SUFLETUL COMERTULUI
In vreme ce apar tot mai multe scoli care anual livreaza pe banda aspiranti pentru industria de comunicare, oamenii speciali din publicitate evadeaza alternativ sau definitiv in domenii din vecinatatea artei.
TANIA COHN, ALEX ANGHEL
Echilibratii
Arta cu Ogilvy si Y&R
La antipod
Chestiune de temperament, pentru altii, munca de agentie e castratoare. Ea serveste unui scop in exclusivitate financiar si/sau e simpla etapa in dezvoltarea profesionala. Sasha Iacob, art director, care s-a perindat pe la agentii reputate, a parasit fara regrete sistemul. Astazi el este unul dintre cei mai premiati si mai bine platiti creatori de identitate virtuala (web design, aplicatii multimedia). Lucrul de unul singur ii ofera libertatea si confortul interior. La fel se intampla cu Cosmin Bumbut, fotograf cu o retina speciala, pentru care publicitatea s-a transformat din sistem care-l continea, in partener. Au mai trantit usa publicitatii fara regrete si-n glorie indivizi al caror personaj exponential e Liviu David, unul dintre cei mai premiati creativi romani, care a emigrat in Australia lasand in tara o agentie legendara: DâArcy. Dupa ani buni de PR decent - lucru rar la noi - Rovena Andrei a abandonat domeniul pentru scrisul despre calatorii exotice, moda si munca de stilist.
Intre finante si aspiratii
"Chiar daca ai absolvit o scoala de grafica, nu esti grafician daca nu-ti castigi painea din asta macar o data in viata", se vehicula in Academia de Arta. Zis si facut, si-a spus exclusivista Carmen Nistorescu, care pregateste in prezent lucrari pentru o expozitie la New York. "In consecinta, am facut si publicitate si grafica de carte si eticheta de produs, dar suflul meu vine din alta zona. La mine supapa nu e arta, ci invers, partea comerciala". De aceea, relatia lui Carmen cu lumea agentiilor se desfasoara sub semnul acelorasi parteneriate punctuale. Ca arta nu e o supapa, o directie alternativa, un lucru cu care sa cochetezi, gandesc si cei de la Y&R. "A, exista supape, mai faci tot felul de giumbuslucuri pentru tine, un site cool, niste fluturasi, postere sau alte lucruri legate oarecum de publicitate si comunicare vizuala in general. Dar sa nu confundam aceste lucruri cu arta", zic Stoleru si Coman.
Daca se vinde, e arta
... A fost sloganul imprumutat unui festival local. Pentru rigurosi, arta in publicitate e o chestiune de stricta eficienta.