x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Iată care sunt întrebările pe care Elon Musk, Tony Hsieh sau Oprah Winfrey le pun la interviurile de angajare

Iată care sunt întrebările pe care Elon Musk, Tony Hsieh sau Oprah Winfrey le pun la interviurile de angajare

08 Dec 2015   •   14:26
Iată care sunt întrebările pe care Elon Musk, Tony Hsieh sau Oprah Winfrey le pun la interviurile de angajare

Cei mai buni directori executivi sau manageri din lume știu că întrebările precum „Care este punctul tău forte” sau „Care este cea mai mare slăbiciune?” nu surprind cu adevărat personalitatea candidaților.
De aceea, evită clișeele și aleg întrebări inedite, dar relevante, cu ajutorul cărora reușesc să descopere dacă persoanele cu care discută sunt sau nu potrivite pentru companiile pe care le conduc.

Business Insider și agenda.weforum.org au selectat 15 întrebări preferate de cunoscuți CEOs din întreaga lume.


RICHARD BRANSON: „Ce ai fi vrut să menționezi în CV, dar nu ai putut?”
Fondatorul Virgin Group, miliardarul Richard Branson, a explicat în cartea sa că nu este un fan al interviurilor de angajare tradiționale: „Evident, CV-ul este important, dar dacă am alege oamenii numai după documentul respectiv, nu am mai pierde timpul cu interviuri.”


TONY HSIEH: „De o scală de la 1 la 10, cât de ciudat ești?”
Una din valorile companiei Zappos este să „creeze amuzament și să fie diferit”, a declarat CEO-ul Tony Hsieh pentru Business Insider.
Astfel, pentru a se asigura că angajează persoanele potrivite, Hsieh pune întrebarea referitoare la ciudățenie, dar subliniază că numărul este mai puțin relevant, contând maniera în care se percep oamenii.


DARA RICHARDSON-HERON: „Cum v-ați descrie într-un cuvânt?”
Dara Richardson-Heron, CEO of YWCA, este de părere că cei mai buni candidați sunt cei care știu exact cine sunt și consideră că această întrebare este utilă. Nu judecă persoana intervievată în funcție de cuvântul pe care îl alege, privind termenul ca pe un indiciu referitor la auto-percepție. În plus, îi apreciază pe acei candidați care nu se grăbesc să răspundă, ci se gândesc bine.


HANNAH PARAMORE: „La ce vârstă ai avut primul job plătit?”
Președinta Paramore a declarat pentru New York Times că aceasta este una din întrebările sale preferate, pentru că poate să surprindă atitudinea candidaților față de etica muncii, independență și obținerea unui anumit titlu. „Dacă au muncit part-time în timpul liceului sau facultății pentru că au fost nevoiți, acest lucru arată un nivel ridicat de responsabilitate personală. Îmi plac oamenii care nu se dau bătuți, chiar dacă drumul spre succes e anevoios.”


ELON MUSK: „Unde te afli?”
În biografia autorizată a CEO-ului Elon Musk se precizează că acestuia îi place să le ceară candidaților să rezolve următoarea problemă: „Te afli pe suprafața Terrei. Mergi o milă spre sud, o milă spre vest și una spre nord. Ajungi exact în punctul din care ai plecat. Unde ești?”
Răspunsul: „fie la Polul Nord, fie undeva aproape de Polul Sud”.
După câte se pare, Musk prefere să intervieveze personal candidații, primele 1000 de persoane angajate la SpaceX, fiind angajate de el.


RYAN HOLMES: „Care este super-puterea sau totemul tău?”
CEO-ul HootSuite, Ryan Holmes, a declarat pentru jurnaliști că a folosit întrebarea și atunci când și-a angajat asistentul executiv, care a răspuns că e vorba de o rață. Răspunsul i-a oferit indicii despre personalitatea acesteia, care a detaliat că îi plac aceste animale pentru că sunt calme la suprafață, dar se zbat foarte mult când trebuie să facă lucruri sub apă.


OPRAH WINFREY: „Care sunt obiceiurile spirituale adoptate?”
Oprah Winfrey se afla în căutarea unui președinte pentru propria televiziune, Oprah Winfrey Network, când a avut ocazia să pună această întrebare de zeci de ori candidaților. Unii oamenii s-au simțit extrem de inconfortabil, iar o femeie chiar a început să plângă.
Winfrey a precizat că nu se referea la religie, ci la relația cu propria persoană, cu eul ascuns. Ce își dorea vedeta să afle cu adevărat era „ce fac oamenii pentru propria persoană”. În opinia ei, dacă știm cine suntem și ce vrem de la viață, putem construi relații profunde cu cei din jur, transformând visurile în realitate.


KAREN DAVIS: „Care este citatul tău preferat?”
Karen Devis, vicepreședinte al Hasbro, un gigant din industria jocurilor și jucăriilor, a declarat pentru Business Insider că scopul muncii este să dea și altora din ceea ce câștigă, în consecință candidații pe care îi caută trebuie să aibă scopuri și pasiuni. Întrebarea referitoare la citat o ajută, spune ea, să afle care sunt aspectele de care potențialilor angajați le pasă.
În ciuda faptului că nu există „răspunsuri corecte”, Davis afirmă că își dorește candidați care au un răspuns.


LONNE JAFFE: „Îmi poți spune poveste succeselor anterioare, a provocărilor și a celor mai importante responsabilități?”
Lone Jaffe, directorul executiv al companiei de software Syncsort, a declarat într-un interviu că mereu urmărește cât de bine pot spune o poveste candidații, pentru că atât timp cât avem limbaj, putem utiliza povestirile ca pe un instrument de comunicare și persuadare puternic.
„Storytelling-ul”, cum îl numește Jaffe este cu atât mai important în industria tech cu cât, informațiile sunt complexe și pe alocuri plictisitoare și de aceea mijloacele de comunicare de calitate pot face diferența.


ASHLEY MORRIS: „Ce ai face în cazul unei apocalipse zombie?”
Pare o întrebare de-a dreptul ridicolă, totuși CEO-ului companiei Capriotti Sandwich Shop îi oferă indicii prețioase referitoare la candidați, fiind cea mai buna manieră de a afla cum reacționează sub presiune oamenii.
„Nu există niciun răspuns corect, de aceea e interesant să auzi opinii și să înțelegi gândirea celorlalți.”, a explicat Morris.


BRAD JEFFERSON: „Ce te motivează să te ridici din pat în fiecare dimineață?”
Într-un interviu apărut în New York Times, Brad Jefferson, CEO-ul Animoto, preciza care sunt întrebările pe care alege să le pună la interviuri. Întrebarea menționată anterior este relevantă, spune el, pentru că surprinde pasiunile și scopurile candidaților, pentru a vedea cum urmăresc ceea ce contează chiar și în momente dificile.


JEFF ZWELLING: „Un ciocan și un cui costă 1,10 $. Ciocanul costă cu un dolar mai mult decât cuiul. Cât costă cuiul?”
Jeff Zwellinf, co-fondator și fost CEO Conventro a declarat jurnaliștilor de la Business Insider că apelează la întrebări-capcană în timpul interviurilor pentru a analiza atenția candidaților și procesele lor de gândire înainte de a da un răspuns.
Întrebarea anterioară este un exemplu de acest gen: „Unii candidați se vor arunca să afirme imediat 10 cenți, răspunsul fiind evident greșit,” a precizat acesta. „Nu am nevoie de răspunsul corect, adică 5 cenți, vreau doar să văd cum gândesc candidații.”


AJEET SINGH: „Dacă ai lucra într-un restaurant, ce rol ți-ai dori?”
CEO-ul ThoughtSpot Ajeet Singh crede că această întrebare oferă foarte multe informații despre candidați, dar că probabil este singurul director din Silicon Valley care o utilizează.
Întrebarea surprinde esența a ceea ce o persoană preferă, a lucrurilor pe care le găsește motivaționale, inspiraționale. „Am nevoie de detalii mai puțin convenționale referitoare la ce le-ar plăcea oamenilor să facă atunci când constrângerile sunt eliminate.”


PETER THIEL: „Spune-mi despre un aspect adevărat, dar asupra căruia nimeni nu este de acord cu tine.”
Co-fondatorul PayPal, Peter Thiel, este în căutarea oamenilor cărora nu le este teamă se se afirme, să își spună punctul de vedere. De aceea, utilizează această „întrebare”. Într-un interviu acordat jurnaliștilor de la Forbes a spus că în acest fel testează „originalitatea gândirii și, prin extensie, curajul de a-și exprima punctul de vedere într-un context mai special”.


NEIL BLUMENTHAL & DAVID GILBOA: „Care a fost ultimul costum pe care l-ai purtat?”
Nu contează atât de mult ce au purtat, ci motivul pentru care au purtat vestimentația respectivă. Dacă motivația candidaților este în concordanță cu valorile promovate de companie, vor fi probabil angajate.
„Considerăm că oamenii care sunt capabili să construiască un mediu relaxat, amuzat, câștigă admirație mai ușor și relaționează mai bine. În plus, chiar dacă angajăm cei mai experimentați oameni, dacă nu se potrivesc într-un anumit context nu vor avea succes.”
 

×