x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De ce a cantat Traian Basescu impreuna cu junele ispititoare de la A.S.I.A.

0
22 Mar 2004 - 00:00

Partidul Democrat si-a lansat cei 3.000 de candidati la locale printr-o manifestare de amploare la Sala Palatului din Bucuresti. Intinsa pe durata a cinci ore, manifestarea a descumpanit persoanele mai putin pregatite pentru surprizele puse la cale de politicieni.

Locul mitingului plicticos, cu discursuri terne in fata unei sali istovite de batalia cu somnul, tragic impartite intre spaima de a se sti supravegheata de pe scena si nevoia inexorabila de a infuleca ceva la bufet, l-a luat spectacolul in stil american, de un dinamism de exceptie, rod al unei dozari profesionale a politicului cu divertismentul. Cozmin Gusa, seful de campanie nationala electorala a PD, a tinut sa dovedeasca PSD c-a dat cu piciorul unui om valoros si PD ca n-a gresit acceptandu-l. Âşi-a reusit pe deplin in cele doua scopuri lesne de ghicit. Primul: promovarea imaginii de formatiune moderna, lipsita de inhibitii, condusa de un politician lejer, care nu se da in laturi de la a canta impreuna cu junele ispititoare de la A.S.I.A., dar care e in stare sa inmarmureasca sala prin gravitatea atacului antiamerican in chestiunea Irakului. Al doilea: spargerea barierei mediatice, ridicate impotriva PD, atat din prudenta presei fata de opozitie, cat si din preferinta televiziunilor pentru pitorescul desantat. Seara, la emisiunile informative, si a doua zi, in presa scrisa, manifestarea a facut titluri uriase. Chiar daca tratat cu dispret, show-ul lui Cosmin Gusa n-a trecut neobservat. Ceea ce, de altfel, si-a propus chiar autorul.

De regula, alegerile locale sunt vazute ca diferind fundamental de cele generale. Se sustine ca la locale se voteaza oameni si nu partide, buni gospodari si nu buni politicieni. Ascultand de acest principiu, formatiunile politice mai acatarii, in frunte cu PSD, au lasat campania pentru locale pe seama filialelor din tara. S-a presupus ca de astadata centrul nu trebuie sa intervina decat in chestiuni tinand de respectarea programului. In rest, temele abordate, tonul ales fata de adversari, chiar si aliantele raman in grija filialelor, singurele in masura sa cunoasca daca e bine ca doritorul de voturi sa fagaduiasca pietruirea unei ulite sau vaccinarea tuturor vacilor impotriva melancoliei. Asemanator, candidatii ar urma sa fie propusi de la nivel local, luandu-se in considerare CV-ul de bun gospodar.

PD pariaza pe o alta formula, net surprinzatoare prin raportare la legile nescrise ale alegerilor locale in Romănia postdecembrista. Asa cum declara Traian Basescu in finalul conclavului de la Sala Palatului, campania pentru locale va fi coordonata de la nivel central. Ea devine o chestiune de prim ordin pentru conducerea PD. Mai mult, candidatii nu vor sustine doar programul lor gospodaresc, ci si programul partidului. Asta inseamna ca, intr-un sat din Baragan, candidatul PD va merge din casa in casa (mijloc electoral despre care au vorbit numerosi candidati, invocind acapararea ziarelor locale de catre PSD) nu pentru a mustra pe edilul in exercitiu ca n-a reparat podetul de barne de peste parau, ci pentru a critica guvernarea PSD ca blocheaza intrarea noastra in Uniunea Europeana. Acestei strategii i se subsumeaza nu numai initiativa de a face din debutul companiei pentru locale un moment semnificativ la nivel national sau, mai bine zis central (cu discursuri de politica generala anti PSD, cu demonstratii de forta organizatorica, cu o sala agitand stegulete si baloane), dar si angajarea drept candidati pentru primarii a mai tuturor liderilor de la Bucuresti.

Traian Basescu a explicat aruncarea vedetelor PD in cursa pentru locale prin nevoia ca orice politician sa-si incerce mai intai forta in batalia lucrurilor concrete din teritoriu. Ajunsi primari, liderii de la centru vor face un soi de scoala a gospodaririi localitatii, indispensabila pentru gospodarirea ulterioara a tarii. Liderul PD e un bun politician. Ipostaza in care stie sa-si invaluie adevaratele calcule lucide intr-o retorica romantica. Concentrarea pe locale, incluzand coordonarea aproape dictatoriala de la Bucuresti, aruncarea in joc a vedetelor, prioritatea acordata programului politic fata de programul gospodaresc, tradeaza o strategie aparte de abordare a alegerilor din 2004. E vorba de tratarea alegerilor locale ca un moment subordonat alegerilor generale. Partidele considera, de regula, localele ca avand putin legatura cu generalele. Ele se concentreaza pentru a avea cat mai multi primari si consilieri. Daca insa generalele sunt castigate de un alt partid, asa cum ne arata experienta de pana acum, rezultatul de la locale e nul. Ulterior, majoritatea primarilor trec in partidul castigator al generalelor. Intuind asta, Traian Basescu s-a gandit sa faca din locale o simpla treapta de ascensiune catre victoria de la generale. Campania pentru locale va fi exploatata la maximum ca o campanie pentru generale. Initiativa e inlesnita si de faptul ca fenomenul coruptiei s-a concentrat, cel putin la nivelul imaginii, la nivel local. A ataca PSD pentru coruptie inseamna a-l ataca la nivel local. Discursurile unor candidati pe scena Salii Palatului au dezvaluit aceasta tactica electorala. Iasiul, Bacaul, Buzaul au fost infatisate ca localitati ajunse sub stapanirea clanurilor mafiote, ca imperii in care baronii locali fac legea.

Trimiterea liderilor de la centru sa se bata pentru posturi de primari si nu de ministri are astfel un chichirez. Traian Basescu nu vrea ca Emil Boc, Anca Boagiu, Liviu Negoita sa castige. Ar insemna ca PD sa se lipseasca, intr-o eventuala participare la guvernare, de cei mai buni oameni ai sai. Liderul PD vrea ca acestia sa foloseasca batalia din vara pentru a aduce la iarna cat mai multe voturi. Daca Emil Boc pierde la Cluj, nu-i nici o nenorocire. Aparitiile sale televizate vor fi tot atatea momente de alintare a programului PD si de atacare a guvernarii PSD. In chip asemanator, candidatii locali din marile orase vor deveni vedete la nivel national abordand problemele generale ale tarii.

Sub acest semn, manifestarea de la Bucuresti e logica. Pentru campania de tip traditional a parut bizar ca batalia pentru Fratautii de Sus sa cuprinda acum, la debut, cantece populare si zbenguieli cu ASIA. Pentru regizorii politico- artistici ai formatiunii n-a fost nimic bizar. Trebuia dovedit tarii, dar si partidului insusi, ca formatiunea nu-i in disolutie, cum sustin cei de la PSD, ca are forta, dinamism, capacitate de sacrificiu, adaptare rapida la imprejurari. A remarcat-o Traian Basescu in discursul sau. Suspecta decizie a Guvernului de a tranti duminica o zi de doliu national a fost o provocare uriasa pentru PD. Âşi PD, obligat sa amane pentru a doua zi o manifestare cu mii de oameni veniti din provincie, pregatiti sufleteste sa chiuie si sa bata din palme intr-o zi de sarbatoare si nu intr-una de lucru, a reusit cu brio. Faptul ca manifestarea de a doua zi a fost perfecta a dovedit capacitatea PD de a administra neprevazutul. Altfel spus, tara numita Romănia.

Citeşte mai multe despre:   basescu,   traian,   editorial,   psd,   locale

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de