x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

România în alegerile din Republica Moldova

0
Autor: Adrian Severin 21 Oct 2010 - 00:00


Societatea moldavă se află în faţa unor alegeri cruciale. Mai mult decât preferinţa pentru un partid, ele înseamnă opţiunea între trecut şi viitor, între europenizare şi transnistrializare, între un model de viaţă caracterizat de stabilitate, prosperitate şi justiţie socială şi un tip de organizare combinând capitalismul de pradă cu autoritarismul sovietic.

În funcţie de orientarea lor, partidele moldave trebuie să prezinte cetăţenilor o alternativă corectă. Aceasta este politică, iar nu geo-politică, atât timp cât viitorul moldovenilor depinde de ce vor face acasă, iar nu de cine le-ar fi protectorul extern. Spre a alege bine, cetăţenii vor trebui să observe că nu ameninţarea externă este problema, ci dezbinarea internă, respectiv lipsa unei agende naţionale circumscrisă de o identitate naţională asumată. Moldova care priveşte spre Moscova şi cea care tânjeşte spre Bucureşti, Moldova oligarhilor tot mai bogaţi şi cea a săracilor tot mai numeroşi, Moldova celor plecaţi să îşi caute norocul prin lume şi a celor care nu au decât să îşi aştepte sfârşitul acasă, Moldova celor însetaţi de schimbare şi cea a înspăimântaţilor de formele fără fond trebuie să găsească drumul sintezei, eliberate de temeri iraţionale. Asemenea temeri sunt moartea unităţii şi modernităţii.

România a fost primul stat care a recunoscut autodeterminarea Moldovei. O Moldovă independentă a apărut a fi preferabilă uneia sovietice. Spre a se debarasa şi de identitatea, iar nu doar de dominaţia sovietică, Moldova putea şi trebuia să se dezvolte ca stat civic şi multicultural apt a se integra astfel naţiunii cosmopolite în curs de organizare ca Uniune Europeană. Acolo ar fi urmat să se reîntâlnească românii din dreapta şi din stânga Prutului.

Recunoaşterea a avut loc în hotarele moştenite de la URSS. A nu le recunoaşte era egal cu a nu recunoaşte secesiunea faţă de URSS. Moldovenii nu reveneau în sânul României, însă redeveneau liberi, iar asta însemna tocmai scăparea de destinul rezervat lor prin Pactul Ribentropp-Molotov. Graniţa de pe Prut nu este însă consecinţa respectivului Pact. Aceasta fusese desfiinţată prin însăşi intrarea României în războiul mondial. Graniţa moştenită de noua Moldovă suverană de la URSS este cea stabilită prin Tratatul de pace de la Paris subsecvent înfrângerii României în război, consacrată prin succesive tratate de frontieră româno-sovietice şi confirmată prin Actul final de la Helsinki.

Astăzi, ezitările Bucureştiului de a semna tratatul privind regimul frontierei româno-moldave sunt prezentate de adepţii trecutului sovietic drept dovadă a ameninţării româneşti la adresa independenţei Moldovei. România oferă astfel şansa diversiunii celor al căror succes electoral înseamnă amânarea europenizării Moldovei. Semnând tratatul, preşedintele Băsescu nu riscă, aşa cum susţin ignoranţii şi răuvoitorii, să intre în istorie la braţ cu Ribentropp şi Molotov. Nesemnându-l, va intra în istorie alături de urmaşii acestora.
Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de