x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Rectificarea sperantelor

0
29 Mai 2005 - 00:00

Guvernul a sperat ca prin introducerea cotei unice si pastrarea nivelului contributiilor sociale, economia gri va iesi la suprafata. Realitatea a contrazis aceste asteptari! Constatam astazi ca, aplicand o astfel de politica fiscala fara o modificare considerabila a contributiilor sociale, economia gri persista si chiar se adanceste.

Anul 2005 a adus, de la bun inceput, unele modificari structurale ale bugetului general consolidat al Romaniei. Initial, asa cum a fost aprobat de Parlament, bugetul anului 2005 raspundea unor cerinte: mentinerea stabilitatii legislative in domeniile fiscal si bugetar, continuarea cresterii economice, continuarea procesului de dezinflatie si, nu in ultimul rand, accelerarea programelor sociale si de infrastructura incepute cu patru ani in urma.

Socul fiscal produs la 1 ianuarie 2005 prin introducerea cotei unice a bulversat intreaga conceptie bugetara, determinand scaderi ale veniturilor. Aceasta masura a creat dezechilibre in ceea ce priveste implementarea programelor sociale: pensie pentru agricultori, burse pentru elevii din mediul rural, medicamente gratuite (compensate 90% pentru persoanele cu venituri mici), precum si eliminarea unor proiecte mari de infrastructura cu conotatii sociale importante (constructia de autostrazi).

Dupa sase luni de la inceperea exercitiului financiar, suntem pusi in fata unei anomalii, si anume, punerea in practica a unui buget aprobat pe o filozofie diferita si executia unor proiecte aferente unei politici nemodificate in interiorul bugetului de stat. Asta inseamna ca actuala guvernare, in aceasta perioada de sase luni, a incercat prin diverse calcule si strategii sa adapteze constructia bugetului la propriile teorii si la filozofia bugetara aplicata incepand cu 1 ianuarie 2005.

Rectificarea bugetara preconizata are in vedere o reajustare a veniturilor si cheltuielilor, cu implicatii majore in viata de zi cu zi a oamenilor. Astfel, veniturile bugetului general consolidat inregistreaza o scadere ca pondere in PIB (sub 30%), din cauza introducerii cotei unice, dar si a majorarii excesive a unor venituri precum: accize, impozitul pe dobanzi, impozitul pe titluri de valoare etc. Romania devine tara cu veniturile cele mai scazute si deci cu posibilitatile cele mai reduse de efectuare a unor cheltuieli publice de calitate.

Actuala guvernare ar fi trebuit sa se concentreze pe cresterea resurselor bugetare, insa printr-o colectare mai buna si focalizarea atentiei asupra diminuarii contributiilor sociale si nu printr-o diminuare a impozitelor directe ale veniturilor persoanelor fizice (cota unica) si majorarea accizelor si a altor impozite. Guvernul actual a sperat ca, prin introducerea cotei unice si pastrarea nivelului contributiilor sociale, economia gri va putea sa iasa la suprafata. Din pacate, realitatea a contrazis aceste asteptari! Constatam astazi ca, aplicand o astfel de politica fiscala fara o modificare considerabila a contributiilor sociale, economia gri persista si chiar se adanceste.

Acesta nu este singurul rau. Daca analizam capitolul "cheltuieli", vom constata ca si acestea scad, ca pondere in PIB, fata de 2004, ceea ce inseamna ca multe cheltuieli sociale nu pot fi efectuate la o calitate corespunzatoare. Actuala criza din Sanatate, reducerea drastica a subventiilor pentru cultivarea porumbului (peste 70% din cei care locuiesc in mediul rural au culturi de porumb), reducerea cheltuielilor pentru Educatie, oprirea finantarii programelor de inzestrare pentru Armata, precum si cheltuielile economice sub nivelul celor planificate anul trecut pentru sosele, obiective industriale mari (vezi Cernavoda) nu au la baza decat un singur motiv: punerea in practica a unui concept de politica fiscala insuficient analizat, comensurat si verificat. Este pentru prima data in ultimii cinci ani cand o rectificare bugetara va insemna un minus de venituri si un minus de cheltuieli. Prin urmare, vor exista mai putini bani pentru sectoarele sociale, lucru de care vor fi afectati milioane si milioane de oameni.

Atunci cand pleci la drum avand o singura idee, si anume, sa iei de la cei multi si saraci si sa dai la cei putini si asa foarte bogati, reprezinta un gest politic de dispret. Acest gest politic nu face decat sa polarizeze societatea romaneasca si mai mult, afectand paturile sociale cele mai vulnerabile, respectiv tinerii si pensionarii.
Citeşte mai multe despre:   editorial,   sociale

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de