x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Grafica in mesaje text

0
16 Ian 2005 - 00:00

SUFLETUL COMERTULUI
Lector universitar, titularul cursului de graphic design la Universitatea de Arhitectura Ion Mincu, Razvan Luscov este unul din putinii specialisti cu competente in analiza tipografica. Interviul acordat Jurnalului National e mai mult decat un curs.

CRISTIAN PASARICA

RAZVAN LUSCOV: "Imi plac caracterele de dincolo de moda"
Jurnalul National: Cum arata piata romaneasca de publicitate din perspectiva unui grafic designer?
Razvan Luscov: E o piata care inghite mult, unde te poti afirma destul de repede, unde competitia intre profesionisti nu-i atat de mare ca in strainatate. Imi spunea un coleg, designer londonez: "Aveti noroc acolo in Romania, sunteti inca putini, aici ne calcam pe picioare".

Cum vedeti evolutia publicitatii in ultimii 15 ani?
Lucrurile au evoluat fantastic. Avem multinationale ale caror filiale evolueaza bine in Romania. Senzational e ca si firme pe de-antregul romanesti (cu gust de Grepfruit, dar nu numai) reusesc sa castige clienti mari din strainatate.

Din punct de vedere al graficii, respecta vizualurile romanesti regulile grafic designului?
Oriunde te invarti, ai in campul vizual atat lucruri bine facute, cat si lucruri, daca nu pe de-antregul catastrofale, cel putin inodore sau mirosind a neprofesionalism. Nefericit e cazul acelor companii sau persoane-companii care nu apeleaza la specialisti sau care vor sa aiba pe cineva care sa le "puna pe computer" ideile si care nu sunt deloc deschise la dialog. Unii "se pricep" la de toate, de la culori la alegerea tipului de caracter de litera.

Tipar iesit din tipare

Considerati ca se face abuz de majuscule in vizualurile publicitare?
Trebuie sa ne dezbracam de anumite ticuri, de exemplu ca numele proprii se scriu intotdeauna cu majuscula. Daca pe coperta unei carti, de exemplu (grafica de carte e un domeniu in care profesez cu placere la editura Humanitas), numele autorului e scris exclusiv cu litere de rand (minuscule), oricine isi poate da seama ca nu e vorba despre un obiect, ci de persoana care semneaza cartea. Lucrurile sunt evidente. Aici e vorba despre o punere in forma tipografica prietenoasa, in care modestia face reverente fata de cititor. Se stie: literele de rand sunt mai prietenoase, fata de majuscule. Intr-un studiu de referinta din ’97, "Marketing Aesthetics - The Strategic Management of Brands, Identity and Image" al lui Bern Schmitt si Alex Simonson, se arata ca folosirea exclusiva a majusculelor in denumirea unei companii transmite un mesaj autoritar si agresiv. Daca mesajul pe care logo-ul companiei trebuie sa-l transmita e prietenos, vom folosi literele de rand, asa cum a facut-o Wolf Ollins pentru Orange. Din aceleasi ratiuni, o alta mare companie de imagine - Landor - foloseste literele de rand la "bank international indonezia". Clientul roman fara educatie intr-ale imaginii, care nu apeleaza sau nu asculta de specialisti si care isi doreste un logo "foarte important" pe masura viitorului firmei sale, nu intelege ca nu folosirea majusculelor la logotip va da imaginea dorita pentru organizatia sa. Iata "Hewlett-Packard". Nu e ea o firma importanta?

In anii ’20, in Germania (tara substantivelor scrise doar cu litera mare), la o scoala care a insemnat enorm pentru istoria artei, Herbert Bayer era unul dintre profesorii cerea folosirea exclusiva a literelor de rand. Desigur, e o exagerare. Totusi, poate atunci cand majusculele nu ne sunt neaparat necesare si cand forma si mesajul pe care il transmite forma minusculelor se suprapune continutului, acestea devin favorite.

Cat despre sistemul educational, functioneaza mariajul intre teoria comunicarii si aplicatiile ei in design?
Nu vreau sa intru in teorii. Scopul grafic designului e sa comunice. Totul e sa stii cum. Unii o fac bine din intuitie, altii invata. Cei mai buni sunt cei care le au pe amandoua. Totul e sa fii constient ca cel caruia i te adresezi nu foloseste neaparat acelasi cod cu al tau, creatorul. Arta studentului la grafic design e sa transmita corect.

Polisemia, interpretarea sunt rar permise. Emitatorii, cei de la care pleaca mesajele, vor sa fie receptionate foarte clar si sa nu lase loc nici unei interpretari. Aici graphic designul se desparte de arta.

Comentati asocierea unor fonturi diferite in cadrul aceleasi imagini.
Atata timp cat mesajul e corect, e OK. Binenteles ca nu e bine sa se arunce cu toptanul sumedenie de tipuri de litera pe pagina, fara noima, cu o pofta nestapanita. De obicei, dar si in graphic design, postul e sanatos. Exista si aici o sumedenie de reguli. Dar pentru ca veni vorba de reguli. A existat in istorie o perioada de glorie minimalista, denumita "Swiss style", curent rationalist de mare importanta, in care, pe langa alte elemente programatice caracteristice, latura minimala se reflecta si in folosirea unui numar limitat de tipuri de caracter de litera, de multe ori doar unul singur (akzidenz grotesk) in doar doua dimensiuni de corp de litera.

Aceasta pozitie minimala - "less is more" (mai putin e mai mult) a celebrului arhitect Mies Van Der Rohe, e inlocuita cu una de o bogatie extrema in care "less is more" se transforma in "less is bore" (mai putin e plictiseala) a lui Robert Venturi.

In graphic design ne aflam intr-o perioada poststructuralista, unde claritatea si transparenta tipografiei (vezi Beatrice Warde/The Crystal Goblet) e inlocuita cu sacrificarea lizibilitatii pentru o mai mare expresivitate. Ordinea e inlocuita cu anarhia, iar unitatea stilului, cu eclectismul si multiculturalitatea. David Carson, un soi de copil teribil si razgaiat al designului de astazi, se joaca cu literele, toate normele sunt incalcate, in "End of Print". Oricum, aceste pozitii tin de teme ale graphic designului, cum ar fi cele culturale, ale modei sau din muzica. Cu greu ne-am putea imagina un afis publicitar deconstruit, dominat de anarhie si cu un text ilizibil care ar face reclama unei masini, fie ea si foarte desteapta (Smart).

Dor de arta

S-a pierdut armonia pe care o gaseam la textele din afisele de la sfarsitul secolului al IX-lea inceputul secolului al XX-lea?
Oglinda timpurilor ne insoteste. Regret totusi dincolo de firescul lucrurilor lipsa, astazi, a unei anumite picturalitati, a desenului a graficii de sevalet, regret "mana" nervoasa sau lirica artistului. Regret ca nu mai avem in repertoriul vizual de astazi imagini atat de savuroase precum cele ele lui Leonetto Capiello sau afise a la Cassandre. Toate astea par a fi disparut, detronate de o imagine fotografica, cand mai mult decat reala, cand poetizata mai bine sau mai putin bine prin efecte computeristice. Noroc ca incepand cu mijlocul anilor ’90 si azi, grafica chineza rupe stilul universal caracterizat de vocabularul photoshop si recupereaza mult dintr-un repertoriu imagistic antedigital, aducandu-l la zi. Chinezii! Remarcabil!

O data cu aparitia computerului, fonturile si-au pierdut din farmec, devenind mai rigide, mai reci, mai artificiale. Dicteaza calculatorul omului de arta?
Nu cred in asta, desi in multe privinte sunt un paseist. Cred, dimpotriva, ca anumite restrictii legate de tipografia clasica au fost depasite pozitiv cu ajutorul computerului. Sa ne aducem aminte ca unul dintre cei mai mari designeri de litera, Adrian Frutiger, se foloseste azi de computer ca de orice alta unealta. Cu ajutorul computerului nu se poate face acuarela inca, dar design de litera da.

Ce rol joaca tipul de font ales in comunicarea diferitelor mesaje publicitare?
Un rol enorm. Cine nu intelege ca litera e in stransa legatura cu continutul da gres.

Exista o moda a fonturilor? Daca da, dati-ne cateva exemple.
In primul rand, sunt lucrurile clasice, cele care vor fi intotdeauna marturie ca valoarea exista, independent de mode. Daca in 10.000 de ani oamenii vor mai exista si vor mai citi, vor citi texte scrise cu Garamond, adica cu caracterul ce poarta numele creatorului sau la 1500 si ceva. Imi plac caracterele de dincolo de moda.

OPORTUNITATE

"Rolul pe care-l joaca tipul de font ales in comunicarea diferitelor mesaje publicitare este enorm. Cine nu intelege ca litera e in stransa legatura cu continutul da gres"

STRATEGIE

"Daca mesajul pe care logo-ul companiei trebuie sa-l transmita e prietenos, vom folosi literele de rand, asa cum a facut-o Wolf Ollins pentru Orange"

SFATURI

"Scopul grafic designului e sa comunice. Totul e sa stii cum. Unii o fac bine din intuitie, altii invata. Cei mai buni sunt cei care le au pe amandoua" - Razvan Luscov
Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   rănd,   litera

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”
Amazon a fost ținta criticilor în această perioadă apropiată de sărbători, clienții afirmând că gigantul „ruinează” ziua cea mare a copiilor, notează Daily Mail. Gigantul a...

O cafenea din Melbourne, asaltată de recenzii negative, după ce numele său a apărut într-un examen

O cafenea din Melbourne, asaltată de recenzii negative, după ce numele său a apărut într-un examen
Proprietara unei cafenele din Melbourne ia în calcul acţionarea în justiţie a instituţiei care gestionează sistemul de educaţie australian, după ce un local fictiv cu un nume asemănător a fost menţionat...

Un bărbat a descoperit că este înșelat cu ajutorul Google Maps Street View

Un bărbat a descoperit că este înșelat cu ajutorul Google Maps Street View
Un bărbat a descoperit că soția sa este infidelă, după ce a intrat pe Google Maps Street View și a descoperit o fotografie cu aceasta și amantul ei.  Google Maps Street View a surprins o imagine cu un...

Infidelitate descoperită prin intermediul Uber

Infidelitate descoperită prin intermediul Uber
O femeie căsătorită din Colombia şi amantul ei au fost prinşi după ce au chemat un Uber pentru a merge la un motel, însă şoferul era chiar soţul femeii, scrie Newsweek. Identificată doar sub numele de...
Serviciul de email marketing furnizat de