x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Fabricile de absolvenţi

0
Autor: Cristian Crisbăşan 14 Ian 2011 - 00:48
Fabricile de absolvenţi Cristian Crisbăşan/


146449-p9151509.jpgImediat după Anul Nou, s-a discutat mult în mass-media despre noua lege a învăţământului din România. Apoi am văzut pe YouTube o prezentare a celor de la RSA (www.thersa.org): „The Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce” din Marea Britanie, entitate care-şi bazează activitatea pe „noul iluminism al secolului al XXI-lea”.

RSA dezvoltă şi promo­vează noi moduri de gândire despre îm­pli­nirea umană şi progresul social, prin ofe­rirea unei platforme de idei şi dez­ba­teri şi a unui program de cerce­tare inova­tivă şi dezvoltare. La adresa de in­ternet http://www.you­tu­be.com/watch?v=­zDZFc­DGpL4U, există o excelentă prezentare vizuală a unei conferinţe ţinute de Sir Ken Robinson pe tema „Schimbarea paradigmei învă­ţă­mân­tului”. Prezentarea începe aşa: „Azi, aproape orice ţară din lume încearcă să-şi reformeze sistemul de învă­ţă­mânt”. Asta din două motive principale. Pri­mo: copiii trebuie educaţi să-şi gă­seas­că locul în contextul imprevizibil al economiilor secolului al XXI-lea. Secundo: copiii trebuie educaţi să posede şi să-şi conserve conştient o identitate cultu­rală în contextul globalizării.

Dar marea problemă este că tot sis­te­mul de învăţământ se bazează pe un mo­del vechi care pur şi simplu nu mai co­respunde vieţii de azi. Acesta a fost con­ceput, implementat şi structurat în cul­tura intelectuală a iluminismului şi în circ­umstanţele economice ale revo­luţiei in­­dustriale din secolul al XVIII-lea. Pe atunci, ideea unui învăţământ pu­blic obli­gatoriu, gratuit şi susţinut din taxe a fost revoluţionară şi bună. Dar con­ţi­nu­tul acestuia era condus de imperati­ve­le economice ale vremii şi, mai ales, era bazat pe un model intelectual al min­ţii care, în esenţă, definea viziunea ilu­mi­nis­mului asupra inteligenţei văzută ca o a­bi­litate academică (gândirea de­ductivă, li­niară, cunoaşterea clasi­cilor etc.).

Nu­mai că acest mod de a gândi, pe ter­men lung, a împărţit oamenii în aca­de­mici şi no­nacademici – oamenii deş­tepţi şi culţi versus oa­menii proşti şi ig­no­­ranţi. Iar acest lucru a dus la faptul că mulţi oa­meni deştepţi cred că sunt proşti. Iar un sis­tem de învăţământ pla­ne­­tar, bazat pe aceleaşi principii vechi de peste 300 de ani (cu cei doi piloni – eco­no­mic şi in­telectual) şi neadaptat cursului evo­luţiei omenirii, a produs HAOS, de­­mons­trează strălucit Sir Robinson. Sis­temul a fost foarte bun pentru puţini oa­­meni şi alienant pentru majoritatea. Azi, mili­oane de copii nu mai văd nici un rost în a merge la şcoală. Pe vremuri se spu­­nea: învaţă din greu, fă obligatoriu fa­­cul­tate, ia-ţi diploma şi vei avea cu si­gu­ran­ţă o slujbă.

Dar pur şi simplu viaţa le arată copiilor că asta este azi o minciu­nă. Sigur că este bine să ai o diplomă pe bu­­ne, dar asta nu mai este deloc o ga­ran­­ţie, ci, dimpotrivă, devine ceva ali­enant­, mai ales dacă drumul până la ob­ţinerea ei marginalizează toate lu­cru­rile pe care tu le crezi importante des­pre tine. Cu al­te cuvinte, vechiul – dar ac­tualul – sistem de învăţământ (mode­lat exclusiv în in­­te­resul şi imaginea in­dustrializării) anes­­te­ziază copiii, îi depersonalizează, îi alie­nea­­ză, îi castrează emoţional şi mai ales crea­tiv. Sir Robinson arată cum şco­lile sunt încă structurate (în formă şi con­­­ţi­nut) pe mode­lul liniilor de pro­ducţie din fabrici şi scot pe bandă ru­lan­tă nişte tineri standar­dizaţi, dintre care foarte puţini îşi găsesc o slujbă şi un rost.

Citeşte mai multe despre:   editorial,   dreptul la excepţie,   jurnalul de duminică

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de