x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Cu ochii pe noi

Cu ochii pe noi

08 Noi 2004   •   00:00

SUFLETUL COMERTULUI
In urma articolului publicat la data de 3 noiembrie, "Carcoteli virtuale pe seama reclamelor", autorul care-si ascunde identitatea in spatele "Neighbor’s goat" ne-a raspuns cu un drept la replica, confirmandu-ne ca e un pasionat de publicitate.
ATENTIE PUBLICITARI! Desi confirma talentul de care l-am banuit, Neighbor’s Goat prefera sa se ascunda sub un nick cu incarcatura sociala puternica, dar ramane vigilent

Toate, absolut toate «lucrarile» mele sunt prin natura lor umoristica parodii sau pamflete, in special cele care fac referinta la personaje din viata politica, acoperind absolut intreg spectrul politic. (…) Astfel de imagini - mult mai caustice decat ale mele si uneori fara tenta umoristica! - puteti vedea si in diverse publicatii din Romania: «Academia Catavencu», «Aspirina Saracului», cat si in emisiuni umoristice de profil, difuzate de posturile TV regionale, nationale sau internationale. Deci, nimic deosebit sau iesit din comun.

PARODIE CU MORALA. Referitor la parodiile subiectelor din lumea advertising-ului, aici situatia este intr-adevar alarmanta, dar nu venind dinspre parodiile mele, ci dinspre reclamele originale pe care acestea le parodiaza. Se stie ca o parodie este reusita doar daca aceasta ridiculizeaza o problema reala; niciodata o parodie nu va capata notorietate daca lucrarea parodiata este perfecta sau nu contine greseli! Prin parodiile mele doresc sa atrag atentia atat agentiilor de publicitate, dar mai ales clientilor acestora (pentru ca ei dau banii!) asupra gafelor si greselilor pe care le comit in campaniile lor.

EXEMPLE SUB ANONIMAT. Ceea ce fac eu tine de «subcultura publicitara»? Posibil. Pentium-ul meu II cu 120 Mb de RAM tine cu greu pasul iMac-urilor agentiilor de publicitate. Dar atata vreme cat jurnalele de stiri sunt pline de violenta si perversiuni sexuale si in acelasi timp brand-uri de bauturi alcoolice lanseaza adevarate «manele publicitare» de genul: «Ia-o de ureche», «Unde-s multi, puterea creste», «Caldurica de la pasarica» sau «Una buna impreuna»; atata vreme cat continutul anumitor campanii cu scop social frizeaza flagrant realitatea cotidiana sau folosesc cadre electorale in mod subliminal (sunt curios ce parere are CNA-ul de noul spot pentru serviciile integrate de urgenta 112, spot in care apare pentru cateva cadre unul din candidatii la Presedintie - si asta in plina campanie electorala!!), atata vreme cat firme multinationale de renume ignora studiile de piata sau sfaturile specialistilor si isi lanseaza produse a caror denumire in limba romana are o anume «notorietate» sau lasa loc de interpretari, atata vreme cat mari agentii de publicitate fac greseli gramaticale incredibile (Parmalat, BMW seria 1), atata vreme cat announcer-ii spot-urilor radiofonice repeta intr-o engleza defecta greseli grave atat de des, incat pana si centre financiare cu renume ajung sa-si inscriptioneze gresit siglele de la intrare (cazul deja celebru al centrului de afaceri «Bucharest Financial Plaza», pronuntat total aiurea «platza» si scris «Plazza» eronat pe frontispiciul cladirii cu doi de «Z» timp de mai bine de trei ani, pana in ziua in care am trecut intamplator prin Bucuresti, am fotografiat gafa si cei de la «Academia Catavencu» au semnalat-o!), atata vreme cat agentii cu renume isi traduc si adapteaza «pe genunchi» spoturi straine pentru piata romaneasca, iar rezultatul este de cele mai multe ori cel putin hilar, daca nu chiar penibil de-a dreptul, atata vreme cat vedete din lumea advertising-ului sar din gradina unui brand in a altuia, fara sa tina cont de o minima deontologie profesionala sau Corporate Identity (cazul Andreei Marin: «Head & Shoulders» versus «Garnier», sau al celor de «La Bloc», cu «Passion» versus «Timisoreana»), atata vreme cat comit gafe enorme folosind nume de brand-uri in scop generic (Arctic, cu al «aragaz» in loc de «masina de gatit», sau spotul Libresse, unde apare termenul generic «Rimmel» in loc de «mascara»!), atata vreme cat firmele isi vor fura intre ele slogan-urile (Zapp foloseste mai nou motto-ul: «Doreste-ti mai mult!», care apartine firmei Domo!), utilizeaza simboluri religioase pana la derizoriu (tot Zapp - cu Dumnezeu!) sau incurajeaza pirateria pe Internet (iarasi Zapp, in ultimul sau print pentru serviciul «Internet express»!), dar mai ales atata vreme cat marile agentii din Romania vor «imprumuta» cu nerusinare ideile altor advertiseri din tara sau strainatate (aici nu dau exemple, ca n-aveti atata spatiu in rubrica!), ei bine, tot atata vreme «capra vecinului» va fi cu ochii si «tunurile» pe ei. Si pentru asta ar trebui sa-mi multumeasca. Crescat, floreat, crapat!.

Al Dvs., neighbor’s goat

×
Subiecte în articol: sufletul comertului vreme atata