x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Mosul: cum de se vinde aSa ceva?

Mosul: cum de se vinde aSa ceva?

15 Noi 2004   •   00:00

Mosul e baiat bun. Asta e ideea de marketing a sarbatorilor de Craciun, cea mai simpla din lume si cea mai eficace: in fiecare an vinde acelasi lucru, si lumea inca nu s-a plictisit.

Mosul e darnic si un pic supraponderal. In rest, nu are calitati cunoscute si nici defecte. E alb, chestie care, in mod exceptional, nu-i deranjeaza pe crestinii de culoare. E barbos, lucru care nu pare sa impiedice pe milioanele de barbati barbieriti sa se identifice cu el. A, si am uitat: e barbat - chestie care n-a generat in ultima suta de ani nici un protest al organizatiilor feministe.

Mai grav, nu avem nici un interviu, o carte, macar o brosura cu cateva cuvinte despre care sa se stie sigur ca sunt ale lui. Mosul n-a vorbit niciodata cu vreun reporter, n-a dat declaratii presei, nu si-a scris memoriile. Oricine poate sa pretinda ca e el - si nu va fi dat in judecata pentru incalcare de copyright.

Poate asta e si secretul lui. Mosul e proprietatea intelectuala a tuturor. Nu exista o multinationala Christmas Ltd care sa ne vanda cu 20 de centi fiecare folosire a numelui sau figurii sale. Nu avem un copyrighter care sa se laude si sa incaseze drepturi de autor pentru celebrul sau "Ho-ho-hoo!".

Pe de alta parte, chiar definirea extrem de vaga a figurii sale l-a ajutat sa se adapteze diferitelor culturi. Deghizat in Mos Gerila, Mosul a trecut chiar prin comunism fara sa se inscrie in partid si fara sa para in vreun fel adept al valorilor socialiste. Schimbarea de nume a trecut fara hopuri, iar multi dintre noi avem globuri vechi de 20-30 de ani, de pe care ne zambeste, cu o promisiune capitalista in priviri, Mosul cel dintotdeauna.

Anul acesta suntem in sfarsit si noi in linie cu lumea occidentala, care s-a obisnuit sa-l invite cu circa doua luni inainte de Craciun. Nu e o graba dezinteresata, caci sarbatorile sunt, cel putin in lumea crestina (si nu doar ea, Japonia l-a adoptat in ultimii ani), cel mai mare catalizator al consumului. Mosul ar putea sa-si aroge rolul de protector al comertului, insa patronii sai din umbra nu sunt inca pregatiti pentru o asemenea dovada de sinceritate. Asa ca domnul cu barba alba ramane un simbol al bunatatii dezinteresate, intr-o lume in care cuvantul "gratis" e doar un alt nume pentru o oferta speciala care presupune inca o achizitie...

×
Subiecte în articol: editorial moşul