x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Reducerea stresului prin concentrarea atenţiei”

0
Autor: Maria Timuc 15 Sep 2011 - 21:00

Acesta este titlul unui program folosit pentru tratamentul bolnavilor de cancer in peste 250 de spitale din SUA si Canada, inclusiv in ma­rile centre universitare de medicina, cum ar fi Duke, Stanford, Pittsburgh, Universitatea Cali­fornia din San Francisco, Universitatea Washington, Wisconsin, Toronto etc., dar si in spitale din Europa (Germania, Olanda, Suedia, Norvegia, Belgia, Elvetia). Doctorul Kabat Zinn, citat de dr David Servan-Schreiber in cartea sa 'Anticancer' (Ed. Elena Francisc) preda meditatia de peste 30 de ani si considera ca ar trebui sa ne petrecem macar cate 30 de minte in fiecare zi cu noi insine, caci aceasta este o manifestare de mare iubire de sine, cu efecte minunate asupra sanatatii. Sa stai departe de televizor, de e-mail si de telefon este un fel de a-ti acorda atentie pozitiva tine insuti. Nenumarate studii au aratat ca meditatia are unele dintre cele mai surprinzatoare efecte asupra corpului si a starii de spirit a omului. Dupa o luna de meditatie, cate 30 de minute pe zi, numarul de celule NK creste semnificativ, ceea ce inseamna ca linistirea mintii prin meditatie stimuleaza activitatea sistemului imunitar. In acelasi timp, dispozitia meditativa si intalnirea linistita cu tine insuti reduce cunoscutul fenomen al 'mintii de maimuta' (mintea noastra de zi cu zi, mereu aflata in alerta si-n zbucium), iar consecinta este o restabilire a coerentei cardiace sau a legaturii armonioase dintre inima si creier.

Daca oamenii de stiinta folosesc programul de concentrare a atentiei pentru redu­cerea stre­sului in cazurile de cancer, noi putem folosi un program asemanator fara sa suferim de cancer; cand anumite probleme de viata ne soli­cita in­tens, cand inima nu ne functioneaza chiar in ritmul ei natural, cand nu ne simtim bine in pie­lea noastra, avem dispozitie depresiva, an­xi­e­tate sau alte tipuri de disconfort fizic si/sau emo­tional. Practicand meditatia terapeutica, ba­zata pe concentrarea asupra respiratiei si ig­n­o­rarea completa a gandurilor ce pot sa apara – cel putin la inceput – ne facem un dar noua in­si­ne si, poate, inlocuim liste lungi de medicamente.

Stresul nu-i altceva decat consecinta unei alunecari intense catre lume, stresul nu-i decat simbolul nelinistii si al unei concentrari negative a atentiei noastre asupra vietii. Stresul singur ne spune ca ne indepartam de noi insine si evitam intalnirea constienta cu sursa interioara de vindecare, ascunsa chiar in corp. Mintea linistita transmite semnalul de liniste in toate 'viscerele', cum spunea un distins neurolog. Chiar si o saptamana de meditatie izbuteste sa aiba consecinte fiziologice notabile, dar obiceiul de a medita zilnic, poate la inceput doar pentru cinci-zece minute, devine un semn de intelepciune si de dragoste pentru noi insine. Vedem acum ca, daca linistea stimuleaza imunitatea, printr-o dovedita crestere a celulelor NK in corp si, daca 80 la suta dintre oameni au probleme cu imunitatea, inseamna ca stresul este mai raspandit si mai periculos decat vrem sa acceptam.

Vedem ca putem sa ne regasim pacea mintii dincolo de motivatiile oferite de viata de zi cu zi; in mod concret, a astepta sa fim linistiti dupa ce se rezolva toate problemele e un fel de a ne scufunda in iluzie si a gandi irational. Problemele vietii sunt inerente, ele apar mereu si tocmai de aceea putem gasi in meditatie, in rugaciune si in orice mod ne putem concentra atentia pozitiv un fel de a ne intrerupe asteptarea irationala, care ne face sa credem ca linistea se regaseste doar prin rezolvarea problemelor vietii. De fapt, tocmai asta avem – poate – de inteles si de acceptat in mod special; putem gasi linistea printr-o intoarcere a atentiei catre noi insine macar pentru cateva minute in fiecare zi. Ne vom simti apoi mai conectati cu viata, mai intuitivi, mai capabili sa acceptam problemele si sa le rezolvam, iar corpul nostru ar putea fi mai puternic in fata virusurilor, a bacteriilor si a nenumaratilor poluanti care ne intoxica.

Linistea mintii, in orice mod am gasi-o, fie prin rugaciune, fie prin meditatie, fie prin miscare fizica sau prin comuniunea cu natura este, de fapt, aliatul nostru impotriva bolii, a stresului si a problemelor. Sa cautam linistea mintii si-n miezul marilor nelinisti inseamna sa ne pese de noi insine, dar si de cei care ne iubesc si ne doresc binele.

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de