x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un pas spre viitor

0
Autor: Ilie Serbanescu 27 Iun 2011 - 21:00

Premiera istorica in acordurile Romania – FMI: introducerea unui ma­nagement strain in intreprinderile de stat romanesti!

Management privat – selectat in­ter­national dupa cum se spune in acordul cu FMI – adica, mai pe sleau, ma­nagement strain in intreprinderi de stat romanesti: iata un pas spre vii­tor! Facut insa din cu totul alte mo­tive decat din acelea invocate oficial sau care, la nivel informal, se afla in subtext. Acestea nici macar nu pot ex­plica de ce stapanul, adica FMI, a 'des­coperit' abia acum, dupa aproa­pe doua decenii de relatii cu Romania capitalista, aceasta abordare! Pre­se­dintele Basescu spune ca, de fapt, la insistentele domniei sale!

In subtext se pretinde ca recurge­rea la aceasta modalitate ar fi legata de faptul ca astfel s-ar obtine o depoli­ti­­zare a conducerilor intreprinderi­lor de stat. Nu prea este insa de luat in con­siderare ca FMI ar fi realmente in­teresat de problema depolitizarii. O do­vedeste pregnant insusi programul prescris Romaniei, care se axeaza pe taieri de salarii, pensii si programe so­ciale, precum si pe cresteri de im­po­zite, dar nicidecum pe amputari de achizitii publice clientelare si pe com­baterea evaziunii fiscale, ambele 'du­duind' de politizare! Descopera FMI abia acum politizarea structu­ri­lor de stat din Romania si ia masuri?! Sa fim seriosi! Este vorba de altceva!

Oficial, se pretinde ca actiunea ar fi intreprinsa in numele eficientei net su­perioare a administrarii priva­te. Baliverna, nu pentru ca adminis­tra­rea privata n-ar fi mai eficienta de­cat cea de stat, ci pentru ca aceasta mo­tivatie a fost invocata – in cazul Ro­maniei, ca sa nu generalizam! – in sco­pul ca punctele nodale din eco­no­mie, sectoarele strategice si performante, sa treaca in mana capitalului strain. Si mai ales baliverna, pentru ca transferul pieselor forte s-a facut nu in mana unor structuri private, ci a unora apartinand altor state (OMV, OTE, Gaz de France, ENEL sau CEZ fiind companii de stat!). In plus, sti­mati globalizatori vestici, daca o tot ti­neti cu aceasta baliverna, de ce, exact in numele ei, nu ati cerut si pana acum instrainarea de catre statul ro­man a ceea ce i-a mai ramas in pro­prie­tate si, ma rog, daca nu ati facut-o pana acum, de ce n-o faceti acum fara a va mai incurca cu management pri­vat?! Stimati globalizatori, v-a apu­cat cumva dragul de dreptul de pro­prietate al poporului roman?! Sa fim seriosi, despre cu totul altceva este vorba!

Si acest ceva este tragic, amar, dar, fata de situatia in care au ajuns lu­crurile, este un pas spre viitor! Si ia­ta de ce. Dupa o expansiune-soc – alt­fel prost conceputa din punctul de ve­dere al intereselor proprii pe termen lung –, capitalul vest-european (c­aruia Romania i-a fost data in parohie, caci nu vezi pe aici nici americani, nici japonezi) a creat rapid aici un impas, in care a intrat el insusi. A pre­luat repede-repede punctele no­da­le din economie, a dobandit decizia in axa majora a economiei, dar, ne­vrand sa preia nici o responsabilitate, probabil tinand cont de statutul de anexa bananiera rezervat Ro­ma­niei, a lasat administrarea in sea­ma fostului proprietar, adica statul. Indiferent cum este sau cum nu este con­si­derat (nepolitizat sau politizat, com­pe­tent sau incompetent, nehot sau hot), acesta nu mai poate administra nimic, caci nu mai are parghii si ins­trumente, pe care de fapt le-a cedat ca­pitalului strain. De aceea, orice stra­tegie ar avea la dispozitie, oricat de minunata ar fi, este degeaba, caci n-are cum s-o implementeze. S-a creat o disfunctie majora, din cauza ca­reia an­samblul a devenit organic ne­func­tio­nal. Intrucat inapoi nu prea se mai poa­te merge, caci nu vad capitalul strain returnand statului roman proprietatile preluate, singura solutie rea­lista este ca, treptat, treptat, capi­ta­lul strain sa preia (si) administrarea.

Din acest punct de vedere, preluarea managementului in intreprin­de­rile de stat este un pas in directia vii­torului! Daca onor capitalul strain ar prelua in continuare proprietati si de­cizii, ar accentua de fapt in pro­priul dezavantaj disfunctia de chiar el creata. Ca acest nou pas inseamna inaintarea spre transformarea oficia­la a Romaniei intr-o colonie, unde nu doar decizia, dar si administrarea apar­tin stapanului, este o alta problema!

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de