De indata ce mi-am ocupat locul in compartiment, mi-am dat seama ca urma o noapte interesanta.
Pe bancheta din fata mea, un barbat si o femeie, el slab ca naiba si ea dolofana, el vesel si parca mocnind o repriza lunga de ras, ea plansa si gata sa izbucneasca din nou, ma priveau ca pe un spectator mai bun decat ceilalti, mai receptiv la scena pe care se pregateau sa mi-o ofere. Nimerisem, asadar, in plina reprezentatie, insa ce asteptau cei doi de la mine nu-mi era clar. Am schitat un salut de calator bine crescut, iar cand femeia a inceput sa urle "Mamica mea, mamica mea!", de parca batrana tocmai isi luase zborul pe fereastra si striga dupa ea sa se intoarca, barbatul ne-a privit pe rand, cu o voiosie tampa, de chefliu care le cere unor martori ocazionali o reactie de aprobare. "Ei, vedeti ce-mi face?", spunea privirea sa. "Nu-i asa ca si voi ati reactiona la fel?" La fel insemnand ca femeia ii dadea niste ghionturi, iar el le incasa stoic, cu acelasi suras de alcoolic linistit, pentru care bataia era, de cand se apucase de baut, un ingredient banal al viciului. Dupa ce s-a usurat nitel burdusindu-si sotul, femeia, care nici ea nu mirosea a zambile si zorele, ci tot a tescovina puturoasa de casa, mi-a explicat scena: "Mamica mea trage sa moara la spitalul din Blaj". Mai simplu si mai logic nu se putea: cand o mamica e pe moarte la spitalul din Blaj, fiica si ginerele trebuie neaparat sa se imbete si sa se bata in tren, ca sa priceapa toata lumea ca dragostea de mama n-are numai manifestari, sa le zicem clasice, ci si unele mai baroce, mai avangardiste.