x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cazul Vosganian - Punct si de la capat (IV)

0
Autor: prof. dr. Liviu Turcu 19 Ian 2007 - 00:00
Cazul Vosganian - Punct si de la capat (IV)


"Sub aspectul trecutului sau biogra-fic, Varujan Vosganian este departe de a fi un caz unic. Ca el sunt zeci si sute de membri ai clasei politice romanesti de azi", sustine, in ultimul episod al radiogra-fiei sale, Liviu Turcu.

Asemenea zicerii asiatice, potrivit careia, "cand vrei sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai aceasta se incheie, dar si pana cand se asaza ultimul fir de praf sau de nisip starnit de vant", si dr. Liviu Turcu face o analiza la rece a "scandalului Varujan Vosganian". O radiografie in serial a clasei politice, institutiilor statului si, nu in ultimul rand, a cuibului de viespi ce se starneste la orice atingere a intereselor de grup.

«Mai intai este demn de observat ca Varujan Vosganian foloseste involuntar termenul de "membru" al DIE, adica de cadru, de ofiter si nu pe cel de informator. Cand in intreaga mass-media se vorbeste uzual de informatori si colaboratori ai fostei Securitati, este cel putin "bizar" sa utilizezi termenul de "membru" al DIE, care de fapt inseamna pur si simplu ofiter. Ulterior, din motive ramase misterioase, el inlocuieste formularea DIE cu SIE. In rest, ma simt obligat sa-l las pe cititor sa inteleaga ce vrea atunci cand citeste cu atentie cele doua pasaje de mai sus. In ce ma priveste, nu inteleg pur si simplu rostul unui enunt care pentru situatia sa nu impune sub nici o forma vreo demonstratie logica: un serviciu de informatii nu-si da in vileag reteaua si cadrele si ca daca un serviciu are ocazia sa controleze informativ un comisar european o face cu siguranta.

Asa este, si am si demonstrat in detaliu de ce anume in comentariul publicat in Jurnalul National si intitulat "SIE a pierdut controlul comisarului european". Partea mult mai stranie a afirmatiei lui Varujan Vosganian este cea in care spune ca faptul ca ar fi fost "atacat azi este expresia cea mai clara ca eu (V.V.) nu am nici o legatura cu aceste servicii de informatii". (?!!) Greu la deal cu logica vosganiana...

REACTIA SIE. Nu in cele din urma, consider utile si de folos pentru intelegerea situatiei cateva comentarii pe marginea modului in care SIE a gasit de cuviinta sa reactioneze pe subiect atat la nivel public, cat si in relatia cu seful ierarhic, respectiv seful statului roman. La nivel public, conducerea SIE s-a manifestat printr-o serie de balbe contradictorii. La data de 26 octombrie, in cursul serii, premierul C.P. Tariceanu afirma la posturile de televiziune: "Dupa sedinta Delegatiei permanente a PNL am incercat sa-l contactez pe directorul SIE, Claudiu Saftoiu. Negasindu-l, a fost contactat (sic!) generalul Predoiu. Le-am cerut in mod formal sa precizeze care este situatia lui Varujan Vosganian. Predoiu a afirmat ca nu mai e nevoie sa caute in arhivele SIE, pentru ca poate confirma pe loc ca este o speculatie fara nici un fel de baza". La scurt timp, Mediafax difuzeaza cele ce urmeaza: "Serviciul de Informatii Externe nu va face nici o declaratie referitoare la Varujan Vosganian - au declarat (pentru Mediafax) surse oficiale din conducerea SIE. Acestea au aratat ca SIE nu poate face precizari pe subiectul presupusului dosar de Securitate al lui Varujan Vosganian, pentru ca, potrivit legii, singura institutie abilitata in acest sens este CNSAS... SIE nu mai detine dosare de securitate referitoare la politicieni".

DOSARIADA. Cat de credibile si coerente sunt afirmatiile conducerii actualului SIE se poate vedea cu usurinta si din ultima declaratie a sefului serviciului, Claudiu Saftoiu. Citez in acest sens din cotidianul "Adevarul", editia din 9 ianuarie 2007: "Sunt mai multe categorii de persoane care ar ramane secretizate in dosarele CIE/DIE de la SIE si care nu vor fi predate CNSAS. Conform declaratiei directorului SIE, Claudiu Saftoiu, este vorba de circa 27.000 de dosare din cele 47.000 ramase din perioada comunista, adica aproape 70 la suta. Printre categoriile care vor ramane secretizate se numara agentii pe care Securitatea ii avea in strainatate, personalul diplomatic, cel de comert exterior, prelati si alti cetateni romani care erau trimisi in strainatate sub diverse acoperiri. Conform lui Saftoiu, cele 27.000 de dosare sunt "baza operativa" si vizeaza si actiuni in desfasurare. Acest lucru inseamna ca in continuare colaboratori ai DIE/CIE lucreaza pentru serviciile secrete romanesti..."

EXERCITIU DE LOGICA. Pornind de la declaratia de mai sus, oricine va avea curiozitatea sa arunce o simpla privire, fie si fugitiva, asupra biografiilor politicienilor romani folosind criteriul categoriei profesionale va intelege instantaneu de ce Colegiul CNSAS elaboreaza si distribuie intr-o totala voiosie certificate exculpatorii clasei politice romanesti, inclusiv lui Varujan Vosganian. CE CURTE DE JUSTITIE A UNEI TARI MEMBRE A UNIUNII EUROPENE CE SE DORESTE ASIMILATA CU DREPTURI EGALE SUB ASPECTUL VALORILOR JURIDICE SI MORALE SURATELOR SALE DIN CADRUL DEMOCRATIILOR EUROPENE POATE PRONUNTA VERDICTE OBIECTIVE EXCLUSIV PE BAZA UNOR ASTFEL DE CERTIFICATE EXCULPATORII EMISE DE CNSAS? Asta pentru simplul fapt ca daca asa cum se sti- puleaza in adresa SIE catre premierul C.P. Tariceanu dosarul CIE al lui Varujan Vosganian NU EXISTA in arhiva SIE (in baza de lucru a indicativului UM0544/201/1...), atunci singura explicatie logico-profesionala deductiva nu poate fi decat aceea ca a fost trecut in baza operativa curenta de un tip sau altul si este protejat de legislatia in vigoare.

PRECAUTIE. Lucrurile nu se opresc insa aici. Mult mai precauta, din motive lesne de inteles, conducerea SIE a decis sa fie ceva mai nuantata in explicatiile de detaliu solicitate ca urmare a declaratiei publice a presedintelui tarii, citez "... va pot asigura ca am toate garantiile ca nu exista un asemenea dosar, sigur, in masura in care serviciile secrete si-ar putea permite sa ma dezinformeze, ceea ce ar fi extrem de grav". O declaratie ce include o amenintare extrem nevoalata la adresa conducerii serviciilor de informatii si care le-a pus practic intr-o postura de neinvidiat. Daca ipotetic ar fi confirmat in sfarsit existenta documentelor privindu-l pe Varujan Vosga-nian, acest fapt ar fi echivalat cu un hara-kiri spectaculos, intrucat anterior interventiei mele publice au dat lumina verde candidaturii. O atare ipoteza insa ar fi avut consecinte politice si mai grave pentru credibili-tatea unui sef de stat care este mintit si dezinformat de serviciile de informatii. Si asta intr-o tara ca Romania, unde Presedintia este des acuzata de societatea civila ca foloseste excesiv controlul personal asupra serviciilor de informatii pentru a controla cvasidiscretionar intreaga viata politica.

CA IN BANCURI. In atari conditii, seful statului a fost informat de fostul sau consilier pe probleme de securitate nationala, proaspat confirmat ca sef la SIE in stilul si logica bancurilor celebre de la radio-Erevan (coincidenta neintentionata): da, exista in baza de date a SIE un Varujan al timpurilor mentionate, dar nu este vorba de senatorul in cauza, ci de un altul. Ca explicatia a fost acceptata ca o solutie convenabila pentru toata lumea (minus Liviu Turcu) este confirmata si de faptul ca presedintele a folosit-o inclusiv intr-o conversatie cu unul din interlocutorii sai occidentali. De aceea mi-am si permis sa relev acest aspect, altfel menit probabil sa ramana necunoscut opiniei publice romanesti.

Sa recapitulam: precizarile mele bazate pe circumstantele informativ-operative deosebite descrise in aceasta analiza elimina asa cum s-a incercat de catre denigratorii mei sa inculce subliminal in plan explicativ alternativa unei confuzii de memorie. Din fericire pentru mine si nefericire pentru altii, memoria mea prezenta nu a suferit nici un fel de alteratii. In plus, se mai intampla ca Varujan Vosganian sa-mi fi retinut atentia si pentru ca numele sau e departe de a fi comun, precum Ionescu sau Georgescu, iar asocierea varstei, studiilor de economist cu intentia de a urma cursurile Facultatii de Matematica, precum si legaturile active in cadrul comunitatii armenilor sunt suficient de particulare pentru a nu ne confrunta cu o lunga lista de biografii cvasiidentice. Si un ultim posibil exercitiu pentru amatorii de investigatii obiective: cati Varujan Vosganian exista in Romania de azi indeplinind caracteristicile mentionate mai sus?

DOAR UN EXEMPLU. Sub aspectul trecutului sau biografic, Varujan Vosganian este departe de a fi un caz unic. Ca el sunt zeci si sute de membri ai clasei politice romanesti de azi. Daca viata si mentorii sai nu l-ar fi impins intr-o postura ce a pus si pune in continuare interesele de stat ale Romaniei intr-o pozitie de vulnerabilitate, interventia mea nu ar fi avut loc, iar Varujan Vosganian si-ar fi putut desfasura linistit cariera politica ocrotita cu atata grija de patronii sai economico-financiari.

PRECIZARE
Inchei cu mentionarea faptului ca nu am avut si nu am nici un interes de ordin personal fata de Varujan Vosganian. Cred ca este limpede pentru toti oamenii de buna-credinta ca nu am avut nimic de castigat in acest sens prin interventia publica facuta. Un aspect sesizat corect si de comentatorii obiectivi ai subiectului, multi dintre ei mentionand credibilitatea intelectuala si morala demonstrate in cursul ultimelor decenii. La urma urmei, intrebarea cea mai des auzita in zilele fierbinti ale lui octombrie a fost de ce am facut-o abia dupa 16 ani? Raspunsul meu este cat se poate de simplu si sper ca este validat de intreaga analiza: pentru ca dintr-un idealism considerat azi de foarte multi caduc (s-ar putea spune la limita stupiditatii, aplicand grila valorilor morale ce domina societatea romaneasca de azi) am pus mai presus de tot si de toate interesul national. Altfel, vorba unuia dintre comentatorii amintiti: "Eu am incercat sa inteleg gestul lui Liviu Turcu si marturisesc ca dupa 16 ani nu inteleg de ce el ar fi vrut sa se razbune pe o persoana. Pentru ca daca ar fi vrut sa se razbune cu adevarat, el l-ar fi lasat pe Varujan Vosganian sa fie nominalizat". Nimic mai adevarat. Cat priveste campania furibunda de discreditare dusa impotriva mea imi permit sa le amintesc initiatorilor acesteia faimosul dicton: "Niciodata nu arunca cu noroi. Risti de la bun inceput sa gresesti tinta si pe deasupra mai ramai si cu mainile murdare".
Citeşte mai multe despre:   editorial,   vosganian,   varujan vosganian,   varujan

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de