x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Fizica, pe înţelesul tuturor

0
Autor: Tudor Octavian 19 Aug 2009 - 00:00



Elevul Matache M. Marin e slab la fizică. Când i se dă pentru acasă o problemă cu două trenuri, A şi B, care trebuie să aibă acceleraţii diferite adică a1 şi b1, ca să se întâlnească în gara C, elevul Matache stă ore întregi ca hipnotizat cu problema în faţă, pentru că a călătorit odată cu un tren, care s-a întâlnit în gara Ciulniţa cu altul şi nu i-a plăcut deloc ce s-a întâm­plat, din punct de vedere fizic. Vagonul D, în care se găsea el şi maică-sa, a zburat până pe linia H, iar vecinii de compartiment X, Y şi Z s-au trezit din zbor tocmai la spitalul din Constanţa. X şi Y într-un singur pat, că era mare aglomeraţie din cauza unor ciocniri în lanţ pe Şoseaua DN 1, cu H morţi şi răniţi, iar Z la reanimare, fără un picior, P, şi o mână, M.

De fapt, elevul Matache e slab doar la problemele cu trenuri şi avioane, care-s cele mai multe. La problemele cu avioane nu se bagă, nici dacă îl bate taică-său L zile la rând.

Ca s-o facă pe deşteptul, domnul Mata­che senior, de profesie încărcător-des­cărcător pe unde capătă de lucru, zice: Ia să vadă şi tata ce mare scofală e cu pro­ble­mele astea de fizică. La aia cu trenurile geme încet, în semn că ar şti să-i dea de capăt, dar din motive strict pedagogice preferă să-l lase pe băiat să-şi răsucească mintea, însă când vede că şi avioanele pleacă tot din localităţile A şi B, ca tre­nu­rile, se enervează şi pe bună dreptate: Mă, Mătăchiţă, să mor io, zice domnul Marin M. Marin, dacă nu se ciocnesc! Problema spune că avioanele vor trece unul pe lân­gă celălalt după F ore de zbor, la mică distanţă. Dar tot domnul Marin M. Marin e cel care bagă de seamă ce tâmpit e deş­tep­tul care a compus problema. Cum să le lase mă, Mătăchiţă, tată, să zboare la mică distanţă cu nişte elevi proşti ca voi? Se ciocnesc sigur, că-i ţara plină de fizică. Măcar de ar scrie cât de aproape e bine să meargă două avioane, ca să nu se pupe-n bot. Că eu, când am fost în delegaţie la Baia Mare, era să intre în noi un reactor militar să ne facă zob. O să vorbesc mâine cu profesorul de fizică să-ţi dea numai probleme cu căruţe şi Dacii, că aici parcă m-aş pricepe.

Într-adevăr, domnul Marin M. Marin ştie din proprie experienţă cum e când intră o maşină G - de fapt 24 G 345, nu­măr de depozit - cu 70 de kilometri la oră în căruţa S, a lu' nea Gicu, paznicul de la dispensar.  Căruţa se face praf, însă nea Gicu, deşi e beat mai tot timpul, nu pă­ţeşte nimic. Domnul Marin M. Marin of­tează, ca şi cum ar mai sta să-l ajute pe băiat, dar are oră la încărcat-descărcat, iar Matache, cu caietul de probleme în faţă, pricepe, în sfârşit, că n-are rost să-şi mai bată creierii. Că orice om aflat cândva într-un tren aruncat de pe şine de un mărfar bezmetic, condus de un mecanic adormit, într-o zi de miercuri, pe la ora L şi un sfert, rămâne pe viaţă cu imaginea dezastrului în memorie. Dar de unde să ştie profesorul că elevii de la ţară nu cu fizica au ei ce au, ci cu trenurile perso­nale, cu drumurie desfundate, pe care nici autobuzul de ora 7 dimineaţa nu se încumetă la mai mult de X kilometri pe oră, cu taţi analfabeţi şi cu o programă şcolară care n-o să le fie de folos niciodată?
Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de