x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Lux ieftin

0
Autor: Tudor Octavian 19 Dec 2009 - 00:00
În Bucureşti, o librărie-anticariat de pe Strada Doamnei aduce, din Europa şi din Statele Unite, cărţi care până nu de mult aveau preţuri de lux, iar acum sunt ieftine. În Franţa, reţeaua de librării Mona Lisait a instituţionalizat preţurile mici şi foarte, foarte mici la cărţi care prin tradiţie ar fi trebuit să fie scumpe. Editura Taschen, din Germania, a prosperat tipărind cele mai luxoase albume de artă ieftine.

Librăria-anticariat de pe Strada Doamnei e o binefacere, pentru că, speculând o idee comercială europeană, îi dă posibilitatea cetăţeanului cu venituri subţiri să se lepede de complexul ediţiilor pentru bogaţi. Cartea de artă a fost dintr-un început scumpă prin contaminare de la un conţinut elitist. Cum să fi fost ieftină o carte în care sunt reproduse obiecte de artă scumpe şi copleşitor de scumpe?

Înaintea germanilor de la Taschen, italienii şi francezii au tipărit cărţi de artă cu preţuri modeste, numai că în formule de popularizare. În prima lor zi de difuzare în Europa, cărţile aduse azi la noi, în Strada Doamnei, au avut preţuri prohibitive. Tirajele mari, datorită eficientizării procesului tipografic, le-au permis editorilor să procedeze la reduceri de costuri în serie, astfel ca ultimele exemplare rămase nevândute în depozite să poată fi date pe piaţă cu preţuri incredibil de mici. E o reverenţă făcută cititorilor care nu-şi pot îngădui să cumpere cărţile de lux în ziua lansării.

Apariţia acestor cărţi de lux ieftine se explică economic şi prin deschiderea către mâna de lucru din Taiwan şi Singapore. Marea majoritate a cărţilor, al căror preţ coboară continuu până în pragul gratuităţilor, este tipărită în Asia. Fenomenul nu e diferit de acela al reducerilor masive de preţuri la unele bunuri de larg consum venind din China şi din unele ţări asiatice.

E drept să spunem că şi în lumea cărţilor s-au înmulţit contrafacerile, că e nevoie de un anume discernământ ca să faci diferenţa dintre un volum masiv, dar cu un cuprins de vulgarizare şi o tipăritură de avut toată viaţa la îndemână. Excelenţa tehnologică a înmulţit pe piaţa cărţii făcăturile, improvizaţia, iluzia unui drum mai scurt către cultură. Mulţi cumpără aceste minuni ale tiparului digital pentru decor, pentru frumuseţea în sine a cărţilor, indiferenţi la conţinut. Nu-şi mai umplu vilele cu bibelouri, le decorează împrăştiind peste tot albume de artă şi tomuri elegante, care te îmbie să le contempli şi să le atingi, dar nu să le deschizi.

Cu toate acestea, ieftinirea tirajelor la cărţile de căpătâi, la cărţile care le dau o şansă şi  studenţilor săraci e o faptă bună. Nu mai vorbesc de sentimentul de împlinire care te încearcă atunci când poţi cumpăra la bătrâneţe ceea ce îţi era interzis la tinereţe. Nu-i niciodată prea târziu să te bucuri de răsturnarea unei situaţii ce părea veşnică. Să te bucuri că nu trebuie să mai alergi după cărţi, fiindcă acum aleargă ele după tine.
 
Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de