x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Campanie: Mai conserva si tu ceva!

Campanie: Mai conserva si tu ceva!

de Alina Nasta    |    25 Noi 2006   •   00:00
Campanie: Mai conserva si tu ceva!

Poti stopa braconajul si defrisarile printr-un simplu clic. Cei sapte ani de acasa nu vin o data cu 1 ianuarie 2007. Nerespectarea legilor Uniunii Europene va avea consecinte mult mai drastice decat pana acum. Campania lansata de Ogilvy pentru World Wild Fund For Nature este prima initiativa ecologica de anvergura din Romania.

Poti stopa braconajul si defrisarile printr-un simplu clic. Cei sapte ani de acasa nu vin o data cu 1 ianuarie 2007. Nerespectarea legilor Uniunii Europene va avea consecinte mult mai drastice decat pana acum. Campania lansata de Ogilvy pentru World Wild Fund For Nature este prima initiativa ecologica de anvergura din Romania.
Cei de la Ogilvy Group au meritul de a sustine primul proiect al WWF (organizatie inernationala renumita pentru actiunile sale de conservare a naturii) in Romania. In ceea ce priveste campania WWF, Andreea Dumitru, Account Director la Ogilvy & Mather, si Luminita Tanasie, Coordonator Programe WWF in Romania, ne-au povestit, in exclusivitate, toate detaliile.

Jurnalul National: Care a fost conceptul creativ al acestei campanii?
Andreea Dumitru: Numele campaniei e "Un simplu clic". Conceptul creativ al campaniei: "Nu ai idee cat de simplu e sa ajuti la salvarea Parcurilor Nationale din Romania". Obiectivul campaniei este acela de a "strange cat mai multe adeziuni prin simpla vizitare a website-ului www.panda.org/romania si semnarea petitiei pentru salvarea bogatiilor naturale ale Romaniei". Campania se concentreaza pe evidentierea diferentei pe care o poate face un simplu clic pentru sustinerea cauzei Parcurilor Nationale. Executiile campaniei invita privitorul sa actioneze, sa se implice efectiv pentru a obtine rezultate. Mesajul transmis este foarte clar: "E foarte simplu sa ajuti la salvarea bogatiilor naturale din Romania".

World Wild Fund For Nature este o organizatie renumita pentru actiunile sale de a salva mediul inconjurator. In ce masura credeti ca o astfel de organizatie va reusi sa-si atinga obiectivele?
Luminita Tanasie: WWF - este o organizatie internationala care deruleaza proiecte de conservare a naturii in peste 130 de tari. Rezultatele obtinute pana in prezent la nivel international (de exemplu, amenajarea unui Parc National in Austria, in Lunca Dunarii, intr-o zona pe care, initial, se dorea construirea unei autostrazi) sau in Romania (sprijinirea initiativei care s-a concretizat in interzicerea pescuitului la sturioni in Dunare pe o perioada de 10 ani) arata ca actiunile si proiectele WWF reusesc sa isi atinga obiectivele de conservare.

Constientizare

Prin ce activitati incercati sa deteminati publicul larg sa constientizeze si sa inteleaga problemele existente?
L.T.: "Salvati Parcurile Nationale din Romania" este prima activitate de acest fel a WWF in Romania. Romania are un capital natural exceptional: Parcuri Nationale si Naturale; specii de plante si animale rare amenintate cu disparitia, al caror statut este periclitat in alte tari europene; rezervatii ale biosferei - Delta Dunarii, Muntii Retezat si Muntii Rodnei; 1.073 km de Dunare si paduri virgine. WWF a realizat anul acesta un studiu privind cele mai importante probleme cu care se confrunta ariile protejate in Romania. Rezultatele au aratat ca acestea sunt: proiectele de dezvoltare care nu tin cont de conservarea naturii; constructii ilegale ridicate in ariile naturale protejate; exploatarea ilegala a padurilor; poluarea; braconajul. Oamenii nu constientizeaza efectele pe termen lung ale distrugerii naturii. Este trendy sa ai vila in mijlocul padurii si sa te plimbi cu ATV-ul in zonele protejate, fara sa te gandesti la efectele asupra mediului. Campania media are rolul de a trezi interesul oamenilor pentru subiecte care tin de protectia naturii si de a-i face sa gandeasca altfel atunci cand merg in vacanta sau in week-end intr-o zona naturala. Incercam sa incurajam iesirea din pasivitate in ceea ce priveste problemele cu care se confrunta aceste zone.

Demers

Ce rol au autoritatile in aceasta campanie? Sunt dispuse sa sustina proiectele pe care doriti sa le desfasurati?
L.T.: Campania WWF se concentreaza pe strangerea de semnaturi pentru petitia online "Salvati Parcurile Nationale", adresata presedintelui si primului-ministru. In petitie se mentioneaza cateva dintre cele mai importante masuri in opinia WWF, pe care autoritatile competente trebuie sa le ia pentru a stopa distrugerea ariilor protejate.Una dintre problemele identificate o reprezinta lipsa de sprijin politic si financiar din partea autoritatilor, ceea ce face ca administrarea si protectia acestor zone sa fie extrem de dificile. In acest sens, campania isi propune sa arate ca publicul larg sprijina si recunoaste valoarea acestor arii naturale protejate si, astfel, sa transmita un mesaj si autoritatilor. Autoritatile nationale/regionale/locale cu responsabilitati in ceea ce priveste protectia mediului trebuie sa aiba un cuvant mai greu de spus si sa participe la luarea deciziilor privind implementarea proiectelor de dezvoltare. Astfel, se vor putea alege de la inceput solutii cu impact redus asupra naturii si cu beneficii pentru comunitati.

Stiu romanii sa se comporte in mediul natural? De unde ar trebui sa primeasca informatii in acest sens?
L.T.: Exista in Romania oameni care respecta natura si pentru care o iesire la iarba verde nu inseamna generarea a zeci de kilograme de gunoi pe care sa le lase in padure. Dar sunt multi care nu stiu cum sa se comporte, nu le pasa de astfel de lucruri. De unde ar trebui sa primeasca informatii? Un comportament care sa respecte mediul ar trebui sa fie de bun-simt. Un rol important il poate avea insa scoala, mass-media si, nu in ultimul rand, ONG-urile de profil.

Au agentiile de publicitate un rol important? Au fost realizate materiale/ spoturi pana acum?
L.T.: Rolul agentiilor de publicitate este sa inteleaga foarte bine specificul proiectelor, al activitatilor, mesajul si sa il transmita intr-un mod cat mai simplu si creativ. Spoturi si materiale de informare cu privire la protectia mediului au mai fost realizate; nu exista insa foarte multe proiecte de anvergura, nationale, care sa aiba si o mediatizare pe masura.

Ce masuri ar trebuie luate pentru ca oamenii sa fie mai atenti cu mediul inconjurator?
L.T.: In primul rand, oamenii ar trebui sa cunoasca bogatiile naturii, pentru a putea intelege valoarea acestora atat ca resursa pentru viata lor de zi cu zi, cat si pentru diversitatea biologica. Asadar, programele de educatie in acest domeniu nu sunt niciodata de ajuns. Nu ne referim numai la educatia din scoli, ci si la diseminarea informatiilor despre proiecte de succes care au reusit crearea unui echilibru intre dezvoltarea activitatilor umane si conservarea naturii intr-o anumita zona. In al doilea rand, autoritatile competente trebuie sa fie de partea naturii si sa vegheze la respectarea legilor de protectie a mediului, prin neautorizarea activitatilor nepermise in zonele naturale protejate si prin pedepsirea celor care incalca aceste legi.
Sansa. Salvand mediul, te salvezi pe tine.


Armonizarea legislatiei

De ce abia acum asistam la o astfel de campanie, are legatura cu aderarea Romaniei la UE si cu implementarea legislatiei comunitare?
L.T.: Legislatia in domeniul mediului din Romania a trebuit sa se armonizeze cu cea comunitara. UE are astfel diverse parghii prin care sa asigure un statut de conservare adecvat pentru zonele naturale valoroase si speciile prezente in Romania. Spre exemplu, obligativitatea de a demonstra ca orice proiect de dezvoltare finantat cu fonduri de la UE nu afecteaza negativ potentiale zone din reteaua Natura 2000. Conservarea nu inseamna stagnarea dezvoltarii economice. Romania are un capital natural extraordinar, pe care daca il vom proteja si "exploata" inteligent vom avea mult mai mult de castigat decat daca il distrugem. Romania trebuie sa isi protejeze parcurile nationale si naturale pentru ca acestea sunt zone naturale valoroase, fara de care am merge in vacanta sa punem cortul pe gramezi de rumegus si printre ziduri de beton.
Ignoranta
"De obicei, oamenii nu constientizeaza - din ignoranta sau rea vointa - efectele pe termen lung ale distrugerii naturii. Este trendy sa ai vila in mijlocul padurii si sa te plimbi cu ATV-ul in zonele protejate, fara sa te gandesti la efectele asupra mediului. Unul dintre fondatorii WWF, Sir. Peter Scott, spunea: «Nu putem salva tot ce ne-am dori; dar, daca ne implicam, cu siguranta vom reusi sa salvam mai mult decat daca am renunta»."
Pedepse
"Autoritatile competente trebuie sa fie de partea naturii si sa vegheze la respectarea legilor de protectie a mediului, prin neautorizarea activitatilor nepermise in zonele naturale protejate si prin pedepsirea celor care incalca aceste legi. Cu cat vor exista mai multe precedente de activitati ilegale, cu impact negativ asupra mediului, cu atat oamenii vor fi mai incurajati sa nu tina cont de lege, pentru ca vad ca se poate si asa!"
Luminita Tanasie Coordonator Programe WWF in Romania
×