x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

USL dupa USL

0
Autor: Sorin Roşca Stănescu 09 Apr 2012 - 11:02

O prima etapa cheie s-a incheiat. Cu bine. Ma refer la Congresul care bate in cuie asocierea celor trei partide si necolaborarea cu PDL si Traian Basescu. Urmeaza alegerile locale, unde ar trebui ca PDL sa nu obtina mai mult de 25 la suta. Apoi parlamentarele, la capatul carora USL ar trebui sa detina majoritatea. Pentru a guverna, indiferent de ce doreste Traian Basescu. Si va urma a patra etapa, in care USL isi va exercita puterea. Etapa cea mai grea. Refacand acest traseu, este firesc sa ne punem intrebarea din titlu. Cum va fi USL dupa USL?

Scrisoarea capcana semnata de Presedintele Traian Basescu trebuia rupta. Ceea ce s-a si intamplat. Presedintele, daca a ajuns la concluzia ca este bine sa demisioneze, nu are decat sa o faca. Fara targuieli cu unii sau cu altii. Daca el crede ca mandatul trebuie redus de la cinci la patru ani, nu are decat sa propuna clasei politice aceasta schimbare. Si, eventual, sa o initieze. Fara a se crampona de referendumul pe care l-a fortat. De ce?

Sa ne amintim. O majoritate parlamentara l-a suspendat pe Presedintele Traian Basescu. A fost prima situatie de acest gen din istoria Romaniei. Acelasi Parlament l-a demis pe primul-ministru Emil Boc. Din nou, o situatie fara precedent. Demonizand puterea legislativa, incercand pe toate caile nu numai sa o puna la zid, ci si sa o arunce in derizoriu, Presedintele Traian Basescu a recurs si la initierea a doua referendumuri intr-unul singur. Viciind in mod grav aceasta procedura constitutionala. Spiritul ei este ca, la nevoie, populatia sa decida in mod nemijlocit asupra unei chestiuni de interes national. Cum ar fi, de exemplu, numarul de parlamentari.

Sau, ca sa dau un alt exemplu, daca avem sau nu nevoie de Senat. Intrebarile si raspunsurile nu trebuie amestecate. Pentru ca, altfel, se produce confuzie. Vrand sa voteze pentru una, cetateanul se trezeste ca voteaza pentru amandoua. Concret, pentru reducerea numarului de parlamentari exista un consens national. Nu acelasi lucru se intampla in privinta eliminarii Senatului. Recurgand la smecheria de a organiza doua referendumuri intr-unul singur, Presedintele Traian Basescu a viciat vointa electoratului. Dar viciul nu a fost denuntat la timp, cu suficienta vigoare. Ca atare, rezultatul referendumului trebuie pus in opera. Depinde insa cand si cum.

In mod normal, desfiintarea Senatului ar trebui sa fie concomitenta cu trecerea la sistemul de republica parlamentara. Ceea ce inseamna modificarea Constitutiei in asa fel incat, in viitor, presedintele sa aiba mult mai putine prerogative. Nu este o simpla paranteza faptul ca numeroasele crize de natura institutionala si constitutionala, generate de un presedinte care s-a dorit jucator, au demonstrat ca sunt obligatorii modificari de fond ale Legii fundamentale. Acela va fi momentul cand se justifica si punerea in opera a rezultatelor referendumului initiat de Presedintele Traian Basescu.

Elaborarea si aprobarea de catre populatie a unei noi Constitutii nu se poate face la amurgul unui regim, ci doar in prima parte a existentei unui nou Legislativ. Atunci cand majoritatea este creata nu in baza unor inginerii, ci a votului popular. Numai astfel va exista legitimitate. Este sarcina grea, cruciala chiar, a USL.

●Sursa: CorectNews

Citeşte mai multe despre:   editorial

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de