Preferaţii investitorilor sunt orăşenii, care produc, caştigă şi consumă mai mult şi nu fiindcă au cam renunţat să poarte mielu-n cap
Preferaţii investitorilor sunt orăşenii, care produc, caştigă şi consumă mai mult şi nu fiindcă au cam renunţat să poarte mielu-n capRomania a inregistrat in 2006 un PIB per capita de 4.500 de euro, in creştere semnificativă faţă de 2004 (2.806 euro) şi 2005 (3.675). In realitate insă, Bucureştiul a produs per capita peste 9.000 de euro "mai mult decat Ungaria şi Estonia ", in timp ce moldovenii au contribuit fiecare cu mai puţin de 3.000, ca-n ţările ex-sovietice.
Orice s-ar zice, un lucru nu poate fi negat: Capitala e cea mai mare piaţă. De asta se reped aici bancherii, reţelele de magazine şi constructorii. Pentru că, dacă montezi termopane la Pleşcoi ori vinzi microcentrale de apartament la Dorohoi, ai un client la şase luni. In "city"-ul de pe Damboviţa se fac programări ca să vină meseriaşii cu montajul. Nici nu mai vorbim de piaţa IT sau de serviciile specializate! Intr-o aglomeraţie urbană e altfel. Oricum ar fi, e mai multă concurenţă şi companiile sunt mai eficiente.
Nu ştiu cum rămane cu teza dezvoltării armonioase pe intreg teritoriul patriei, dar limpede este că in fruntea investiţiilor străine pe cap de locuitor conduc patriile altora - Estonia şi Ungaria. In primele zece oraşe din Estonia trăieşte 55% din populaţie, ceea ce a făcut ca ţara să atragă mai mulţi bani din străinătate decat Letonia (unde ponderea populaţiei oraşelor mai răsărite este de 53%) şi Lituania (43,5%). In Ungaria, primele zece aşezări urbane inglobează 39% din locuitori, de aceea ţara s-a bucurat mai mult de atenţia intreprinzătorilor decat Cehia (26%) sau Slovacia (24%).
Teoria prezentată nu explică totul, fiindcă mai intervin şi corupţia, birocraţia, taxele, raportul salariaţi-pensionari sau salariaţi direct-indirect productivi etc. Dar cert este că investitorii sunt atraşi de pieţe mari, unde işi pot plasa cu uşurinţă mărfurile sau de unde işi pot alege forţa de muncă.