x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

N-am citit "Codul lui Da Vinci"

0
Autor: Tudor Octavian 15 Dec 2005 - 00:00
N-am citit "Codul lui Da Vinci"


N-am citit si n-am sa citesc "Codul lui Da Vinci". Daca spun ca n-am citit Biblia, oamenii ridica din umeri. E treaba mea. Daca insa recunosc ca n-am citit "Codul lui Da Vinci", risc sa fiu anatemizat ca unul care se pune contra intregii lumi.

Publicitatea care i se face acestei carti e atat de tumultuoasa, incat orice parere personala, cu exceptia fireste a celei exaltat elogioase, trece drept frustrare. Daca nu si drept infirmitate intelectuala. Problema insa nu e publicitatea ce i se face acum acestei "scrieri mondiale" - cum evlavios o numea unul din agentii ei voluntari, unul din numerosii inoculati cu convingerea ca au citita insasi CARTEA. Problema e publicitatea de care va beneficia urmatorul "succes universal". Mondializarea succesului presupune un scenariu foarte elaborat, in care un punct-cheie e blocarea oricarei incercari de refuz. Inca mai pot sa spun ca nu ma intereseaza acest tip de fabricatie care le da cititorilor senzatia ca exista si drumuri foarte scurte spre marea conditie intelectuala, dar la anul, mai bine zis la urmatoarea carte sortita vanzarilor-record, va fi imprudent sa zic nu. E din ce in ce mai aproape timpul cand "stapanii inelelor", adica editorii facaturilor cu tiraje mamut vor avea mijloace sa-l anatemizeze pe indaratnicul care nu cumpara "cartea secolului". Iar dupa "cartea anului", "cartea deceniului" si "cartea secolului", ce poate sa urmeze, daca nu "romanul mileniului"?

Deocamdata cred ca e de datoria mea sa nu citesc "Codul lui Da Vinci". Nu sunt deloc sigur ca voi reusi sa mai cred asa, daca un ziar sau o revista influenta ma va calca in picioare fiindca ma pun de-a curmezisul. Cum puteti observa, eu nu indemn pe nimeni sa faca la fel ca mine. E posibil, de pilda, sa nu citesc "Codul lui Da Vinci" dintr-un motiv intim: litera cartii e prea mica si n-am bani sa-mi schimb ochelarii. Numai ca nu e sanatos s-o spun. Deja exista un curent de opinie excesiv de favorabil cartii, care, indiferent ce explicatie ai, te pune contra maselor largi. Cand toata omenirea citeste "succesul mondial" si "cartea secolului", cei poticniti la "cartea zilei" si la "cartea saptamanii" trebuie determinati sa progreseze. A spus-o candva Lenin: "Nu stii, te invatam! Nu poti, te ajutam! Nu vrei, te obligam!". Era pe vremea primului "succes editorial mondial" dupa Biblie, iar "cartea cartilor" - cum a numit un critic literar platit cu fraza "Codul lui Da Vinci" - se chema "Manifestul Partidului Comunist". Ce-i ciudat e ca n-am citit nici "Manifestul Partidului Comunist". Ca sa ma dau disident, in discutia cu unul din fostii mari cenzori ei editurilor de stat de dinainte de ’89, am marturisit ca nu l-am citit. "Ei, si - a zis cenzorul - nici nu era nevoie. Era risipit, idee cu idee, in toate celelalte carti pe care le-ai citit. Iti garantez eu ca-l stii pe de rost, dar nu-ti dai seama."
Citeşte mai multe despre:   editorial,   cartea,   citit,   n-am,   codul,   vinci

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de