x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Precedente periculoase în dotările Apărării

0
Autor: Razvan Belciuganu 28 Oct 2009 - 00:00
Achiziţionarea fregatelor britanice de către Armata României continuă să fie investigată cu multă atenţie chiar în Marea Britanie, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în ţara noastră. Recent, oficiali ai Oficiului britanic pentru combaterea fraudelor grave (SFO) au afirmat public faptul că BAE Systems, principalul beneficiar al dotării Forţelor Navale Române cu cele două vase de război, va fi nevoită să accepte plata unei amenzi de 500 de milioane de lire sterline pentru a se renunţa la acuzaţiile de mită în dosare privind România şi Tanzania.

Aceasta după ce anterior compania BAE Systems a refuzat să încheie o înţelegere cu SFO pentru a plăti amenzi de 300 de milioane de lire sterline.
Ineditul mod englezesc de a pune capăt unei anchete aşa de complexe, pedeapsa pecuniară, ar fi normal  să fie luat drept exemplu şi la Bucureşti. Uriaşa sumă care ar intra la bugetul de stat al Marii Britanii ar mai spăla obrazul pătat al Coroanei de atâtea acuzaţii de corupţie la nivel internaţional aduse companiei britanice.

Dacă în România această problemă ar fi privită cu seriozitate, eforturile autorităţilor ar fi orientate spre recuperarea pagubelor produse de acest contract. Întâi şi întâi, să aducem aminte că în actul încheiat între cele două părţi în momentul hotărârii achiziţiei fregatelor există o clauză care spune clar că, dacă se dovedeşte mituirea unor oficiali români, britanicii trebuie să returneze României întreaga sumă de bani implicată în afacere. 116 milioane de lire sterline reprezintă o sumă importantă în plină criză mondială, iar ancheta ar trebui să fie dusă până în pânzele albe. Exact cum face în Marea Britanie SFO.

Necazurile României cu BAE Systems nu se rezumă doar la achiziţie, ci şi la ce a urmat după aceasta. Comportamentul companiei a fost execrabil în ceea ce priveşte respectarea obligaţiilor sale de ofset.

Dacă acest contract a fost considerat la vremea respectivă un balon de oxigen pentru industria noastră de apărare, şi nu numai, care ar fi dat posibilitatea dezvoltării unor afaceri pe termen lung şi ar fi adus înalta tehnologie ţării noastre, totul s-a năruit cu trecerea fiecărui an. BAE Systems doar a mimat interesul în contractele ofset.

Şi în această privinţă, conform legilor, există soluţii pecuniare. Legea românească specifică faptul că acel contractant care nu îşi execută angajamentele de compensare este exclus pe o perioadă de cinci ani de la o altă atribuire a unui contract de achiziţie ce implică şi executarea unei obligaţii de compensare. Or, BAE Systems zburdă prin România pentru a fi prezentă la faza a doua de modernizare a fregatelor şi pentru a vinde Armatei transportoare. Apoi, dacă intrăm şi mai în amănunt, observăm că două dintre avioanele înscrise în competiţia pentru avionul multirol al Forţelor Aeriene, Eurofighter şi Gripen, au între fabricanţi compania britanică.

La târgurile de profil de acum câţiva ani, îndeosebi pe vremea Guvernului Năstase, când s-a semnat contractul cu fregatele, Eurofighter era reprezentat în România de BAE Systems, care reprezintă 33%, cel mai mult, din consorţiul care produce acest supersonic. Celălalt concurent, Gripen, a provocat din cauza BAE Systems un imens scandal şi acuze de corupţie în Cehia, şi acestea investigate de SFO.

Dar lucrurile acestea sunt ignorate la Bucureşti, fiindcă, vorba unui general cu funcţie înaltă în Ministerul Apărării Naţionale, BAE Systems nu-i oricine. Oriunde pe glob, agenţii de vânzări, că vând cuie, cratiţe, gogoşi, avioane sau fregate, sunt la fel, cât mai persuasivi. Ei sunt evaluaţi şi îşi iau comision în funcţie de cât vând. Faptul că negustorii de fregate şi avioane îşi au mediul de exprimare nu la piaţă şi într-un butic, ci la ministere, ambasade, restaurante şi hoteluri scumpe nu schimbă datele problemei.

Că îşi găsesc fraierii, complicii sau interesaţii, cărora le promit şi leac mare capul cu cât de bine este pentru România şi ce câştigă la nivel geopolitic ţara noastră este meritul lor. Căutatul în coarnele companiei britanice de autorităţile române este periculos şi foarte posibil să-i facă pe viitor pe alţi giganţi dintre fabricanţii de armament la nivel mondial, poate mult mai influenţi decât BAE Systems, să dorească un tratament cel puţin similar.
Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de