x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Maşini de atac

0
Autor: Tudor Octavian 24 Iul 2011 - 21:00

Masina iti spune ce crede despre sine omul de la volan.

Masina mai spune si ce ar vrea omul de la volan sa creada lumea despre el.

Fabricantii si designerii de auto­mobile au modificat brutal re­latiile sociale, i-au facut pe cei mul­tumiti doar cu ce au sa se simta nevolnici, iar pe cei trufasi din nas­te­re sa se simta deasupra tuturor. In infatisarea triumfatoare a ma­si­nii se vede cati bani spera sa scoa­ta industriasul de la cum­pa­ra­tor, dar si ce alta idee despre sine ii livreaza clientului pentru acesti bani. Nu conteza ce esti, ii spune masina noului proprietar, conteaza ce le spun oamenilor eu, fa­bri­cantul, ca esti.

La pretul de baza, negustorul ii ofera clientului o gama intreaga de adaosuri la caracter. Caracterul masinii pluseaza la caracterul platitorului.

Agresivitatea crescanda la vo­la­n e si rezultatul direct al in­fa­t­­i­sa­ri­lor agresive, trufase si vo­lun­­tare ale noilor generatii de ma­sini. Ma­si­nile seamana tot mai mult cu ve­hi­culele de asalt. Impresia de inexpugnabil pe care-o in­du­ce auto­mo­bilul omului cu bani ii asi­gura aces­tuia un simtamant pe ma­sura, de individ exceptat de la normele si vulnerabilitatile vietii. Ajuns la volanul unui SUV de atac plin de bare de protectie nichelate, frustratul de ieri traieste si, datorita masinii, o stare de invingator, de ins care a primit, in sfarsit, ce merita: tancheta invingatorului. In mai multe randuri, trecand cum se trece, cu un mers normal pe verde si pe zebra, am fost somat mar­la­nes­te, cu botul Mercedesului lipit brutal de genunchi, sa grabesc pasul, sa fug din calea invingatorului de la volan. Barbati si femei cu chipuri altfel banale i-au dat liber jivinii din ei, si-au schimonosit fata si s-au pus pe golanii, cu legi­ti­mitatea pe care le-o asigura designul imperial al masinii.

Viteza si confortul induc in proprietar un gen de frenezie de premiant, dublata de un grobia­nism de indreptatit. Iar prima dintre indreptatiri priveste legile: costul masini ii da indreptatirea sta­pa­nului sa le ignore si siguranta ca are un ascendent la politistul cu leafa mica, usor de mituit. In fa­­ta masinii-tancheta si a masinii de un sfert de milion de euro, nu exista politist care sa nu dea demnitatea pe lasitate. Lasitatea calicului, care pizmuieste, dar si pri­mes­te. Daca tot e sa fie umilit, macar sa traga un profit din jignire si din cinism. Acesta e mersul lumii si aceasta e vesnicia ce ne asteapta. Teh­no­logia face diferenta dintre clasele si paturile sociale.

Taranul n-a mai fost taran, din ziua in care industria de confectii i-a dat imbracaminte ieftina de orasean, computerul ii sanctio­nea­za pe viata pe analfabeti si pe cei cu scoala putina, iar masina de atac imparte omenirea in pie­toni si exceptati cu motorul la ba­za.

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de