x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Moldova după alegeri

0
Autor: Adrian Severin 08 Dec 2010 - 18:23
Moldova după alegeri Cristian Marcu/


141654-63.jpgDiagrama structurii etnice a Repu­blicii Moldova coincide cu diagrama preferinţelor electorale. Faptul se repetă şi în cazul recentelor alegeri: Partidul comuniştilor obţine un scor constant de circa 40%; celelalte partide fluctuează, dar suma lor este re­lativ aceeaşi, respectiv circa 60%.

Alegerile din acest an fost istorice pentru Moldova întrucât ele im­plicau opţiunea între trecut şi viitor. Iată rezultatul: 42% ş trecutul; 58% – viitorul. Raportul arată o societate divizată în care cei care privesc înainte sunt aproape egali nume­riceşte cu cei care privesc înapoi. Diferenţa este că în timp ce tabăra trecutului stă unită, cea a viitorului este ea însăşi dezbinată de ambiţii egoiste şi minată de neîncrederi re­ciproce. Astfel, echilibrul de putere este perfect. Consecinţa nu poate fi decât stagnarea; suspendarea între trecut şi viitor.

Partidul comuniştilor nu este comunist în sensul marxist-leninist al cuvântului. Comunismul în Mol­dova este doar un alt nume dat unui trecut imperial şi confortului stabilităţii şi includerii sugerate de el. Problema este că respectivul trecut însuşi nu are trecut. Este trecutul din pa­ranteza sovietică. Cei care au votat Partidul comuniştilor nu au votat pentru ideologia comunistă şi nici împotriva românofonilor. În realitate, acel vot nu este nici ideologic nici etnic. Imensa populaţie rurală trăind de pe urma agriculturii de subzistenţă nu vibrează la dezbaterea ideologică.

Totodată, în Moldova nu există conflicte etnice întrucât nu există identitate naţională. Moldova este un stat fără naţiune. Or, câtă vreme majoritatea nu şi-a stabilit identitatea naţională nu pot exista nici minorităţi naţionale. Iar câtă vreme identitatea lipseşte nu există nici trecutul de la care se poate porni în proiectarea viitorului. Singurul reper identitar al electoratului comunist moldav este sovietismul; sovietism intrat şi ieşit din istorie intempestiv, pe cale re­voluţionară. Acest electorat, care nu duce dorul Rusiei ci al URSS, este paralizat de frică. Naţiuni precum românii, ucrainenii, ruşii, pot să îşi proiecteze un viitor european tocmai pentru că ştiu ce sunt şi ce vor. Ce pot proiecta sovieticii după moartea URSS?! Doar un muzeu de istorie.

Iată, aşadar, misiunea partidelor modernităţii, PDLM, PDM şi PLM: să unească o societate dezbinată, în jurul şi pe bazele unei identităţi naţionale clare pornind de la care să conceapă o eventuală integrare europeană. Pentru asta prima condiţie este de a se uni între ele trecând peste suspiciune şi lăcomie spre a stabili o formulă comprehensivă de gestionare în comun a puterii. Asocierea PCRM nu este de luat în conside­rare nici măcar ca tactică de negocieri. Motivul nu este ideologic, politic sau personal, ci cultural. O Moldovă civică şi multiculturală cu perspec­tiva integrării într-o democraţie eu­ropeană transnaţională se poate clădi doar plecând de la identităţi naţionale iar nu de la conglomerate anaţionale de anonimi trăind cu spaima schimbării.

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de