmarii, cu presedintele Uniunii Europene, Jose Manuel Baroso.

UN DOSAR CUNOSCUT. Ceea ce mentorii din umbra ai candidatului nu au stiut cu certitudine este faptul ca in momentul sosirii la fata locului, in cancelariile si anumite cercuri politice occidentale influente se aflau deja informatii considerate compromitatoare sub aspect politic la adresa acestuia. Sa precizam, de asemenea, ca in acel moment, date fiind circumstantele concrete, era absolut irelevant in ce masura aceste informatii erau 10%, 25,% sau 50% amendabile sub aspectul acuratetei. Nu este in obisnuinta structurilor mentionate de a actiona in regim de urgenta si nici macar de a face cunoscut in mod explicit esenta rezervelor sau obiectiilor privind un subiect sau altul. De aceea exista la nivelul parghiilor decizionale ale fiecarui stat institutii abilitate sa informeze factorii de decizie politica cu privire la situatia reala in plan informal tocmai pentru a scuti ambele parti de momente penibile.

COMPROMITEREA. Trimitandu-l pe Varujan Vosganian in postura de candidat pentru pozitia de comisar european in circumstantele negative descrise mai sus, guvernantii romani s-au compromis de doua ori: mai intai pentru ca au demonstrat o slaba cunoasere a situatiei informativ-operative a raportului de forte de "pe teren"; apoi, prin slaba cunoastere sau ignorarea constienta a modului de lucru al structurilor institutionale de la Bruxelles si indeosebi in raporturile Comisiei cu Parlamentul European. Obiectiile de ordin public ale diferitelor personalitati occidentale la adresa candidaturii romanesti, via mass-media internationale, (vezi caseta incluzand un esantion al unor asemenea declaratii) au atins in mod intentionat doar tangential fondul informatiilor considerate compromitatoare in scopul evitarii declansarii unui scandal international care cu siguranta ar fi condus la amanarea intrarii Romaniei in Uniunea Europeana.

BRUXELLESUL IN DIFICULTATE. O "durere de cap" de care Bruxellesul nu avea nevoie, din motive ce nici macar nu tin direct de protejarea prestigiului sau intereselor Romaniei. Cum viata nu e tocmai simpla, mai ales in jocul vectorilor ce actioneaza in cadrul relatiilor internationale, mai trebuie mentionat faptul ca la Bruxelles, intr-o alianta involuntara si necoordonata, doua forte politice au actionat simultan pentru confirmarea candidatului roman: una a reprezentat factiunea ideologica europeana liberala care-si facea "datoria" de a-si sprijini aliatul ideologic roman si alta care a dorit de fapt confirmarea candidatului in scopul utilizarii ulterioare a trecutului compromitator drept element de negociere, un "card in alb" favorizant pentru promovarea propriilor interese in raport cu statul roman.

Christian Silva/JURNALUL NATIONAL
EFECT. Oligarhii din spatele lui Vosganian, surprinsi

CHEIA. Daca varianta respingerii candidaturii romanesti aducea tarii prejudicii temporare, a doua varianta punea interesele de stat ale Romaniei in plina vulnerabilitate pe termen lung. Aici este cheia deciziei mele de a interveni public in regim de urgenta utilizand tema, nici macar noua, in mass-media romanesti, cea a legaturilor lui Varujan Vosganian cu fosta Securitate.

Faptul ca informatia venea de la mine, ca om care a ocupat anumite functii de comanda in cadrul Serviciului de Informatii Externe, cu experienta in culisele relatiilor internationale si care timp de mai bine de 17 ani nu s-a hazardat in nominalizari facile sau inutile pe tema colaborationismului, trebuia sa asigure o minima garantie pentru ca subiectul sa nu fie ignorat nici de factorii de decizie politica si nici de opinia publica. Ceea ce s-a si intamplat. Despre situatia creata si implicatiile nefaste pentru interesele de stat, personal mi-am facut datoria si l-am informat cat de curand am putut pe seful statului, precizand ca as fi facut-o indiferent de numele celui aflat la Palatul Cotroceni.

SCURTCIRCUIT
Consider si azi ca presedintele Traian Basescu a inteles imediat despre ce este vorba si a actionat cum se cuvine. Din nefericire, lipsa de comunicare onesta intre Guvern si Presedentie, ca si intre partidele Aliantei, a condus in pofida necesitatii imperioase de a se manifesta o solidaritate benefica interesului national, la accelerarea confruntarii si deteriorarea climatului politic general. In plus, grupul de interese economico-financiar aflat in spatele carierei politice a lui Varujan Vosganian a fost luat prin surprindere cand si-a vazut spulberate peste noapte planurile vizand utilizarea acestuia drept vector in promovarea intereselor sale. Este vorba, mai cu seama, de gestionarea celor peste 20 de miliarde de euro planificate de Bruxelles a fi alocate Romaniei in perioada 2007-2012 o data cu intrarea ca membru cu drepturi depline in cadrul Uniunii Europene."
  • Va urma
  • ×