Ca de fiecare data in preajma sarbatorilor, este aglomeratie mare in magazine, in supermarketuri, in piete si angrouri. Toata lumea doreste sa faca daruri, sa cumpere lucrurile cele mai bune ca sa poata petrece sarbatorile in liniste cu familia.
Care este provenienta produselor din aceste magazine? Sunt ele romanesti, sunt importate? Am plecat de la aceasta descriere sumara pentru a analiza situatia contului extern al Romaniei, prin prisma balantei de plati externe si a contului curent financiar. O data cu sporirea veniturilor populatiei (accentuata intr-un mod grav o data cu introducerea Cotei Unice la 1 ianuarie 2005), s-a accentuat dezechilibrul dintre cerere si oferta, aferent produselor romanesti, ceea ce a condus si va conduce in perioada anilor urmatori la un derapaj accentuat al balantelor externe ale Romaniei. Cu toate acestea, Romania trebuie sa-si continue stabilitatea macroeconomica, Romania trebuie sa continue procesul de dezinflatie, trebuie sa primeasca calificativele de trecere la acest capitol din partea Uniunii Europene, daca vrem ca 1 ianuarie 2007 sa fie o data realista pentru intrarea in Uniunea Europeana. Surplusul de bani pe piata, precum si lipsa unei competitivitati reale interne in productia de bunuri si servicii romanesti creeaza in anul 2005 si in cei urmatori un pericol la care actuala putere trebuie sa se gandeasca foarte serios la masurile de contrabalansare a stoparii acestui fenomen. Exista la ora actuala o contradictie intre dorinta de dezvoltare economica pe de o parte si dezechilibrele externe pe de alta. Multi spun ca Romania nu trebuie sa tina cont de aceste dezechilibre si ca trebuie sa atraga resurse suplimentare pentru dezvoltare, indiferent de pretul platit. Sunt alti analisti economici si financiari care propun o echilibrare a celor doua componente, respectiv dezvoltare-consum. Este foarte adevarat ca intr-o economie ca a Romaniei este nevoie de influxul de capital major pentru dezvoltare, dar in acelasi timp este imperios necesar ca industria romaneasca, precum si compartimentele prestatoare de bunuri si servicii, sa se reajusteze, sa-si reformuleze si restructureze activitatea, in asa fel incat discrepanta dintre cerere si oferta sa scada treptat.