FMI - care ani de zile a recomandat Romaniei mai mult politici nepotrivite decat potrivite, in parte si din cauza diagnozelor gresite - a nimerit-o mai zilele trecute cu descrierea situatiei economice actuale din Romania...
FMI - care ani de zile a recomandat Romaniei mai mult politici nepotrivite decat potrivite, in parte si din cauza diagnozelor gresite - a nimerit-o mai zilele trecute cu descrierea situatiei economice actuale din Romania: "Este vorba, a spus reprezentantul rezident al FMI la Bucuresti, despre sofatul unei masini care continua sa accelereze si tinde sa se apropie de limite. Poza este frumoasa - creste consumul, cresc investitiile. Dar cu ce riscuri, cand poate fi atins un punct din care masina nu va mai putea fi controlata". Riscul major vine, evident, de la deficitul extern, care, la nivelul atins, reprezinta o vulnerabilitate maxima. Ceea ce s-a sustinut oficial, de altfel sus si tare (si de reprezentantii guvernamentali si de cei ai bancii centrale), a fost ca - daca intr-adevar deficitul de cont curent extern a tot crescut, si inca in mod periculos, surclasand cu un nivel de peste 10% echivalentul PIB, cota de 6% echivalent PIB, considerata de alerta pe plan international - probleme de fapt nu s-au pus in masura in care acest deficit a avut parte de o asa-numita "finantare autonoma", adica a fost practic acoperit in proportie de 80%-90% de intrari de capitaluri sub forma de investitii directe straine. Adica de investitii care, facandu-se in afaceri, sunt in principiu pe termen nelimitat si oricum nu au un caracter volatil, cum sunt cele pe piata de capital sau pe piata valutara, care pot fi de natura strict speculativa, putandu-se retrage brusc din piata asa cum au venit. Primele urmaresc profitul prin intermdeiul unei afaceri, deci au o anumita stabilitate, putandu-se ca atare conta pe ele in finantarea unui deficit extern. Pe ultimele nu se poate conta in aceasta privinta tocmai din cauza volatilitatii lor.