x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cand copiii vorbesc adultilor

0
01 Iun 2004 - 00:00

Pici veseli, intr-o ireala tinuta pastel, ganguresc de pe panourile stradale sub ochii preocupatului trecator roman. Afisele nu anunta inscrierea la gradinite de limba engleza, iar adultul stie asta.

TANIA COHN

In 1983, cu 10 ani inainte de nasterea marcii Orange in laboratoarele Wolff Olins, Jacques S...gu...la, patriarh francez al analizei si constructiei de marca, proclama: "Doar in lumina simbolului vad posibila publicitatea viitorului. In anul 2000, sa arati produsul intr-un afis sau sa pui semnul egal intre produs si marca va fi un gest aproape obscen".

Pe cand Charles Revlon vindea nu rujuri, ci speranta, iar Luciano Benetton haine - nu la taraba - ci vorbind prin campaniile sale despre diversitate si conditia umana, romanii traiau inca in lumea unde margarina era margarina, masa-masa si casa-casa. Poate tocmai de aceea publicitarii nostri din generatia ’90 par sa aiba si azi o dificultate de intelegere cand vad copii intr-un spot ce promoveaza utilizarea Internetului. N-ar trebui sa fie acolo poate un calculator? Consumatorul n-o sa inteleaga nimic! Consumatorul insa intelege. A facut si el, ca si publicitarul roman, gimnaziu si liceu.

Stie ce inseamna o poveste cu talc, o parabola si adapteaza formula la publicitate.

Pentru cei mai conformisti creativi doar alimentele si detergentii sunt categoriile asociabile cu lumea copilului.

Ce cautau insa bebelusii sau prescolarii, acum mai bine de o suta de ani, pe etichetele tigarilor de foi, astazi piese de colectie si mostre de branding avant la lettre? Care e legatura intre o femeie de culoare care alapteaza un sugar alb si o linie de haine sport?

Astazi, in ceea ce numim branding (constructie de marca), distanta insemnata intre categoria din care face parte un produs sau serviciu - sa zicem telefonie mobila - si promisiunea unei marci - vezi Connex-ul de alta data cu al sau "Viitorul suna bine" - e solutia fireasca de iesire din anonimat. Iar imaginea copilului si universul lui pot fi adesea o punte peste haul dintre o corporatie si publicul ei.

Fiindca, mult mai mult decat ca adulti, in memoriile noastre de timpuriu oamenii de comunicare gasesc un numitor comun.

Nu este, deci, de mirare ca in 2003 la Cannes tendinta in tratamentul grafic al printurilor a fost data de folosirea acelor vizualuri ce vorbeau universal despre copilaria privitorului. Corsetul fotografiei a fost abandonat in favoarea benzilor desenate si a lucrarilor care aminteau de cartile de colorat, de hartile anatomice ori geografice.

Calea spre afirmare

Carierismul, cultivat si aplaudat de mass-media, a devenit un mod de viata, devansand valori precum implinirea materna sau fericirea conjugala. Varsta nu mai e o piedica in calea spre afirmare. Copiii, ca si adultii, au propriile lor instrumente de a-si construi o cariera. Si cum aparitia la televizor e un indicator pentru reusita, parinti si copii fac din asta un model de urmat. Reclama este cea mai simpla cale pentru un copil de a fi remarcat si de a-si construi o cariera in televiziune, el fiind angrenat in mecanismul promovarii, profitabil pentru multi. Pentru companii - izvor de imagine si emotie, pentru agentiile de publicitate - inspiratie si actori nepretentiosi, pentru media - calea spre simpatie si audienta, pentru parinti - implinire, pentru agentii de casting - o noua nisa. Pentru ei insisi, succes sau iesire prematura din copilarie?

Emotia interviului

Deunazi, in Bucuresti, parinti si copii asteptau cu emotie intrarea la un interviu. Nici ei nu stiau despre ce era vorba. "Am vazut anuntul si am venit." Mi-a adus aminte de atmosfera de dinaintea unui examen. Un copilas timid, iesind din sala unde se sustineau interviurile, este intrebat "Despre ce ati vorbit?". "Despre viata" a fost raspunsul. Si nu e de mirare ca toata lumea avea emotii, avand in vedere ca fetita pe care toata lumea a admirat-o in reclama la "Salam Sasesc" a fost candva in aceeasi situatie. Prezenta copiilor in publicitate este oarecum previzibila atunci cand e vorba de produse alimentare sau detergenti, tocmai pentru ca ele se adreseaza in primul rand femeilor, posesoare ale instinctului matern. Dar copiii, alaturi de animale, se pare ca sunt preferatii tuturor romanilor in materie de publicitate.

O lume necunoscuta

Initial o moda occidentala importata de creativii agentiilor pentru a iesi in evidenta, campaniile sociale isi au totusi rostul lor, raspunzand realitatilor cotidiene. Campaniile sociale inseamna emotie si tocmai de aceea copiii sunt potriviti pentru a o transmite, aspect important atunci cand vine vorba de schimbarea mentalitatilor adultilor. Din nefericire, univesul interior al copilului roman nu e obiect de studiu pentru prea multe cercetari, asa cum ar fi normal. Pentru ca viata de zi cu zi ii scoate tot mai de timpuriu din lumea povestilor, lumea lor ar trebui studiata mai frecvent. Probabil ca raspunsul multor intrebari care ar trebui sa-i preocupe pe oamenii de comunicare e de gasit tocmai in manifestarile specifice copilariei: jocuri, desene, inchipuiri, in simplitatea si naturaletea cu care ei judeca lumea.
Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   lumea

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”
Amazon a fost ținta criticilor în această perioadă apropiată de sărbători, clienții afirmând că gigantul „ruinează” ziua cea mare a copiilor, notează Daily Mail. Gigantul a...

O cafenea din Melbourne, asaltată de recenzii negative, după ce numele său a apărut într-un examen

O cafenea din Melbourne, asaltată de recenzii negative, după ce numele său a apărut într-un examen
Proprietara unei cafenele din Melbourne ia în calcul acţionarea în justiţie a instituţiei care gestionează sistemul de educaţie australian, după ce un local fictiv cu un nume asemănător a fost menţionat...

Un bărbat a descoperit că este înșelat cu ajutorul Google Maps Street View

Un bărbat a descoperit că este înșelat cu ajutorul Google Maps Street View
Un bărbat a descoperit că soția sa este infidelă, după ce a intrat pe Google Maps Street View și a descoperit o fotografie cu aceasta și amantul ei.  Google Maps Street View a surprins o imagine cu un...

Infidelitate descoperită prin intermediul Uber

Infidelitate descoperită prin intermediul Uber
O femeie căsătorită din Colombia şi amantul ei au fost prinşi după ce au chemat un Uber pentru a merge la un motel, însă şoferul era chiar soţul femeii, scrie Newsweek. Identificată doar sub numele de...
Serviciul de email marketing furnizat de