x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

O dilemă israeliană

0
Autor: Adrian Severin 24 Iun 2010 - 00:00
Flota civilă interceptată recent de for­ţele militare israeliene în apele Mediteranei de Est nu a avut atât de-a face cu umanitarismul, cât cu blocada impusă Gazei de Israel du­pă ce controlul acestui teritoriu a fost preluat de radicalii mişcării Hamas. Este evident că acţiunea amintită a fost o provocare. Ea ar fi reuşit să contribuie în mică măsură la re­zolvarea pro­blemelor umanitare cu care se confruntă palestinienii. În schimb, era menită să provoace o reac­ţie israe­liană de natură a emo­ţiona opinia publică internaţio­na­lă şi, sub presiunea acesteia, să de­termine punerea în discuţie a bloca­dei sub aspectul legalităţii, mora­lită­ţii şi eficienţei.

Despre blocadă şi nu despre flo­tilă şi oprirea ei trebuie, deci discu­tat. Când cineva trece strada pe ro­şu este limpede că poliţistul îl o­preşte şi îl amendează. Nimeni nu se poate aştepta la altceva. Faptul că stopul a fost prost sau ilegal instalat ori că trecerea străzii a fost motivată de intenţii pioase este o altă proble­mă. Provocarea este o acţiune co­misă cu scopul de a atrage un răspuns defavorabil prin efectele sale celui care reacţionează. De aceea, pro­vo­cării nu trebuie să i se răspundă. De astă dată, Israelul a avut de ales, însă între credibilitate şi simpatie. Răspunzând provocării, respectiv oprind flotila manu militari, a confirmat că este gata să facă ceea ce spune, dar a pierdut o uriaşă doză de simpatie.

Emo­ţia creată a făcut întreaga ome­nire să condamne acţiunea israeliană fără a mai aştepta rezultatele investigării celor întâmplate. Dacă ar fi lăsat flotila să treacă, Israelul ar fi câştigat în simpatie, dar şi-ar fi pierdut credibilitatea. Care este mai importantă: credibilitatea sau popularitatea? Iată o întrebare la care majoritatea politicienilor ar răspunde prin sacrificiul credibilităţii. Asta explică de ce elitele politice sunt uneori simpatice, dar constant necredibile. Răspunsul dat de Israel, atipic pentru politica actuală, dar nu şi pentru el, a avut costuri însemnate. Dacă s-a dovedit a fi serios în instituirea blocadei, Israelul trebuie să evalueze acum în ce măsură blocada este viabilă şi eficientă.

În primul rând, este clar că blocada a generat un dezastru umanitar în Fâşia Gaza. Acest dezastru a radicalizat populaţia palesti­ni­a­nă, dând apă la moară extre­miş­ti­lor. O atare evoluţie nu conso­lidează securitatea Israelului. În plus, situaţia amintită legitimează moral provocări cu „faţă umanitară", lipsind Is­raelul de solidaritatea in­ter­naţională de care are atâta nevoie. Lup­ta cu tero­rismul în Gaza va fi câş­tigată numai atunci când Israelul va asigura palestinienilor de acolo mai multă securitate existenţială decât se­curitatea identitară oferită de Ha­mas, aşezând solidaritatea mo­dernă în locul socia­lizării arhaice. Vii­toarea flotilă uma­nitară va trebui să ajungă în Gaza sub pavilion is­ra­e­lian. Astfel, credibi­litatea şi popula­ri­tatea se vor uni, devenind fundament al unei securităţi durabile pentru toţi.
Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de