x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cine apără armata ciclo-curierilor?

0
Autor: Dan Constantin 19 Dec 2019 - 08:00
Cine apără armata ciclo-curierilor?


În Capitală dar și în marile orașe, în peisajul urban s-au integrat cu discreție curierii pe biciclete. După etapa scuteriștilor care au avut monopolul transportului de pizza, valul de cicliști cu rucsac tip cutie care roiesc ziua și noaptea marchează o realitate pe piața serviciilor. Privit din afară, acest domeniu dinamic – la propriu și la figurat - din economie, apare ca un sector marginal. Nici o autoritate nu poate oferi date, măcar aproximative, despre cifra de afaceri din acest sector uberizat care crește din pedalatul curierilor. Evident că munca lor se află în zona gri a fiscalizării, cu riscurile reciproce pentru patronii care îi plătesc la negru dar și pentru angajații fără contract, lipsiți de protecția minimală a dreptului muncii. Aceste aprecieri generale vor stârni supărarea patronilor de rețele de curierat, care se feresc să fie etichetați ca evazioniști; la fel se vor ofusca și bicicliștii care susțin că nu lucrează la negru, dar în puține cazuri pot să dovedească formele legale de angajare. Trebuie să reținem că platformele pe care se bazează funcționarea sistemului de comenzi, transport, livrare, preluat generic de la metoda uber, au suportul infomatic bine puse la punct. Aspectul social nu este încă bine conturat sau conștientizat de curieri. Ne aflăm în fața unor schimbări rapide, impulsionate de digitalizare, în care profituri substanțiale produse pe baza muncii a mii de furnici  dirijate de hărțile electronice sunt acumulate într-o zonă puțin controlată, aflată în teritoriul liberalismului sălbatic. Curierii, plătiți de regulă la numărul de comenzi livrate, și nu la numărul de kilometri parcurși, sunt expuși la riscuri majore în trafic, dar și la abuzuri și violențe din partea beneficiarilor comenzilor. Se produc tot mai multe accidente rutiere și agresiuni care nu sunt raportate ca accidente de muncă și cercetate ca atare de inspecția de specialitate. Curierii nu sunt sindicalizați, nu au organizații profesionale, cel mult se regăsesc în grupuri de prieteni pe Facebook. O comunitate bine individualizată în spațiul urban, în creștere numerică, care constituie un segment nou al muncitorilor erei digitale, este practic fără protecție. Capacitatea de comunicare a curierilor, cumulul de informații pe care aceștia le stochează, fac din ei o forță latentă, neglijată de sindicate. Schimbările pe piața muncii sunt mai rapide decât reacția administrației, legislația rămâne și ea în urma realităților, dar viața merge înainte, dând la pedale. 


Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de