x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Pilotul Ponta, la start

Pilotul Ponta, la start

de Petru Calapodescu    |    29 Apr 2012   •   09:48
Pilotul Ponta, la start

De la postura de copilot de raliuri din care Traian Basescu nu-l vedea iesit "niciodata cat sunt eu presedinte", Victor Ponta a devenit, dupa ce votul de vineri a maturat stransura prezidentiala, pilotul desemnat al unui nou Guvern.

Deznodamantul din Parlament a atestat mai mult decat soliditatea constructiei politice care e USL. A confirmat ca - dupa ani de incompetenta dublata de abuzuri si furaciune, pecingine care, cotropind intreaga structura institutionala si economica, incepuse sa rontaie nu doar Bugetul tarii, ci atingea deja pana si fondurile europene, toate astea pe fondul unei degradari continue a nivelului de trai - chiar in interiorul formatiunilor aglutinate cu clei de Cotroceni se manifestau tot mai clar curente care spuneau "Ajunge!".

Cu atat mai mult, cu cat, sa nu cumva sa uitam, insesi manifestarile de strada, desi nu au avut o amploare iesita din comun, au fost, prin continuitate, demonstratia faptului ca societatea civila isi pierduse si bruma de rabdare, prefigurandu-se incendii sociale carora numai o scanteie le lipsea spre a izbucni.

De aici, exodul parlamentarilor din zona portocalie, de aici votul de vineri. USL, in pofida vuvuzelelor dirijate din Modrogan, si-a asumat preluarea guvernarii, chiar daca aceasta intervine in preambulul alegerilor locale si, mai ales, parlamentare. Si chiar daca nu va avea timp sa demonstreze cine stie ce, iar "fostii" nu vor ezita, in campanie, sa-i puna in carca vicisitudinile pe care ei insisi i le-au lasat mostenire.

O mostenire care, de asta-data termenul se potriveste cu varf si indesat - este nu numai dezastruoasa, ci si ascunsa in ceata. Nu cred o iota din afirmatiile presedintelui despre stabilitatea si soliditatea economica, despre cele 5 miliarde de euro aflate la Finante (basca cele de la BNR?) etc.

Ponta va trebui sa se afle, din pacate, la volanul unei masini circuland aproape off-road, pe o infrastructura rutiera care a inghitit pentru aproape nimic miliarde si miliarde de euro.

Prima grija pe care ar trebui sa o aiba noul Guvern s-ar cuveni sa fie decelarea exacta a starii economice a tarii, a finantelor publice, a gestiunii fiecarui minister in parte. Nu doar pentru a sti pe ce se poate bizui, ci si spre a avea, cand va veni timpul, o clara documentare privind raspunderea fostilor guvernanti. Abia apoi va putea trece la punerea integrala in opera a propriului program.

Desigur, asta nu inseamna ca viata economica si sociala pot fi, intre timp, inghetate. Sunt o serie de urgente, ele fiind definite chiar in structura motiunii de cenzura. Intre altele, trebuie solutionata rapid, fara a mai hingheri prin tribunale doua milioane de varstnici, problema restituirii banilor jefuiti de la pensionari. Salariatii bugetari asteapta si ei stoparea, dupa un an si jumatate de la expirarea termenului jurat de Boc, a ciuntirii lefurilor, dupa cum firmele private ridica problema CAS.

Privatizarile abuzive, suspecte si oneroase, din zona mineritului si a energeticii, trebuie stopate rapid, iar contractele reevaluate, fiind, asa cum se intrevede, inca un jaf inacceptabil. Nu in ultimul rand, timpul preseaza, un set de masuri ferme trebuie sa asigure corectitudinea alegerilor.

Nu-i dau eu, desigur, sfaturi lui Victor Ponta. Deocamdata, s-au inscris altii la microfon. Iti faci pur si simplu cruce, auzindu-l pe Emil Boc cu cat tupeu traseaza liniile de urmat de noul guvern, dupa cum trebuie privita cu circumspectie interventia lui Mihai Tanasescu, care,.ca voce a FMI, il previne pe Ponta sa nu-i treaca prin cap sa iasa din ordinele Fondului. Chiar daca acestea lezeaza interesele nationale?!

×