SUFLETUL COMERTULUI
De la previzibilul Vivaldi, folosit, tocmai pentru ca e accesibil, pana la uzura, si pana la manea, de la arta la kitsch, muzica de orice gen reprezinta motorul unui spot publicitar.
TANIA COHN, ALEX ANGHEL
MODE SI TENDINTE. Muzica poate crea o moda in publicitate. Vezi ritmurile latino din anii trecuti sau cele specific portugheze din vara aceasta, care au impanzit spoturile audio si video. Ca sa nu mai vorbim de hiturile etern valabile, mereu gata de reinterpretare. Exemplu? "We will rock you", care se pliaza pe grile variate. El poate transmite la fel de multe prin vocea picaturii de apa animate de la Evian, dupa cum o face in interpretarea divelor "Pepsi".
LOCAL. Tot astfel s-a intamplat cu spotul "Taraful", semnat Headvertising. El a deschis o noua zona numai buna de explorat, nu doar in materie de spot, ci si in materie de ilustratie muzicala. Ceva nou care a prins la public, rupt din realitatea autohtona, nu avea cum sa treaca neobservat si astfel s-au nascut spoturi precum cele pentru Rromani Chris - "Copiii rromi vor sa invete", "Astra, masinuta merge struna, am asigurare buna" (vorbim de firul melodic, nu de versuri) ori deplasand accentul de la muzica lautareasca la manea - "Vrajitoarea Chiuloasa". Interesant este ca unii artisti renumiti nu-si dau muzica pentru publicitate, tocmai pentru ca munca lor sa nu se transforme din arta in ceva comercial (vezi cazul ABBA).
AUDI - LOGO. Dincolo de slogan si logo, unele marci isi comunica esenta identitatii lor avand un corespondent audio. Faimos este jingle-ul (fragment muzical scurt) de la Intel-inside, care identifica marca fara sa fie nevoie sa ai sub ochi haina-i vizuala. Sa mai pomenim de cel asociat Windows (toate calculatoarele cu acest program "canta" la fel la deschidere) sau de cele ale caselor de productie cinematografica Paramount Pictures ori Metro Goldyn Mayer, care, iarasi, gratie unei identitati audio extrem de bine desenate anunta marca de departe. "Din pacate - considera Silviu Culea, director de creatie la Tempo - nu se intelege inca valoarea pe care muzica o poate aduce unui brand. De aceea, la noi sunt doar 5 companii care investesc in muzica si care inregistreaza si succese pe masura."
PIELEA CA DE GAINA. Iata ca, intr-un secol predominant vizual, coloana sonora e cea care da valoare unei simple imagini. Este graitor cazul spoturilor de imagine (care nu vorbesc despre produs sau beneficiile lui, ci despre marca si valorile ei), multe dintre ele migrand mai degraba spre zona videoclipurilor, unde o productie si o muzica de calitate suplinesc lipsa unei idei sclipitoare, dar declanseaza emotia si imaginatia celui care priveste, facandu-i, cum se spune, pielea ca de gaina. Sa devina oare aceasta combinatie, de muzica si imagine, o noua forma de arta, care va fi cautata (asa cum cauti un CD cu muzica care iti place sau un film bun)? In sustinerea acestei presupuneri pot veni cateva "videoclipuri" publicitare (unele adevarate filme scurte), vazute anul acesta la Cannes, pe care iti doresti sa le revezi de dragul emotiei pe care o transmit (vezi cazul "Evian", "Axe" sau "Aerolineas Argentinas").