x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mă dau în vânt după cumpărături

0
Autor: Cristina Bazavan 14 Mar 2009 - 00:00

Cartea lui Sophie Kinsella, cu titlul original Confessions of a Shopaholic, a avut mare succes, astfel că fost transformată şi în film. Într-o perioadă în care faci mai multe calcule până îţi cumperi ceva, filmul acesta poate să fie o evadare pentru multe femei.



Şi e un prilej să aşezăm cumpărăturile – shoppingul – la locul pe care-l merită.

Antropologii spun că shopping-ul este o activitate care-ţi solicită fantezia, e un fel de act creativ mass market care implică mai multe feţe ale personalităţii tale.

De ce atunci când intrăm într-un magazin cu haine ceea ce alegem noi e diferit de ce aleg alţii? Dacă vreţi să faceţi o excursie rapidă printre părerile şi atitudinile legate de copilărie, viaţă de familie, masculinitate, maternitate, poziţie socială mergeţi la cumpărături cu persoana care vă interesează: ceea ce cumpără e parte din personalitatea sa.

Shopping-ul e o operaţiune atât de obişnuită, de banală, face atât de mult parte din ritualul zilnic, că putem să-i pierdem semnificaţiile culturale. Ni se pare firesc să luăm decizii de cumpărare, o facem în fiecare zi când în câteva secunde evaluăm financiar, estetic, cultural oricare dintre cumpărăturile noastre.

Din când în când, shopping-ul e criticat. E o ţintă uşoară pentru oprobriul public; e foarte la îndemână să se spună că e o chestiune superficială (dacă alegi drept cumpărătoare o fată de plastic cu un comportament de manechin de vitrină), cum la fel de uşor e să creezi imaginea de dependent care îi ajută pe proprietarii de branduri, pentru că implică reîntoarcerea în magazinele lor.

De aici pornesc toate variantele criticilor răutăcioase. Shopping-ul ca vindecare a tristeţii care creează dependenţa, maladia “shopping” – un simbol al nehotărârii şi al unui comportament în care contează cât de mult investeşti în propria imagine, shopping-ul ca o expresie populistă a dezlănţuirii consumerismului. Aşa a apărut “fashion victim” ca formă de apărare la orice critică, o scuză pentru oricare dintre justificările impulsului de cumpărare.

Dar cheia interpretării interesului pentru cumpărături este în experienţa puternică, aproape primară, la exercitarea dreptului de alegere; libertatea individuală. Suntem libere să alegem ce ne place, avem iluzia că semănăm cu vedetele, modelele (în sensul “fashion”) şi intrăm într-o lume imaginară.

Cumpărăturile devin o formă de joacă, un teritoriu al fanteziei unde evadăm din când în când, dar sunt şi o modalitate de confirmare, de validare a propriei persoane. Rotiţa care se poate încadra în mecanismul care include bunul-gust, statutul social, stilul.

Bucuria că o haină ni se potriveşte nu e altceva decât confirmarea că noi suntem potrivite, că ne încadrăm în tiparul impus. La care se adaugă adrenalina care face ca inima să bată mai tare: ne bucurăm nu pentru că avem posesia acelui obiect, ci pentru că l-am descoperit.

Filmul “Mă dau în vânt după cumpărături” e mult mai puţin complicat decât această privire analitică asupra cumpărăturilor şi poate fi o alegere bună pentru acest week-end. Urmat desigur de shopping… fie el şi window shopping.
Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de