x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ad"Or - Nu se uita usor

0
03 Iun 2004 - 00:00
Ad"Or  -  Nu se uita usor


Lucrari de inspiratie, necunoscute sau construite dupa reteta. Echipa de evaluatori ai inscrierilor alcatuita dupa modelul "lupul paznic la stana". Rezultatul? Un festival in plina inflatie, devaluant pentru castigatori, cu credibilitatea pierduta si cu banii luati (150 de mii de euro).

TANIA COHN, ALEX ANGHEL

Cum era de asteptat, campioana absoluta a competitiei in care s-au inscris cateva sute de lucrari necunoscute - cel putin pentru autohtoni - a fost Leo Burnett, faimoasa atat pentru creativitatea cu care a schimbat regulile jocului, cat si pentru numarul insemnat de adepti care i-au calcat pe urme.

Ceea ce a scapat nepedepsit in 2002 o data cu inscrierea copiatelor si totodata necunoscutelor Barka Safron, Tide Radiera, Tipex, conturandu-se ca o tendinta, in 2004 nu a mai fost un apanaj al Leo Burnett, ci un modus vivendi pentru cine vrea un loc pe podium.

In loc sa-l combata, agentii care si-au dobandit pe merit statutul de creative, vezi McCann sau Young & Rubicam, au inteles sa se adapteze cu sau fara nuanta sistemului de mai sus.

Prospetime de plastic

La Ad’Or am vazut din partea agentiilor alta data respectabile lucrari pentru clienti aparuti peste noapte - Maximum Chic, ori reinscrise - Nemira.

De asemenea, am descoperit preluarea unor mode din publicitatea de festival strain, de exemplu prezenta unor personaje de desen animat in campanii sociale (Salvati copiii), animale surprinse in perioada de rut (Loto 6 din 49) ori simuland actul imperecherii (Frontline). Au fost toate de regasit la Ad""Or 2004.

La polul opus fidelitatii trendului international au stat piesele de tema balcanica si ele reluate. Cand Headvertising lansa multipremiata campanie.ro, in care lautari pitoresti promovau Internetul, nimeni nu banuia ca va deschide o nisa si va lansa o moda pe care admiratorii campaniei, mai mult sau mai putin declarati, o vor incetateni. Astazi rromii, taranul verde, tractoristul, vrajitoarea (Chiulasa sau Omida, ce mai conteaza?) populeaza pestrit si prin abundenta plictisitor reclama locala.

Focus Publicis s-a adaptat colectiei copy/paste de la Ad""Or 2004 cu o lucrare pentru Paralela 45 al carei concept e identic cu al unei campanii pentru servicii financiare, premiata la Golden Drum. La noi, un romanas face pe toreadorul cu vaca din ograda, la ei, doi batranei fac schi de apartament cu ventilator si fulgi de perna pe post de recuzita pentru constructia fidela a atmosferei hibernale. Ca sa respecte trendul, Scala Thompson inscrie si ea cateva lucrari de umplutura, vezi Dunlop (Mihai Bravu sau Cimitirul). Initiatoare a scurtaturii catre podium, Leo Burnett ridica, ca si in anii trecuti, mari semne de intrebare, de aceasta data cu lucrarile Ciuc (reper premiata Saturn, Cannes 2003), Prigat (reper Boomerang, premiu Cannes 2003), Muzeul Antipa (in termeni de pozitionare si acoperire media), Volanul Anti-plictiseala (debutul spotului, nu si finalul lui, e de gasit in premiile Golden Drum 1994) ori clienti scosi de la naftalina pentru festival (Regatta, Surmont).

De altfel, "El se jura ca nu fura, dar l-am prins cu rata-n gura" va fi una dintre temele favorite ale acestei pagini, tratate pe larg in editiile urmatoare.

Pe scurt, intre stilul Goran Bregovic si mofturile à la Cannes, au ramas putine lucrari care sa trezeasca admiratia neconditionata: Graffiti, Next Cap, Gavrila & Asociatii sunt agentii care ne-au placut.

Daca taiem de la Leo imprumuturile si fantomele, ramanem cu aprecierea neconditionata pentru Catavencu. La Young am pretuit Trafic.

In lumina celor de mai sus, cititorul isi poate da singur seama ca prospetimea - unicul si anemicul criteriu in baza caruia s-a operat selectia premiilor - a fost intocmai florilor kitsch din printul inscris pe ultima suta de metri de Gav/balkanski project. Adica de plastic. Pe langa regretata disparitie a D""arcy de pe tabela de marcaj a festivalului, in acelasi registru funebru se afla si absenta Orange, dar mai ales Connex, o marca ce dadea altadata tonul festivalului, fiind aproape sinonima cu categoria.

Divide et impera

Anul trecut cateva agentii cu creativi purtatori de pedigree si premii serioase - Headvertising, Next/Cap, Gavrila & Asociatii - au inteles sa faca lobby pentru decenta la inscrieri in felul lor foarte personal: au purtat tricouri cu mesaje aluziv-amuzante fata de lucrarile copiate sau facute de amorul festivalului. In 2004 gluma s-a ingrosat nepermis, transformand Ad""Or intr-un festival supra-ponderal.

DOUA AGENTII CU CAP

Desi ar fi fost un concurent serios - vezi "Gazeta sporturilor" - premiat la Golden Drum, Headvertising s-a delimitat de smecheria generalizata a Ad""Or, alegand sa nu participe, iar Next Cap a susbcris procedurii pentru la anul.

Radu Florescu - a carui constanta lipsa de reactie in fata acestor tipuri aplicate de impostura publicitara ii altereaza grav credibilitatea ca presedinte al Raaa - a incercat fara succes sa se protejeze, lasandu-l pe respectatul Adrian Dura (ADDV) sa vorbeasca la final. Din pacate, nici lectura textului ce vorbea despre imaculata conceptie a organizarii si jurizarii, in interpretarea Dura, nu a spalat pacatele Ad""Or.

Considerat pana de curand pe linie moarta, alternativa festivalului Ad Print pare dezirabila, Millennium vehiculand posibilitatea unei noi editii la finele lui 2004.

PREMII

Punctajul pe agentii, doar in viziunea organizatorilor si a juriului Ad""Or:
  • Leo Burnett 132
  • McCann 76
  • Graffiti 45
  • Next Cap 41
  • Y & R 24
  • Cohn & Jansen 16
  • DDB 11
  • GMP 7
  • Saatchi & Saatchi 6
  • ID Studio 4
  • Lowe 4
  • gav balkanski 3
  • Gavrila & Asociatii 3
  • Grey 3
  • Ogilvy 3
  • Scala Thompson 3.

    Reteta succesului la Ad""Or


  • ilustre lucrari necunoscute, bine inscrise la puzderia de minicategorii, adica acolo unde nu e concurenta
  • spoturi cu concept imprumutat
  • preluarea momentelor de maxima intensitate emotionala din lucrari internationale
  • prezenta autorilor lor in comitetul organizator, cel care ar fi trebuit sa anatemizeze malformatiile de mai sus
  • Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   ad""or

     

    Ştiri din .ro


    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

    O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
    O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

    Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

    Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
    O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

    Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

    Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
    Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

    Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

    Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
    Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

    10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

    10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
    O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

    Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

    Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
    Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

    Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

    Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
    Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

    Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

    Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
    Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

    Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

    Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
    Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

    Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

    Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
     Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

    Un nou record mondial: 126 de ore de dans

    Un nou record mondial: 126 de ore de dans
    O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...

    Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”

    Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”
    Amazon a fost ținta criticilor în această perioadă apropiată de sărbători, clienții afirmând că gigantul „ruinează” ziua cea mare a copiilor, notează Daily Mail. Gigantul a...

    O cafenea din Melbourne, asaltată de recenzii negative, după ce numele său a apărut într-un examen

    O cafenea din Melbourne, asaltată de recenzii negative, după ce numele său a apărut într-un examen
    Proprietara unei cafenele din Melbourne ia în calcul acţionarea în justiţie a instituţiei care gestionează sistemul de educaţie australian, după ce un local fictiv cu un nume asemănător a fost menţionat...

    Un bărbat a descoperit că este înșelat cu ajutorul Google Maps Street View

    Un bărbat a descoperit că este înșelat cu ajutorul Google Maps Street View
    Un bărbat a descoperit că soția sa este infidelă, după ce a intrat pe Google Maps Street View și a descoperit o fotografie cu aceasta și amantul ei.  Google Maps Street View a surprins o imagine cu un...

    Infidelitate descoperită prin intermediul Uber

    Infidelitate descoperită prin intermediul Uber
    O femeie căsătorită din Colombia şi amantul ei au fost prinşi după ce au chemat un Uber pentru a merge la un motel, însă şoferul era chiar soţul femeii, scrie Newsweek. Identificată doar sub numele de...
    Serviciul de email marketing furnizat de