x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Integrismul catolic şi teatrul

0
Autor: Matei Vişniec 06 Ian 2012 - 21:00

Pare incredibil, dar este adevarat: Franta este confruntata cu o miscare catolica integrista care s-a mobilizat recent impotriva unor spectcaole de teatru considerate blasfematoare sau 'anticrestine'. Intre 8 si 17 decembrie, acesti catolici radicali si-au concentrat protestele impotriva unui spectacol intitulat 'Golgota Picnic', regizat de argentinianul Rodrigo Garcia si prezentat Teatrului 'Rond-Point', situat la doi pasi de Bulevardul Champs-Elysées. Ei au mai perturbat buna derulare a aceluiasi spectacol in alte orase ale Frantei, cum ar fi Toulouse, iar in cursul lunii noiembrie s-au 'remarcat' prin violenta cu care au intrerupt si au protestat impotriva altui spectacol prezentat la Théatre de la Ville, in regia italianului Romeo Castellucci, spectacol, intitulat 'Despre conceptul de fata a fiului lui Dumnezeu'. Majoritatea acestor 'protestatari' asculta de apelurile unei organziatii catolice numita 'L’Institut Civitas'.

Nu-mi propun sa raspund aici la intrebarea daca aceste spectacole sunt bune sau rele, reusite sau pur si simplu provocatoare de dragul provocarii, daca tin de avangarda sau de un anumit snobism cultural. Franta este prin excelenta tara in care, de aproape doua secole, toate experientele culturale si artistice au fost posibile, unde s-a spus totul in materie de contestatie artistica si de provocare. Laborator mondial al artei mo­derne si al nonconformismului, Franta si-a format un public care practic nu se mai mira de nimic, dar care stie si sa fluiere dupa un spectacol prost. Personal am asistat la astfel de scene la Festiva­lul de la Avignon unde spectatorii isi exprimau fara ezitare nemultumirea la sfarsitul unei reprezentatii sau pur si simplu ieseau treptat din sala de spectacol pe masura ce se derula acesta.

Exista insa o diferenta radicala intre aceste atitudini reprobatoare pe motive estetice si agitatiile din motive religioase ale integristilor catolici francezi. Faptul ca integristii catolici se aduna in fata unor teatre pentru a se ruga in strada si pentru a perturba niste spectacole pe care le consi­dera blasfematoare este o noutate in Franta, cel putin pentru ultimii 25 de ani de cand traiesc eu in aceasta tara. Personal eu cred ca integristii catolici pot sa-si dea mana cu integristii islamici din Iran, Egipt, Afganistan si din alte tari musulmane. Mai cred ca integristii catolici din Franta s-au inspirat din actiunile si atitudinile islamistilor radicali. Pina acum, acestia din urma s-au 'afirmat' pe plan mondial, amenintandu-i cu moartea pe artisti, umoristi, caricaturisti, altfel spus pe toti cei care indraznesc chipurile sa ironizeze sau sa puna la indoiala unele precepte ale Coranului. Ce si-au zis atunci fundamentalistii catolici? 'De ce ei pot si noi nu?' Si iata-i acum, intr-o tara ca Franta, templu al laicitatii, anuntand un intreg program. Pentru ca Institutul Civitas isi propune de fapt 'o recucerire politica si sociala vizand recrestinarea Frantei'. Exact ca in republicile islamice, ei pretind ca nu legea civica este primordiala, ci legea religioasa. Un parfum otravit de Ev Mediu emana din aceasta atitudine, dar si de alianta extrem de nelinistitoare dintre integrismul catolic si extrema dreapta.

Teatrul Rond-Point s-a aflat sub o serioasa supraveghere din partea Politiei in prima jumatate a lunii decembrie, iar unii agenti au patrulat in jurul teatrului cu caini politisti. Surprinzator pentru o institutie culturala situata in plin centru al Parisului. Inaintea seriei de reprezentatii au fost arestati in incinta teatrului chiar si doi integristi catolici care incercau sa deterioreze sistemele de alarma. Faptul ca unii iluminati din zona integrista catolica au trecut la astfel de actiuni si nu s-au multumit doar cu manifestatiile pasnice din fata teatrului a fost considerat ca un mare motiv de neliniste. Un alt motiv de neliniste este si faptul ca printre membrii acestor grupuri catolice radicale se afla multi tineri, de unde parerea expertilor ca Institutul Civitas racoleaza cu tena­citate adepti pe care ii indoctrineaza de la o varsta frageda. Uluitor este insa faptul ca 99 la suta dintre acesti catolici 'raniti' in credinta lor, 'ofensati' de demersul teatral al respectivilor regizori nu vazusera spectacolele impotriva carora protestau...

Directorul Teatrului Rond-Point, Jean-Michel Ribes, le-a amintit 'manifestantilor' din fata institutiei pe care o conduce ca aceasta este doar un loc de creatie si atat. Un teatru nu poate fi nici anticrestin, nici antiislamic, nici antiiudaic, ci doar un loc al libertatii de exprimare, un spatiu de dezbatere in care artistii vin cu viziunile lor, cu dorinta de a vorbi despre ceea ce se intampla in societate, precum si cu convingerea ca toate dogmele merita scuturate...

Greu de spus daca integristii catolici se multumesc cu aceste argumente, si probabil ca nu sunt nici incantati ca in Franta a fost operata o stricta separare intre Biserica si stat inca din 1905.

Ultima oara cand fundamentalistii catolici francezi au provocat un imens scandal si au ocupat primele pagini ale ziarelor a fost in 1988, cand au incendiat un cinematograf din Paris unde era proiectat filmul 'Ultima tetantie a lui Iisus', realizat de Martin Scorsese. Bineinteles ca acest film n-a zdruncinat cu nimic temeliile crestinismului si nici nu i-a facut pe cei care cred sa se indeparteze de credinta lor.

Ramane insa, ca un simptom grav al epocii noastre, faptul ca unele eminente religioase au ca program testarea soli­ditatii democratiilor laice. Iar atunci cand acestea din urma apar usor fisurate sau ezitante, nostalgicii Inchizitiei sunt gata sa propuna o revenire la epoci pe care umanitatea le-a depasit cu imense sacrificii.

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de