x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Takata, Grindeanu și airbag-ul ucigaș

Takata, Grindeanu și airbag-ul ucigaș

de Dan Constantin    |    27 Iun 2017   •   07:30

Nebunia căderii Guvernului Grindeanu o pot compara cu explozia unui airbag în timpul mersului, fără ca impactul să fie motivul. Nimic nu anunța acum trei săptămâni că urmează o criză majoră politică în România. Guvernul defila pe cifrele livrate de statistica europeană care arătau ritmul cel mai accelerat de creștere a PIB-ului, nivelul de dezvoltare care depășea Grecia și sufla în ceafa Cehiei, un concurent din Est care părea de neatins. Poc, vine evaluarea și airbag-ul Vâlcov explodează în fața lui Grindeanu! Tocmai întors de la Paris, premierul nu părea să priceapă ce i se întâmplă, cum este scos de la volan după o operație de descarcerare smulsă la limită în Parlament.

Comparația cu airbag-ul scăpat de sub control nu este întâmplătoare. Pleacă din situația dezastrului companiei Takata, principalul producăror mondial de dispozitive de siguranță pentru industria auto. Compania a dat faliment, acțiunile au fost scoase de la tranzacționare pe bursa din Tokio. Soarta a 50 de mii de locuri de muncă din zecile de uzine plasate în 20 de țări este incertă. Cum s-a ajuns aici?

Un fleac, ar spune cei care privesc din avion și fără pricepere cauza falimentului. Câteva grame de azotat de amoniu erau plasate, conform tehnologiei japonezilor, în capsulele airbag- urilor pentru a menține un mediu uscat. În zone cu umiditate mare și temperaturi ridicate, cele câteva grame de azotat de amoniu deveneau declanșator accidental al sistemului de siguranță. Explozia antrena și bucăti de oțel care au rănit și chiar au omorât călători, airbag-urile Takata devenind bombe cu cuie. În ultimii ani au fost 16 morți și aproape 200 de răniți ca urmare a efectului catastrofal al linguriței cu azotat de amoniu presărat în sacul protector. Legile chimiei nesocotite produc un dezastru. Odată cauza depistată, au fost rechemate să fie înlocuite circa 100 de milioane de airbag-uri, mașinile Honda fiind cele mai lovite de operațiunea care a fost estimată la un cost de 10 miliarde de dolari.

Takata are trei fabrici în România - două la Arad, cu 5.500 de angajați, și una la Sibiu, cu 3.000 de muncitori. La Sibiu se produc airbag-uri, dar nu știm dacă și de aici au plecat ,,bombele”. Takata a fost cumpărată de filiala din Statele Unite a unui grup din China.

La București, nu sunt clare costurile pentru a repara explozia necontrolată a airbag-ului care l-a scos pe Grindeanu din Palatul Victoria.

×
Subiecte în articol: editorial jurnalul