x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De unde aceasta diferenta

0
18 Feb 2004 - 00:00

Romania are nevoie de drumuri bune, de autostrazi; infrastructura rutiera autohtona este departe de cerintele unei economii cu pretentii de intrare in Uniunea Europeana.

Intrucat sectorul privat, de obicei, nu se angajeaza de la sine in asemenea proiecte, interventia statului este indispensabila. Este, deci, de salutat dorinta de a demara lucrarile unei autostrazi care sa lege sud-estul de vestul tarii. N u discut aici daca ruta aleasa de Executiv, 415 km intre Brasov si Bors, este mai buna decat alternativa mentionata (Arad - Sibiu - Ramnicu-Valcea). Nici nu accentuez modul in care s-a incredintat proiectul, in conditiile in care licitatia este regula in asemenea operatiuni. Bechtel este o companie cu mare prestigiu in lucrari de infrastructura si are, intotdeauna, sanse apreciabile sa se impuna intr-o competitie libera. Si nici nu starui asupra vitezei de executare si calitatii lucrarii - motiv invocat de unii - intrucat nu exista un monopol de pricepere in aceasta privinta.

Ce merita insa toata atentia noastra este costul lucrarii. S-au vehiculat mai multe cifre, care merg de la circa 2,4 miliarde la 3,4 miliarde euro, fara a se lua in calcul probabile depasiri de costuri in executarea efectiva si costuri aferente finantarilor externe. Apare astfel un fapt izbitor: chiar daca luam cifra minima sugerata, costul kilometrului, de aproximativ 5,5-6 milioane euro, este mult mai ridicat decat cel pentru lucrari comparabile. Date furnizate de Asociatia Romana a Antreprenorilor in Constructii arata ca un kilometru de autostrada cu trei benzi, plus cea de avarie (fata de doua benzi, plus una de avarie, cat ar avea Brasov - Bors), costa intre 2 si 4 milioane de euro in tarile UE, in functie de conditii de teren si alti factori. S-ar putea spune ca exista costuri aditionale cu achizitia terenurilor, lucrari arheologice etc. Dar si asa, diferenta de cost este, cel putin pana in acest moment, inexplicabila. Mai ales ca se pot aduce contraargumente de genul costului fortei de munca, care este mult mai scazut in Romania decat in tarile UE.

Elucidarea acestei diferente mari de cost este necesara nu numai ca un exercitiu de transparenta si raspundere fata de folosirea banului public. Avem de-a face cu un proiect de indiscutabila utilitate publica, care va influenta pozitiv alte sectoare economice ale tarii. Pe de alta parte, costul proiectului este foarte mare si va impovara bugetul public pe mai multi ani. Ultima saptamana a fost euforizata de anuntul Comisiei Europene privind suma alocata Romaniei, de circa 6 miliarde euro, pentru intervalul 2007-2009 admitandu-se intrarea in Uniune in 2007. La noi se discuta foarte putin despre costurile integrarii, care presupun contributia anuala la bugetul UE (circa 800 milioane de euro), suma anuala estimata pentru protectia mediului inconjurator de peste 1 miliard euro (din care bugetul public ar suporta 500 milioane de euro), costul public al reformei sistemului asigurarilor sociale si altele. Exista castiguri importante aduse de aplicarea Acquisului (prevederile legislatiei comunitare), dar acest argument nu poate expedia o discutie serioasa privind evolutia bugetului public in anii ce vin. Mai ales ca si ritmul de crestere a datoriei publice si public garantate extern a fost simtitor in ultimii ani.

Sunt tari ce intra in UE in acest an, care se confrunta cu mari dificultati bugetare. Romania trebuie sa evite o povara bugetara greu de suportat in perioada de preaderare si dupa. Iar pentru aceasta are nevoie de o programare bugetara clarvazatoare, riguroasa, pe termen lung, care sa tina cont de presiuni de genul celor evocate mai sus, de efectele ameliorarii legislatiei fiscale (care sa mareasca incasarile la bugetul public), de influenta unor masuri de politica structurala care sa reduca ineficienta de ansamblu in economia romaneasca. La toate acestea se adauga o alegere chibzuita, responsabila a finantarilor de la bugetul public. De aceea, costul autostrazii Brasov - Bors trebuie explicat opiniei publice in mod responsabil, astfel incat sa se ajunga la o rezolvare care sa respecte in cel mai inalt grad interesul cetatenilor.

Citeşte mai multe despre:   editorial,   public

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de