x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De ce trebuie băncile să modifice modelul de business?

0
Autor: Ionuț Bălan 24 Sep 2018 - 07:30
De ce trebuie băncile să modifice modelul de business?


Am scris de curând că e nefiresc să comemorăm Lehman Brothers, fără a aminti de cei care au avut expertiza să anticipeze criza și să se ferească ea. Este cazul marii bănci olandeze ABN AMRO.

În fine, undeva în jurul anilor 1800 se înființează Nederlandsche Handel-Maatschappij menită să finanțeze comerțul în Indiile de Est olandeze, ce fuzionează în anii 60 cu De Twentsche Bank, după care Algemene Bank Nederland (ABN) include în componența sa AMRO, rezultată din alăturarea sub aceeași cupolă a Amsterdamsche Bank (AM) și Rotterdamsche Bank (RO), entități cu o istorie de la 1863 și 1871. Așa a apărut în 1991 a treia bancă olandeză, dar care, surprinzător, fără să țină cont de tradiția de secole, decide să o rupă cu bankingul și să vândă afacerea în 2007 către britanicii de la RBS, spaniolii de la Santander și belgienii de la Fortis.

ABN AMRO a spus brusc stop joc fără a fi o țintă de preluare, fiindcă a prognozat modul în care vor fi gestionate în viitor economiile, cu multă selecție adversă și hazard moral, discreționarism ce nu-i va pemite să-și conserve modelul de business. Iar dacă e să privim către cartelul RBS - Santander - Fortis, care a preluat ABN AMRO, se observă că de la finanțarea comerțului s-a ajuns ca modelul de business să evolueze către luarea de poziții în portofolii de active pentru ca și acestea să fie măturate în cele din urmă de criză.

Se va putea reîntoarce vreodată lumea la ceea ce a renunțat ABN AMRO când și-a dat seama că asistă la apusul bankingului tradițional? Dar, de fapt, nu de întreaga lume ne interesează, ci de băncile românești, oare ce li se sugerează lor când li se vorbește de schimbarea modelului de business? Păi, haideți să vedem, e dificil să mergi pe retail când ai printre cele mai reduse salarii din regiune și o populația activă în scădere, dar și spre finanțarea activelor pe fondul unui amplu mitsmatch de maturitate. Ce mai rămâne?

Sigur că se poate vedea că economia de piață a primit lovituri puternice previzionate de ieșirea din scenă a ABN AMRO, dar e necesar ca băncile românești să se adapteze, iar modificarea modelului lor de business să vizeze cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene și a celor realizate în parteneriat public-privat. 

 


Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de