x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Legea Iubirii

Legea Iubirii

de Maria Timuc    |    04 Oct 2011   •   21:00

'Ati auzit ca s-a spus; ochi pentru ochi si dinte pentru dinte. Dar eu va spun; sa nu va impotriviti celui ce va face rau. Ci, oricui te loveste peste obrazul drept, intoarce-i si pe celalalt. Orisicui vrea sa se judece cu tine si sa-ti ia haina, da-i si camasa. Daca te sileste cineva sa mergi cu el o mie de loc, mergi doua. Celui ce-ti cere, da-i si nu intoarce spatele celui ce vrea sa se imprumute de la tine. Ati au­zit ca s-a zis: sa-ti iubesti pe aproapele tau si sa urasti pe vrajmasul tau. Dar eu va spun: iubiti pe vraj­ma­sii vostri, binecuvantati pe cei ce va blastama, faceti bine celor ce va ura­sc si rugati-va pentru cei ce va asu­presc si va prigonesc. (...) Daca iu­biti numai pe cei ce va iubesc, ce ras­plata mai asteptati? Nu fac asa si va­mesii? Si daca imbratisati cu dra­goste numai pe fratii vostri, ce lucru ne­o­bisnuit faceti? Oare paganii nu fac la fel?' (Pilda 'Despre suferirea ra­u­lui si iubirea vrasmasilor'; Evanghelia dupa Matei).

Aceasta-i una dintre pildele in care Iisus puncteaza diferentele esen­ti­a­le dintre legea lui Moise si legea Iubirii, legea unei noi constiinte uma­ne, legea vindecarii sufletului omenesc si a salvarii lui din ghearele in­cons­ti­entei. Dupa 2000 de ani de la ve­ni­rea lui Iisus traim inca sub pu­terea legii lui Moise, fara sa stim ca neputiinta de a intoarce si obrazul celalalt si incapacitatea de a ne ierta dusmanii ne afecteaza profund. Incapacitatea de a suporta raul pe care ni-l fac oamenii se transforma in emotii tulburatoare, in furie, in ura, in dorinta de razbunare, in dorinta de a ne pedepsi dusmanii si-n sentimentul ca pedeapsa face lumea mai buna. In anumite circumstante nici preotii cei mai luminati nu-i rezista impulsului emotional de judecata, razbunare, pedeapsa sau macar cri­ti­­ca aspra. Iisus ne-a daruit in aceasta pilda un tratament pentru emotiile noastre distructive si ne-a spus, in acelasi timp, ca ele au nevoie de vindecare. Au inteles asta marii sfinti, marile minti luminate ale lumii, cei care au acceptat ca nu avem de vindecat lumea exterioara, ci pe noi insine. Avem sa trezim in noi sensibilitatea si, mai ales, intelegerea faptului ca raul se naste din starea de inconstienta. Avem sa redefinim poate notiunea de constienta si de inconstienta, precum si calitatea umana extraordinara numita 'discernamant'.

Ceea ce noi numim 'discer­na­mant' astazi ar putea fi doar o forma a discernamantului, a forma de cons­ti­e­n­ta si asta pentru ca oamenii sunt con­trolati de emotii si de trairi, care le submineaza constienta si discer­namantul, asa incat ceea ce vedem a fi rau nu-i altceva decat dovada vie a constientei diminuate si a in­ca­pa­ci­ta­tii mentale de a discerne intre bine si rau. Cand noi intoarcem lovitura pri­mita, cand noi ne uram dusmanul, cand ne lasam prada impulsurilor emo­tionale negative, devenim la fel ca cei ce ne ataca. Avem aceleasi emo­tii, adica emotiile si trairile interioare care le-au strambat capacitatea de discernamant si i-au obligat sa ne atace. Devenim la fel de incon­s­tienti ca cei care actioneaza in­cons­ti­ent. Iisus a spus ca inconstienta noastra nu poate vindeca in­cons­ti­en­ta altor oameni, dar iubirea are aceas­ta putere. Un raspuns de iubire la o lovitura inseamna a fi constient ca numai absenta frumusetii interi­oa­re poate face rau.

Emotiile care cre­ea­za raul in lume se trezesc in fiecare dintre noi in relatia cu evenimentele traumatizante ale vietii. Aceste emotii sunt sursa inconstientei, sursa discernamantului diminuat, sursa raului si a perpetuarii suferintei in lume. Pentru ca noi sa cunoastem iubirea si sa ne ridicam deasupra impulsurilor primitive, ce ne sunt intiparite in cre­ier de veacuri, avem nevoie sa in­te­le­gem ca reactiile noastre interioare, emo­tiile au nevoie de transformare. Fara aceasta transformare, facuta in­cetul cu incetul, in cele mai marunte si­tu­atii de viata, vom continua sa tra­im dupa legea lui Moise, in vreme ce pre­tindem ca ne rugam lui Hristos.

Prin insasi existenta sa si prin actul crucificarii Iisus ne-a spus ca trebuie sa ne vindecam inconstienta sau sta­rea care a intunecat mintea omeneasca pana acolo unde ea l-a crucifi­cat pe fiul lui Dumnezeu. In­cons­ti­en­ta este sursa raului, iar omul nici ma­car nu-si poate recunoaste starea. De ace­ea el are nevoie sa fie iertat in noi, caci prin intelegerea si iertarea noastra ne dam noua insine sansa de a fi constienti de inconstienta umana si de faptul ca ea este sursa reala a su­ferintei. Fara iubirea din noi, in­cons­tienta ne ataca si prin ea il crucificam pe Hristos din nou, in fiecare eveniment traumatizant de viata!

×
Subiecte în articol: editorial