x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Dezvoltarea si integrarea Romaniei in context european

0
Autor: Laszlo Borbely 13 Iul 2005 - 00:00

Mecanismele de finantare, sistemele de organizare institutionala, asistenta tehnica si exemplele de succes pe care le asigura viitorii nostri parteneri din Uniunea Europeana constituie doar o parte a demersului pe care trebuie sa-l facem

Romania se afla in perioada cea mai densa si tensionata de dinaintea aderarii: aceea de organizare a eforturilor pentru integrare, de pregatire a Planului National de Dezvoltare pentru perioada 2007-2013. Uniunea Europeana sprijina acest proces complex de colaborare institutionala cu fonduri, cu instrumente de accesare a acestora si asistenta tehnica.

Uniunea Europeana este ea insasi un sistem in formare si evolutie continua, proces care se sprijina pe conceptele dezvoltarii durabile, ale competitivitatii, ale coe-ziunii sociale, economice, teritoriale. Conceptele pe care documentele programatice ale Uniunii Europene le promoveaza sunt departe de a fi doar termeni atragatori. Ele acopera planuri si eforturi considerabile pe termen mediu si lung ale statelor membre, monitorizate institutional pe baza unor pachete de indicatori, presupun parteneriate si aliante necesare pentru articularea resurselor de diverse categorii si catalizarea energiilor publice si private. Uniunea isi respecta promisiunile si isi onoreaza parteneriatul cu Romania, finantand si sprijinind programe care vizeaza dezvoltarea durabila, mediul, competitivitatea, coeziunea sociala etc. Mai mult, asigura premisele coeziunii teritoriale prin sistemul de culoare europene.

In acest context, dorim consolidarea orientarii Romaniei catre Uniunea Europeana prin dezvoltarea avantajelor sale competitive, in noul context european si mondial, in vederea integrarii intr-un sistem coerent de piata, a mobilizarii potentialului sau, cu pastrarea echilibrului in procesele de dezvoltare. Dorim integrarea tarii noastre in acest sistem pentru a deschide accesul real la retelele de luare a deciziei la nivel euro-regional, european.

Mecanismele de finantare, sistemele de organizare institutionala, asistenta tehnica si exemplele de succes pe care le asigura viitorii nostri parteneri din Uniunea Europeana constituie doar o parte a demersului pe care trebuie sa-l facem. Sistemul institutional romanesc se limiteaza inca la o atitudine reactiva in raport cu acest complex de sprijinire a procesului de aderare, fiind departe de a fructifica oportunitatile pe care le are.

Planul National de Dezvoltare prevede directii si masuri, reuneste ministere, vorbeste despre sisteme de implementare si monitorizare, insa nu are viziune, un concept strategic de dezvoltare si integrare a Romaniei in Uniune, concept care sa ne orienteze toate eforturile, sa dea un sens resurselor si potentialului national.

Orice stat matur isi face planuri de dezvoltare pe termen lung si foarte lung si le asaza pe o harta. De aici deriva programele pe termen mediu si proiectele pe termen scurt. Orice strategie trebuie sa aiba o expresie spatiala si trebuie sa se sprijine pe bugete planificate multianual care sa le sustina, pe actori locali care sa coopereze la nivel regional pentru a asigura coeziunea eforturilor in dezvoltare. In acest context, nu mai vorbim despre orase, ci despre parteneriate metropolitane, nu mai vorbim despre comune, ci despre asociatii periurbane si microregiuni rurale, nu despre localitati cu potential turistic, ci despre retele si zone turistice, nici despre drumuri, ci despre culoare si axe de dezvoltare, concepte care arata necesitatea coeziunii si asigurarii echilibrului proceselor de dezvoltare la scara teritoriala. Toate acestea sunt reflectate in Planul de Amenajare a Teritoriului National.

Orice stat matur isi construieste un concept strategic de dezvoltare potrivit potentialului sau si contextului international in care evolueaza, isi amplaseaza planurile de dezvoltare pe harta si isi planifica resursele financiare, institutionale, umane, isi pregateste aliantele si partenerii. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Departamentul de Urbanism, Amenajare a Teritoriului si Politica Locuirii, este singurul in masura sa impuna principiile coeziunii teritoriale ale Planului National de Dezvoltare: amenajarea policentrica a teritoriului si o relatie noua urban-rural, accesul egal la infrastructura si cunoastere, administrarea inteleapta a patrimoniului natural si cultural. In ansamblu, o dezvoltare durabila a teritoriului.

Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului este decis sa isi dezvolte potentialul pe care il are, pentru a face fata provocarilor acestei perioade.

Au fost intocmite studii valoroase ce pot sta la baza elaborarii conceptului strategic de dezvoltare si integrare a Romaniei, a instrumentarii proceselor de implementare, dar care nu sunt fructificate asa cum ar trebui, acest lucru necesitand o schimbare in mentalitatea institutionala a Planului National de Dezvoltare.
Citeşte mai multe despre:   editorial,   dezvoltare

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de