x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Costul mare pandeste dupa pretul mic

0
Autor: Lucian Mandruta 03 Dec 2005 - 00:00
Costul mare pandeste dupa pretul mic


TCO. Cuvintele acestea ne doare, cum ar spune un personaj de film. Sunt de fapt initialele de la "Total Cost of Ownership" - un indicator intalnit des in industria IT.

TCO. Cuvintele acestea ne doare, cum ar spune un personaj de film. Sunt de fapt initialele de la "Total Cost of Ownership" - un indicator intalnit des in industria IT, si care iti spune cat te costa de fapt un sistem pana la finalul vietii lui in priza (la calculatoare e de 3-4 ori mai mare decat costul de achizitie).

Insa TCO e un indicator fara frontiere: el ne poate spune adevarul financiar despre orice iti cumperi pe lumea asta. De la imprimanta si pana la masina, de la aspirator si pana la iaht. In acelasi timp, sunt cifrele cel mai greu de obtinut de la producatori si companii - in versiunea lor neromantata, nefardata, extrasa din viata.

O parte din adevar il stim fiecare, fireste. Toti cei care si-au cumparat macar o data in viata o imprimanta stiu ca o platesc aproape de noua de fiecare data cand iau toner. Cei care au masina stiu cat adauga intretinerea, asigurarea si benzina la nota de plata a fericirii de a nu mai fi pieton. Mai putin sunt la curent proprietarii de frigidere sau cei de aspiratoare in privinta costurilor de dupa. Iar proprietarii de iahturi se plang cu oarecare mandrie de costurile de intretinere pe timp de iarna ale dragilor lor ambarcatiuni.

Putini sunt insa cei care iau o decizie de cumparare bazata pe TCO. Poate si pentru ca asa functioneaza mintea umana: prajitura acum, plata mai tarziu e cea mai usor de vandut oferta. Iar planurile de afaceri ale companiilor sunt structurate pentru a profita de ea. Sezonul acesta de sarbatori va fi plin de asemenea tentatii: de la creditele cu perioada de gratie pana la anul si pana la consolele de jocuri sau copiatoarele vandute sub costul de fabricatie, tocmai pentru ca banii sunt recuperati din vanzarea de consumabile sau continut...

Ca si consumatori, ar trebui sa putem evada din acest mecanism. Cel putin in materie de imprimante, e mult mai ieftin sa faci un credit pentru una mai scumpa, dar cu toner la pret redus, dupa aceea. Si asta pentru ca acum banii sunt (relativ) ieftini, oricum mai ieftini decat cerneala. La autoturisme, calculul acesta se complica putin - teoretic, motoarele diesel consuma mai putin in timp. Insa si motoarele acestea costa mai mult, iar TCO va este favorabil numai daca mergeti mult - cat anume, va spun site-urile specializate din Occident, pentru ca ale noastre nu au curajul sa lupte cu bugetele de marketing ale importatorilor... Aceeasi problema se pune inclusiv pentru pantalonii albi, care in medie consuma de trei ori mai mult detergent decat cei maro sau negri...

TCO ar putea fi si un indicator pentru perioada de Sarbatori care ne asteapta. Cat ne costa distractia nu e doar suma a ce cheltuim pana in Craciun, ci si nota de plata la doctor in ianuarie. Dar deja suna prea mercantil...
Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de