x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Oglinda mincinoasă

0
Autor: Cristian Crisbăşan 15 Apr 2011 - 17:03
Oglinda mincinoasă Cristian Crisbăşan/


161372-dsc00001.jpgEmisiune despre turismul românesc difuzată pe unul dintre principalele posturi naţionale tv de ştiri. Un reprezentant al turismului acuză mass-media autohtone că, difuzând zilnic ştiri negative, goneşte turiştii străini, inducând astfel pe plan internaţional o imagine deformată a ţării. Presa internaţională preia aceste ştiri negative, pentru că asta i se oferă. Moderatoarea emisunii, ofuscată, dă o replică tăioasă ce se vrea plină de autoritatea unui profesionalism gazetăresc mai presus de orice îndoială. „Noi nu facem decât să prezentăm realitatea, aşa cum este!”

Pentru prima oară dau dreptate unui reprezentant al turismului românesc şi acuz  iar mass-media de la noi de indolenţă, lene, neprofesionalism şi aroganţă.

Am absolvit Şcoala de Televiziune a BBC World Service în 1994. Acolo ni s-a spus clar: o ştire locală nu are ce să caute într-un buletin de ştiri naţional. Se pare că o anumită mentalitate se opune sistematic implementării principii­lor unui jurnalism OBIECTIV şi imparţial. Gândirea aceasta retrogradă nu este specifică doar breselei gazetăreşti, ea vine din mentalul colectiv al poporului: românul alterează, interpretează şi manipulează realitatea după cum îi dictează interesele de moment. Şi asta este o regulă generalizată în societate. Există şi excepţii, desigur, dar ponderea lor este prea mică.

O mare eroare pe care o face mass-media de la noi este confuzia între ştirea de interes local şi cea de interes naţional. Un accident de ma­şină – oricât de îngrozitor – petrecut la Cluj, este o ştire de interes local şi nu are ce să caute în bu­letinele de ştiri naţionale. O campanie na­ţio­nală privind educaţia rutieră, un studiu statistic şi sociologic naţional privind situaţia cir­cu­laţiei rutiere, modificarea legislaţiei etc., în schimb, sunt subiecte de interes naţional şi pot fi difuzate ca atare. Când o televiziune na­ţi­o­nală – de impact mare – ia o ştire locală mi­noră ne­ga­tivă şi face din ea o tragedie na­ţională, di­fuzând-o zi de zi, atunci ea tinde, ca ima­gine, să fie receptată din exterior ca o carac­te­ristică a ţării. Mass-media internaţionale preiau din România informaţiile difuzate de pre­sa naţională (cotidiene, radio, televiziune şi agenţii de ştiri) şi nu de cea locală. Dacă am tot repetat în gura mare, zilnic, pe toate canalele, că suntem un popor damnat care livrează o ne­norocire pe zi, iată că până la urmă am fost cre­zuţi.

Nu, România nu este totuşi ţara unui continuu măcel pe autostrăzi, a traficanţilor de droguri, a lui Iri şi Monica ori Pepe şi Zăvoranca, nu este ţara deţinuţilor evadaţi zilnic, a încăierărilor cotidiene generalizate la cozile pentru alimente la preţuri promoţionale, a incendiilor şi exploziilor sistematice, a greve­lor şi încăierărilor între bandele de interlopi, a asasinatelor, atentatelor, manelelor sau a „misterioasei Elodia”. Lucrurile astea se întâmplă, dar ca excepţii rare. Presa, în schimb, în goană de senzaţional şi audienţă, face din ele o regulă de imagine. De exemplu, toamna şi primăvara presa urlă „România sub ape!”, când, în realitate, 95% din teritoriul ţării este bine mersi, uscat.

Este foarte simplu să pândim nenorocirile şi să umplem cu ele jurnalele de ştiri naţionale, în loc să muncim să producem conţinut ga­ze­tă­resc pozitiv de calitate şi de interes ge­neral, naţional şi internaţional.

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de