Sa recunoastem: publicitatea e in esenta un razboi.
LUCIAN MANDRUTA
Tabara arcasilor cu mesaje - advertiserii - incearca sa le strapunga inima inamicilor cu bani - consumatorii adicatelea. Orice truc e deja folosit: sageti care se targeteaza singure, capete otravite subliminal, sulite frumos colorate.
Faceti loc pentru marketingul viral! Cum functioneaza? Simplu: il faci pe client sa-i recomande produsul tau unui prieten. Chiar fara sa fie constient de asta cateodata. E cazul campaniei Hotmail, care a adaugat un simplu "Gasesti e-mail gratuit la Hotmail" in corpul fiecarui mesaj trimis de clientii sai. Cu ideea asta simpla, firma a ajuns sa fie cel mai mare provider de mail din India, cu un buget de 0 (zero) dolari. O solutie mai evoluata a pornit de la crearea unui site de web simpatic, cum ar fi o simulare a unui mediu de birou, populata cu diverse personaje, in care poti adauga alti indivizi virtuali trimitand mailuri la prieteni, in care sa le recomanzi acel joc. Fireste, undeva e si trimiterea la site-ul companiei sponsor, care, intamplator, ofera servicii de management al personalului. Veti spune ca marketingul viral e doar o alta forma de spam. Si totusi, exista o diferenta mare: spamul este trimiterea de mesaje nesolicitate de la o adresa la cateva milioane de destinatari necunoscuti. Marketingul viral pe net foloseste tehnica telefonului fara fir - aceea in care prietenii si cunoscutii isi trimit unii altora mesajul, pentru ca li se pare interesant.
Aici e si cheia acestui tip de campanie: trebuie sa oferi o rasplata.
Cea mai creativa campanie de viral marketing ramane, dupa mine, cea a Mates Condoms, in Anglia, care a folosit Internetul, combinat abil cu abtibilduri puse pe stalpi. Acestea aveau doar inscriptia "am facut-o aici.com" ( in engleza, in jargon i shagged here.com) si au fost raspandite aleator prin Londra. Site-ul la care te trimiteau era si el de fapt un forum destinat impartasirii experientelor sexuale ale utilizatorilor, dar continand si jocuri cu tenta sexuala...
In acest caz, nici macar nu s-a folosit mailul, ci stravechea metoda a discutiei intre prieteni... Sa-i zicem buzz, cum i-a si ramas numele. Sa stam cu urechea ciulita pentru momentul in care va veni si la noi...