x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Jocul de-a reclama

0
27 Oct 2004 - 00:00

Ora 3 dimineata. Pe pista Need for speed Underground, o masina goneste pe ultimul tur de pista, spre linia de finish. Ultimul kilometru trece printr-un sat in care trei billboarduri mari sar in ochi, chiar la viteza de 212 km/h: Orange. Coca-Cola. Panasonic Home Cinema.

LUCIAN MANDRUTA

Ora 3 si cinci dimineata. Pe serverele celor trei companii soseste confirmarea: utilizatorul X, din orasul Y, tocmai a gonit cu masina sa virtuala prin fata panourilor publicitare. Fiecare a fost privit timp de o secunda si jumatate. De plata: 0,015 euro.

Daca n-ati inteles nimic, e vina mea. Vorbim de un joc aici, unul in care utilizatorul e implicat in curse de masini, impotriva altora sau a calculatorului. Sunt sute de asemenea programe. Need For Speed este insa, alaturi de alte cateva jocuri pentru PC, un deschizator de drumuri: billboardurile din orasele sale virtuale sunt de vanzare. Ca advertiser poti sa-ti cumperi spatiu publicitar in joc.

Mai mult decat atat, reclamele din aceste medii electronice sunt updatabile. Platesti pentru o luna sau pentru un an. La capatul acestui interval, locul din billboardul virtual se elibereaza si poate fi vandut din nou.

Acest tip de ad-uri nu e chiar o noutate. Destule companii au platit de aproape jumatate de deceniu pentru ca brandurile lor sa apara in jocuri. Insa n-a fost un efort consistent, poate si pentru ca nimeni nu putea sa-i masoare eficienta. Doua lucruri ar putea acum sa-l transforme intr-o tentatie irezistibila: faptul ca advertiserii vor primi rapoarte asupra audientei afiselor lor, ca si faptul ca le pot schimba dupa ce jocul a fost vandut. Asta e deja interesant si pentru producatori: jocul de succes nu va fi acela care se termina repede, ci acela care tine mult si nu plictiseste utilizatorul, astfel incat sa faca bani din reclama si la un an-doi de la lansare....

Tehnologia asta vine la timp pentru advertiseri. Publicul activ incepe sa paraseasca televizorul. Intr-un deceniu si ceva, conceptul de prime-time se va decolora complet, in vreme ce publicitatea va trebui sa-si construiasca noi metode de a gasi si tinti, in gaura de sarpe, audienta pe care pana mai ieri o lua ca din oala, din fata ecranului tv. Jocuri, Internet, mall-uri si parcuri de distractii: inamicul e tot mai perfid pentru business-ul cu imagini de-a gata al televiziunii.

Sigur, publicitatea se va adapta. Va fi mai greu insa pentru lucratorii din media: nici unul nu se poate angaja macar sofer, d-apoi prezentator sau editor in Need For Speed...
Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de