x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Marketingul a facut gripa

Marketingul a facut gripa

28 Iul 2004   •   00:00

Sa recunoastem: publicitatea e in esenta un razboi.

LUCIAN MANDRUTA

Tabara arcasilor cu mesaje - advertiserii - incearca sa le strapunga inima inamicilor cu bani - consumatorii adicatelea. Orice truc e deja folosit: sageti care se targeteaza singure, capete otravite subliminal, sulite frumos colorate.

Consumatorul e si el tot mai siret: cand nu te astepti, ridica scut telecomanda sau fuge las la o terasa, fara ziare si fara televizor. Pentru un astfel de consumator se cere folosita o arma biologica, singura neinterzisa de Conventia de la Geneva. Singura cu un aer umanitar, intrucat iti lasa subiectii expusi mesajului publicitar, fara ca asta sa le provoace suferinta, ci doar pofta sincera de a cumpara...

Faceti loc pentru marketingul viral! Cum functioneaza? Simplu: il faci pe client sa-i recomande produsul tau unui prieten. Chiar fara sa fie constient de asta cateodata. E cazul campaniei Hotmail, care a adaugat un simplu "Gasesti e-mail gratuit la Hotmail" in corpul fiecarui mesaj trimis de clientii sai. Cu ideea asta simpla, firma a ajuns sa fie cel mai mare provider de mail din India, cu un buget de 0 (zero) dolari. O solutie mai evoluata a pornit de la crearea unui site de web simpatic, cum ar fi o simulare a unui mediu de birou, populata cu diverse personaje, in care poti adauga alti indivizi virtuali trimitand mailuri la prieteni, in care sa le recomanzi acel joc. Fireste, undeva e si trimiterea la site-ul companiei sponsor, care, intamplator, ofera servicii de management al personalului. Veti spune ca marketingul viral e doar o alta forma de spam. Si totusi, exista o diferenta mare: spamul este trimiterea de mesaje nesolicitate de la o adresa la cateva milioane de destinatari necunoscuti. Marketingul viral pe net foloseste tehnica telefonului fara fir - aceea in care prietenii si cunoscutii isi trimit unii altora mesajul, pentru ca li se pare interesant.

Aici e si cheia acestui tip de campanie: trebuie sa oferi o rasplata.

Fie ca e un zambet sau satisfactia de a juca un joc, un tricou sau sansa de a participa la o tombola. Cel mai bun marketing viral e acela atat de creativ incat destinatarul simte nevoia sa-l imparta cu altii.

Cea mai creativa campanie de viral marketing ramane, dupa mine, cea a Mates Condoms, in Anglia, care a folosit Internetul, combinat abil cu abtibilduri puse pe stalpi. Acestea aveau doar inscriptia "am facut-o aici.com" ( in engleza, in jargon i shagged here.com) si au fost raspandite aleator prin Londra. Site-ul la care te trimiteau era si el de fapt un forum destinat impartasirii experientelor sexuale ale utilizatorilor, dar continand si jocuri cu tenta sexuala...

In acest caz, nici macar nu s-a folosit mailul, ci stravechea metoda a discutiei intre prieteni... Sa-i zicem buzz, cum i-a si ramas numele. Sa stam cu urechea ciulita pentru momentul in care va veni si la noi...

×
Subiecte în articol: sufletul comertului