x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun NONVALORI DE VALOARE - Guristele şi sponsorii lor

NONVALORI DE VALOARE - Guristele şi sponsorii lor

de Dana Cobuz    |    08 Oct 2008   •   00:00
NONVALORI DE VALOARE - Guristele şi sponsorii lor

În România, nu tonul face muzica. Hiturile şi premiile se fac adesea pe banii amantului. Sunt multe lucruri putrede în mu­zica românească – de la cum se creează o vedetă până la cum se acordă discuri de aur şi de platină sau diverse premii ale showbizului. Astăzinu ne vom opri însă decât asupra unui aspect – cine face muzica de la noi: tonul sau banii? Şi dacă răspunsul este inclus în partea a doua a interogaţiei, să continuăm cu o întrebare suplimentară, de zece puncte: banii cui?



În România, nu tonul face muzica. Hiturile şi premiile se fac adesea pe banii amantului. Sunt multe lucruri putrede în mu­zica românească – de la cum se creează o vedetă până la cum se acordă discuri de aur şi de platină sau diverse premii ale showbizului. Astăzinu ne vom opri însă decât asupra unui aspect – cine face muzica de la noi: tonul sau banii? Şi dacă răspunsul este inclus în partea a doua a interogaţiei, să continuăm cu o întrebare suplimentară, de zece puncte: banii cui?

Hoţeşte
Cum a devenit Anna Lesko din simplă pictoriţă naivă în vila iubitului său Irinel Columbeanu o cântăreaţă de succes? Reţeta a fost relativ simplă, ţinând cont de faptul că Irinel nu a făcut economii la bugetul de promovare a tinerei speranţe: câteva cântişeli achiziţionate de la compozitori în vogă, un locşor cald în play-list-urile posturilor de radio comerciale, difuzări până la disperare pe posturile tv de specialitate, o prezenţă la Festivalul de la Mamaia, plus o strategie de marketing ce pute de la distanţă că a fost gândită pentru a "oficializa" valoarea unei nonvalori, în fapt.

Conform planului impus de Uniunea Producătorilor de Fonograme din România, Discul de Aur se acordă atunci când numărul de unităţi vândute depăşeşte 35.000. Ce a făcut Anna (sau, mai bine zis, creierul din spatele ei) ca să obţină un Disc de Aur? În toamna lui 2003, a lansat cu mult tam-tam albumul "Inseparabili" (la Casa de discuri Nova Music) în cadrul unei campanii cu "cârlig": cei care cumpărau albumul puteau participa la un concurs cu premii de sute de milioane de lei.

Pe coperta fiecărei unităţi exista un cod care, trimis prin SMS, te înscria într-un concurs cu tragere la sorţi. Inutil să zăbovim acum asupra aspectului că premiile valorau o sumă mult mai mare decât ce i s-ar fi întors Annei în cont efectiv din vânzări. Problema este una morală: Discul de Aur nu a fost obţinut de Lesko prin vânzări corecte, ci prin strategii "uşoare" de marketing. Aşa a intrat rusoaica pe uşa din dos în galeria artiştilor premianţi.  

Influenţă

Tot pe baza banilor iubitului s-a ridicat şi Cristiana Răduţă. Costel Bobic s-a folo­sit de potenţa lui financiară pentru a o trimite pe Cristiana în câmpul muzicii alături de 3rei Sud Est şi de Animal X, în cadrul unui turneu cu acoperire naţională. Vreo două videoclipuri scumpe au completat CV-ul lui Răduţă. Fericirea ei nu putea fi însă completă fără recunoaşterea venită din partea specialiştilor, astfel că Revista Uniunii Compozitorilor i-a decernat premiul pentru activitatea ei muzicală din 2003 şi i-a şi pus poza pe coperta unui număr.

Uau! De Cristina Darha, alias Uni-k, n-aţi mai auzit nimic din vremea în careTV K-lumea era un post tv muzical de notorietate. Să ştiţi că nu e o întâmplare faptul că notorietatea lui Uni-k a fost direct proporţională cu influenţa iubitului (şi mai apoi a soţului) ei, Stelian Na­nian, directorul muzical al respectivei televi­ziuni. Departe de Uni-k nu este nici Anne’s (Ana Constantin), o cântăreaţă care trăieşte doar prin puterea faptului că o târăşte pe scene iubitul ei, Daniel Anghel, un impresar de şuşe manelistice.

Lili Sandu a şocat presa mondenă când a declarat că videoclipul piesei "Jump", în valoare de 70.000 de euro, a fost sponsorizat de casa ei de discuri. Mai târziu s-a dovedit că respectivul clip n-a costat decât vreo 30.000 de euro, din care jumătate au fost oferiţi de Mark Chouraqui, un elveţian căruia Lili îi însenina nopţile când nevastă-sa nu era acasă. În aceste condiţii, să ne mai mire că Gina Pistol caută un sponsor pentru a se lansa în muzică?!

MONOPOL - Instituţia Marius Moga deţine controlul absolut

Trecând peste toate controversele în care s-a vârât sau în care a fost vârât, peste toate acuzaţiile de plagiat, unele periculoase, altele de-a dreptul hilare, CV-ul lui Marius Moga este impresio­nant.

În doar şapte ani, Moga (foto) reuşeşte să dea "biletul" câştigător trupei Akcent, să o arun­ce în topuri pe Anda Adam, s-o lanseze pe Corina şi să dea un zvâc carieristic trupei HI-Q. Să-i facă vânt în consacrare trupei Simplu, să-l proptească în play-listuri pe Smiley şi să propulseze pro­iectul Morandi. Să o scoată de la naftalina scorţoşilor pe Seling, să o reinventeze pe Cream şi să-şi facă damblalele de producător cu T.N.T. şi Wassabi. Şi dacă vi se pare puţin, adăugaţi pe listă coloanele sonore ale câtorva seriale de televiziune, câteva colaborări internaţionale şi în jur de 400 de piese, din care cu vreo trei duzini monopolizând, în timp, topurile.

Obraznic
Pentru că are motiv. Ştie ce poate, ştie cine este şi are clar cunoştinţă de cum este văzut prin ochii făcătorilor de showbiz. În plus, i s-a dat nas chiar de către cei care l-au descoperit. Nu rămâne niciodată "nevorbit" şi are replică la tot. Mai puţin la noţiuni de teorie, contrapunct şi armonie muzicală. Dar nici nu-l întreabă nimeni!

Rapid
Pentru că poate. Pentru că nu are scrupule, pentru că nu bibileşte o piesă la nesfârşit, căutând răsturnarea perfectă a acordului care sună cel mai bine şi pentru că îşi permite. Există un zvon potrivit căruia discul pentru Cream a fost gata în 48 de ore. În replică, Mihai Alexandru lucrează la o piesă şi şase luni! În antecamera studioului lui Moga sunt câteva zeci de nume, consacrate sau neica-nimeni, care aşteaptă cu saru’mâna un hit.

Scump
Pentru că, dacă tot aştepţi cu lunile să-ţi aloce timp, atunci nu te scumpeşti la tărâţe. Cu atât mai mult cu cât, dacă piesa se duce pe radio, în scurt timp există şansa să ai tot ce ţi-ai dorit: difuzări, cântări, remunerări. Popularitate, fani, paparazzi. Adică tot ce-şi poate dori un tânăr care confundă muzica şi cântul cu orice altceva.

Isteţ
Pentru că nu ratează nici un moment de a-şi face cunoscut chipul. Petreceri mondene, emisiuni de televiziune sau videoclipuri, unde nu simte nevoia să-şi motiveze prezenţa, de cele mai multe ori absolut nemotivată, Moga ştie că un capital de imagine face cât două hituri. Căci ochii care nu se văd nu se recunosc.

Precaut
Pentru că s-a fript de la primul "bună ziua" dat capitalei. Showbizul i-a făcut "botezul" de cum a venit în Bucureşti, printr-o ţeapă de câteva milioane bune de lei vechi. Şi a învăţat astfel că expresia "banii înainte" nu provine de pe centura Bucureştiului, ci din studiourile de înregistrare.

Matur
Pentru că, deşi a învăţa din propriile greşeli e un sport desuet, Moga este, în felul lui, un perfecţionist. Din 2003 şi până în prezent, a avut grijă să afle că o octavă perfectă nu e formată din alte câteva octave mai mici. (Dana Dorian)

×
Subiecte în articol: moravuri