x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Unde s-au ascuns Ballasa-Samuelson?

0
Autor: Ionuț Bălan 11 Ian 2012 - 21:00

La putina vreme dupa ce Banca Nationala si-a justificat decizia de a reduce dobanda-cheie pe seama consolidarii procesului de dezinflatie, Institutul National de Statistica a venit sa confirme trendul, in conditiile in care rata anuala a inflatiei s-a plasat la 3,14% in decembrie 2011, un nou minim istoric.

Intrebarea este insa: Ce s-a intamplat cu efectul Ballasa-Samuelson? Ani in sir ni s-a spus ca acesta majoreaza preturile ca urmare a cresterii mai rapide de productivitate in sectorul tradables decat in cel non-tradables. Explicatia pentru cresterea de preturi e data de faptul ca salariile in sectorul non-tradables (bunuri si servicii care se produc doar pentru piata interna – restaurante, service-uri auto etc.) tind sa se ega­lizeze cu cele din sectorul tradables (bunuri si servicii care se comercia­lizeaza international), conducand la cresterea costurilor de productie si implicit a preturilor bunurilor non-tradables.

Dar explicatia nici nu mai conteaza fiindca efectul Ballasa-Samuelson, ca sa se manifeste, e nevoie sa se achizitioneze bunuri. Iar cand masurile guvernamentale lovesc mediul de afaceri in asa hal incat Romania ramane o tara stabila numai pentru ca e pe jumatate moarta, marfurile care se scumpesc sunt cel mult cele din economia subterana. Practic, singurele care se mai cumpara.
Si totusi, desi inflatia anuala se gaseste la valori minime, cea lunara s-a plasat la 0,23% in decembrie, 0,42% in noiembrie, 0,64% in octombrie, dupa patru luni de deflatie (–0,29% – iunie, –0,35% – iulie, –0,35% – august, –0,21% – septembrie). Mai mult, poate garanta cineva ca dupa o inflatie anuala de 8% in patru luni din 2011 (martie-iunie), urmata de patru luni cu rate de 3,14-3,55%, nu se va ajunge la niveluri de 6,5%? Ce se va intampla atunci, va creste BNR dobanda pe care tocmai a micsorat-o?!
Din cate se observa inflatia anuala se situeaza la '3 si ceva', insa e bine de stiut ca nu doar un nivel inalt al inflatiei e daunator, ci si volatilitatea acesteia, care face procesul de planificare a unei afaceri aproape imposibil. De unde rezulta si preferinta pentru economisire si investitii cu orizont de timp foarte scazut.
Cresterile si scaderile bruste ale inflatiei duc, dupa o perioada nu foarte indelungata, la o mai mare nesiguranta a asteptarilor inflationiste. In mare dificultate sunt cei care participa la contracte nominale, de exemplu salarii. Cum majoritatea contractelor din Romania sunt sub forma unor salarii denominate in moneda nationala, volatilitatea inflatiei duce la cresterea primei de risc si implicit la majorarea costurilor de asigurare impotriva riscului de inflatie. In plus, volatilitatea inflatiei are ca efect o redistribuire neanticipata a avutiei si prin asta afecteaza cresterea economica, chiar si in cazul in care inflatia ramane in parametrii acceptabili.
Iata un motiv pentru care, desi inflatia se micsoreaza, creditele in lei raman tot scumpe, fiindca bancile tind sa includa volatilitatea preturilor in nota de plata a clientilor.

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de