x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Utilitatile publice: nevoia de reglementari eficace

0
30 Iun 2004 - 00:00

Este absolut necesar ca utilitatile publice sa nu cada prada unor practici abuzive. Avem nevoie de contracte care sa protejeze interesele cetatenilor, de reglementari de piata eficace.

Privatizarea unor portiuni din utilitatile publice in Romania, din distributia de electricitate si gaz, este pe afis; privatizarea este privita ca o modalitate de a impune restrictii bugetare ferme, de a imbunatati gestiunea economica (inclusiv eficienta de exploatare), de a atrage resurse in sectoare unde nevoile de capital sunt mari.

Problematica utilitatilor publice este adesea examinata in rapoarte ale organismelor financiare internationale si ale Comisiei Europene. Si ultimul memorandum al Bancii Mondiale aloca sectorului producerii si distributiei energiei atentie deosebita, intrucat aici se concentreaza un volum mare de arierate. Comisia de la Bruxelles judeca situatia din Romania in perspectiva anului 2007, cand Romania ar trebui sa intre in Uniune si cand tarifele la energie ar trebui sa fie la "nivel european", iar piata sa fie suficient de liberalizata.

Tot ce aduce capital pentru restructurare, management superior si disciplina financiara este bine venit. Doresc sa subliniez insa un aspect care pare a fi subestimat in dezbaterea publica si rapoartele la care m-am referit. Utilitatile publice reprezinta, asa cum spune si numele, un domeniu special - ele furnizeaza bunuri indispensabile pentru cetateni. De aceea, mai peste tot in lume autoritatile publice sunt interesate de aranjamente institutionale, de reglementari, care sa previna abuzul de monopol (de putere pe piata). In unele tari, inclusiv in Uniunea Europeana, statul continua sa controleze zone din utilitatile publice si recurge la reglementari riguroase. In plus, imperative de siguranta nationala intaresc motivatia statului de a avea reglementari eficace in industria energetica.

Experienta ultimelor decenii arata beneficii ale liberalizarii pietei energiei, dar si consecinte nefaste cand nu exista reglementari eficace. Asa s-a intamplat in Marea Britanie, in California (unde fost implicata si Enron), in Argentina etc. Exista pilde si in tari vecine, in Ungaria. Aspectul de reglementare eficace este putin abordat la noi. Ma gandesc aici nu numai la ceea ce trebuie sa faca autoritatile publice mandatate sa supravegheze piata energiei (ANRE), ci si la contractele ce se incheie intre Ministerul Economiei si Comertului si companiile straine (ca ENEL). Aceste contracte trebuie sa fie astfel construite incat sa previna un comportament abuziv pe piata, sa concilieze interesele investitorului (care vrea sa-si amortizeze investitia cat mai repede) cu cele ale consumatorului - care doreste sa plateasca tarife rezonabile. Negociatorii nostri trebuie sa faca o analiza temeinica a fluxurilor de venituri si costuri in conditiile actuale si probabile ale economiei noastre; in calcule intra o rata de actualizare, evolutia leului fata de euro, o prima de risc, costul protectiei mediului, eventuale garantii explicite/implicite din partea statului etc. Esential este sa se concilieze interesele partilor cu evitarea unor poveri excesive asupra bugetului public.

Comisia UE, Banca Mondiala si altii trebuie sa sublinieze nevoia de reglementari eficace. Mai ales ca numerosi consumatori finali (cetateni), mai ales in mediul rural, au venituri modeste sau foarte mici; tarife nejustificat de inalte la furnizarea de energie s-ar solda cu facturi neachitate sau mult intarziate. Am incuraja atunci modernizarea mediului rural?

Accentuez problema reglementarii eficace a pietelor pornind si de la cazuri flagrante de abuz de putere pe care le-am observat in industria cimentului si otelului. La noi, producatorii de ciment par sa fi actionat ca un oligopol extragand o "renta" de la consumatorii interni. Iar ISPAT (SIDEX) a practicat preturi inalte pe piata interna care sa compenseze, se pare, unele preturi de dumping pe piata externa. Consiliul Concurentei, in opinia mea, actioneaza timid. Este de neinteles de ce nu a luat atitudine ferma fata de ceea ce par a fi abuzuri ale pozitiilor de putere pe piata. Din teama fata de investitori straini? Dar aceasta nu este de acceptat.

Este necesar ca utilitatile publice sa nu cada prada unor practici abuzive. Avem nevoie de contracte care sa protejeze interesele cetatenilor, de reglementari de piata eficace. Totodata, statul trebuie sa fie drastic cu intreprinderile care nu-si onoreaza obligatiile fata de bugetul public.
Citeşte mai multe despre:   editorial,   publice,   piata,   eficace,   reglementari

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de