x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Primar dealer de maşini

Primar dealer de maşini

de Marius Jianu    |    04 Mar 2008   •   00:00
Primar dealer de maşini

Afaceri cu utilajele Armatei într-o comună vâlceană

Cu 102 utilaje şi maşini preluate cu titlu gratuit din unităţile Poliţiei de Frontieră şi ale unităţilor militare din subordinea MAN între 1998-2004 şi cu 94 dintre acestea înstrăinate rapid, primarul comunei vâlcene Măldăreşti, Ionel Dragu se poate considera unul dintre cei mai prolifici dealeri de maşini second-hand din Vâlcea. Cu toate că mai multe instituţii de control au cerut capul lui Dragu şi al persoanelor influente din minister şi IGPF, până acum, singurul dosar penal deschis pe numele primarului Dragu s-a rătăcit undeva, între Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Curtea de Apel Craiova.

Cu 102 utilaje şi maşini preluate cu titlu gratuit din unităţile Poliţiei de Frontieră şi ale unităţilor militare din subordinea MAN între 1998-2004 şi cu 94 dintre acestea înstrăinate rapid, primarul comunei vâlcene Măldăreşti, Ionel Dragu se poate considera unul dintre cei mai prolifici dealeri de maşini second-hand din Vâlcea. Cu toate că mai multe instituţii de control au cerut capul lui Dragu şi al persoanelor influente din minister şi IGPF, până acum, singurul dosar penal deschis pe numele primarului Dragu s-a rătăcit undeva, între Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Curtea de Apel Craiova.

 

Filiera Vaideeni. Ca orice afacere dubioadsă a PSD-iştilor vâlceni, „tunul” de la Măldăreşti evaluat de procurori la peste 7 miliarde lei vechi, îşi găseste originea în zona Vaideeni, localitate care a împins în faţă un preşedinte de filială de partid în persoana lui Iulian Comănescu, un ambasador al României la Bruxelles în persoana lui Lazăr Comănescu şi a chestorului principal din cadrul Inspectoratului General Al Poliţiei de Frontieră, Dumitru Popescu. De altfel, drept recompensă pentru serviciile aduse, Ion Marica, o rudă a chestorului Popescu avea să fie „cadorisit” de către primar cu un IMS obţinut de la Armată. Printre altele, Iulian Comănescu era şi persoana care, în calitate de preşedinte al consiliului Judeţean Vâlcea, gira cererile aberante depuse la diverse ministere de către primarul Ionel Dragu. În urma girului dat de Comănescu, a jocurilor făcute de cercurile interese din diverse instituţii ale statului primarul unei comune uitate de lume a intrat în posesia a peste 100 de utilaje şi autovehicule de armată printre care se numără maşini de teren, excavatoare, autocamioane, un autobuz, tractoare, buldozere. 90% din acestea au fost apoi „ măritate” rapid de către alesul măldărăştenilor, restul zăcând într-o stare avansată de degradare la doi paşi de primărie. Ca culme a dispreţului faţă de lege unele dintre utilaje sunt şi acum înmatriculate cu numerele originale de armată, dovedind de asemenea nepăsarea lui Dragu.

A „mutat” Poliţia de Frontieră la Măldăreşti. Cu 64 de utilaje şi maşini preluate de la Inspectoratele Judeţene ale poliţiei de Frontieră din Mehedinţi şi Caraş Severin şi alte 38 culese de prin parcurile auto ale unor unităţi militare din Bucureşti, Braşov, Alba Iulia şi Craiova, primarul din Măldăreşti Vâlcea a stabilit un adevărat record. Toată afacerea, mirosită până şi de corpul de contrul din Ministerul Internelor şi reformei Adminstraţiei, a fost regizată în baza unor cereri semnate şi aprobate de preşedinţii CJ Vâlcea şi de prefecţii judeţului din perioada respectivă. Asta, în condiţiile în care justificările primarului din Măldăreşti frizează ridicolul, decele mai multe ori necesitatea obţinerii acestor bunuri se referă la întreţinerea drumurilor şi uliţelor care traversează localitatea. „Ca toate localităţile situate în zonă deluroasă şi comuna Măldăreşti are o suprafaţă mare, fiind compusă din sate aşezate pe diverse culmi de dealuri la distanţe mari de centrul localităţii. Localitatea are o populaţie de 2200 locuitori. Comuna Măldăreşti este traversată de două drumuri naţionale DN 67 şi DN 65 C, un drum judeţean, respectiv DJ 676 H, trei drumuri comunale 199, DC 140 şi DC 141, cinci drumuri săteşti, numeroase uliţe şi numeroase drumuri ce necesită o permanentă întreţinere datorită uzării prin eroziune a carosabilului pentru faptul că majoritatea sunt în pantă. Calitatea terenurilor din localitate este slabă, fiind un sol neproductiv, motiv pentru care populaţia duce o existenţă grea. Principalele ocupaţii ale locuitorilor sunt creşterea animalelor şi pomicultura. Starea impracticabilă a carosabilului drumurilor conduce la o accesibilitate greoaie a populaţiei la terenurile de cultură. […] Ca urmare, în conformitate cu HG 841/1995 şi HG 966/1998, vă rugăm domnule Ministru a ne transfera din dotarea Ministerului de Interne în patrimoniul Comunei Măldăreşti, judeţul Vâlcea, următoarele maşini şi utilaje: tractoare, autobasculante, autocamioane, buldozere S-651, S-1501, excavatoare pe roţi şi şenile, încărcătoare frontale, autoturisme Aro, M-461, Dacia, macara, remorci, cisternă, autotun de stins incendii, autoturism TV, poduri metalice, trailer, autoateliere, generator de sudură, motocompresoare, multicare.”, îşi arată dorinţele Ionel Dragu în adresa nr. 1881/07.08.2003 adresată Ministrului de Interne Ioan Rus. Jalba oficială pare să-i fi muiat inima psd-istului Rus, din moment ce până în 2004 primăria avea să ridice de la Poliţia de Frontieră 64 de maşini şi utilaje, lucru care l-a făcut chiar pe unul dintre protectorii lui Dragu, chestorul principal Dumitru Popescu, adjunct al inspectorului general al Poliţiei de Frontieră, să exclame: „În felul acesta o să muţi Poliţia de Frontieră la Măldăreşti!”. Mirarea lui Popescu nu avea să sară însă peste recomandările secretarului de stat, chestor general Nicolae Berechet, în ciuda faptului evident că primarul nu avea nici măcar unde să parcheze atâtea autovehicule, fără a mai vorbi de cele trei şalupe solicitate la IJPF Mehedinţi, dotări care ar fi transformat râul Cerna în canal navigabil. La acestea se adaugă încă 38 de maşini şi utilaje ridicate din unităţi militare din Alba Iulia, Bucureşti, Braşov, Târgovişte şi Craiova. În total 102 de maşini şi utilaje din care 94 au fost valorificate cu succes de „dealerul” Ionel Dragu, în unele cazuri acesta predând în custodie unele utilaje către Ionel Dragu, considerat un simplu locuitor al comunei.

 

Anchete cu declaraţii diferite. O anchetă derulată de procurorii anti-corupţie şi continuată de organele cercetare penală din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie scoate la iveală faptul că „la Primăria comunei Măldăreşti licitaţiile nu au avut loc, întocmindu-se în fals procese verbale, fapt ce rezultă din declaraţiile lui Cristrinel Bulborea, Ion Cicu, Emil Cicârlan, Cristrian Aldea şi Nicolae Zăbavă, toţi din localitate”- extras din dosarul nr. 584/P/2005 întocmit de procurorii Secţiei de urmărire penală şi criminalistic din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. La 12 mai, comisarul Gheorghe Cojocaru, din cadrul IPJ Vâlcea, Serviciul de Investigare a Fraudelor execută o „spălare” evidentă în cazul „Dragu”, reaudiind martorii menţionaţi mai sus şi dându-le acestora şansa să se scuze că au dat declaraţiile respective în stare de stres şi derută.

 

Război în comună. Povestea tunului tras de primarul din Măldăreşti pe dotările Armatei şi ale Poliţiei de Frontieră au generat un adevărat război în comună, mai mulţi consilieri locali reclamând încercarea de muşamalizare a cazului. „Este inadmisibil! Se încearcă în continuare muşamalizarea cazului, în condiţiile în care legăturile duc până în cele două ministere. Vorbim de maşini care au fost preluate preferenţial din diferite unităţi militare şi care nici nu au ajuns vreodată în comună. Cele care au fost aduse la primărie au fost înstrăinate rapid”, susţine consilierul local ştefan Enescu.

 

Dosar penal rătăcit. Întreaga poveste a jafului derulat sub ochii şi cu complicitatea unor înalţi funcţionari din Ministerul de Interne şi cel al Apărării a generat în cele din urmă un dosar penal pe numele primarului Dragu şi a viceprimarului din comună. Ce se întâmplă cu dosarul deschis pe numele celor doiu în urmă cu doi ani şi jumătate reprezintă un miuster pentru toată lumea. „În toamna anului trecut trebuia să plece de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie către Curtea de Apel Craiova dar când s-a verificat la Craiova nu auzise nimeni de acest dosar”, se plâng consilierii opozanţi, în frunte cu liberalul ştefan Enescu. Modul de „organizare” a licitaţiilor este cunoscut până şi în instituţiile puse să supravegheze aplicarea legilor. „Da, cred că prin 2005 am avut reclamaţii depuse pe acest caz. Am trimis Corpul de Control şi apoi Curtea de Conturi. Sunt acoperiţi de acte. şi eu şi dumneavoastră şi locuitorii comunei ştiu şi văd cum au fost înstrăinate acele utilaje. Dar, scriptic sunt acoperiţi de acte”, afirmă fostul prefect de Vâlcea, Anuţa Handolescu.

 

Bau-bau. Povestea jafului nu este una uşor digerabilă nici pentru repreezentanţii actualei Puteri. „Toată chestiunea aceasta este un bau-bau pentru mine. Dacă explodează povestea aceasta la Vâlcea devenim iarăşi un judeţ de oameni corupţi, băgaţi în tot felul de învârteli. Am încercat să verific stadiul dosarului la Parchetul din Horezu unde era instrumentat cazul şi am fost trimis la plimbare. Ba, mai mult, mi s-a spus că încerc să influenţez Justiţia în condiţiile în care eu cerusem doar soluţionarea cazului şi nu ascunsderea dosarului într-un sertar”, declară deputatul liberal Emilian Frâncu.

Regretul primarului: „Nu am avut pile să iau şi eu o Wola!”

 

Cu un dosar penal deschis în urma reclamaţiilor depuse de consilierii locali care au rămas şocaţi să constate că un parc auto de câteva zeci de maşini se volatilizase înainte de a mai ajunge în comună, Ionel Dragu declară că nu avea ce să facă cu unele dintre acestea. “Da, am luat peste 100 de utilaje şi echipamente, dar cu unele chiar nu aveam ce face. Chiar dacă păreau noi să ştiţi că ele zăcuseră şi câte 7-8 ani nefolosite. Doar nu ni le-au dat de bune ce erau! Erau vechituri de care căutau să scape şi ei. Vorbim aici de uzură fizică şi morală la aceste maşini. Ce dacă am cerut peste 100? Există vreo lege care să limiteze numărul utilajelor pe care să le preiei? Ce nu ne-a trebuit am vândut. Dar să ştiţi că noi am făcut licitaţie. M-au controlat multe instituţii şi m-au găsit în regulă. Puteţi să verificaţi la Curtea de Conturi. Am vândut ca să aduc bani la bugetul local. Cred că am strâns peste 1,5 miliarde din utilajele vândute. Nouă ne veneau informaţii din Prefectură că unitatea respectivă casează atâtea maşini. Da, mă duceam înainte să le văd ca să ştiu ce să cer. Nu am avut eu cele mai tari pile! Dacă aveam ceream şi o Wola sau două aşa cum au făcut alţi primari care aveau relaţii. şalupele de la Poliţia de Frontieră de la Mehedinţi nu le-am cerut eu. Nici nu le-am luat până la urmă. Îţi dădeau ei, dom’le, că nu te lăsau să iei numai ce vroiai tu. Mai dădeau şi utilaje de care vroiau să scape. Avem acum utilajele de care avem nevoie pentru serviciul de gospodărie comunală”, susţine Ionel Dragu. Cel puţin în cazul celor trei şalupe cu care era să fie cadorisită primăria Măldăreşti, Poliţia de Frontieră a Judeţului Mehedinţi îi dă dreptate edilului. Abia în momentul expedierii celor 24 de utilaje cedate cu titlu gratuit unii din ofiţerii de la Departamentul Logistică sesizând faptul că administraţia locală nu avea unde să folosească aceste vase. „Nu ştiu dacă le-au radiat după ce au primit utilajele. Noi am expediat ultimul transport către Măldăreşti în 2004. Pe listă erau 24 de utilaje şi maşini printre care şi trei şalupe. Atunci ne-am sesizat şi am cerut explicaţii pentru şalupe. Era ciudat ca o comună din zona submontană să ceară nave fluviale. Nu le-am mai dat şalupele pentru că nu exista o justificare pentru trecerea lor în patrimoniul comunei Măldăreşti”, explică Adrian Mendea, şeful Direcţiei Logistă şi adjunct al Inspectoratulşui Judeţean al Poliţiei de Frontieră Mehedinţi.

 

Stupid. Cu doar câteva utilaje şi echipamente rămase din 101 active primite cu titlu gratuit de la Armată şi Poliţia de Frontieră, Ionel Dragu, primarul comunei Măldăreşti se laudă că îşi face treaba exact aşa cum şi-a planificat. Având încă două tractoare luate în custodie pe numele său primarul uită să specifice dacaă treaba merge bine doar în gospodăria sa sau şi în comunitate.“Dar am adus la bugetul local peste 1,5 miliarde lei vechi!”, se arată uimit Ionel Dragu de fiecare dată când afacerea maşinilor de armată pasate pe ochi frumoşi apare în discuţie. Pentru magnitudinea ţepei date cu utilajele statului, primarul diun Măldăreşti are şi o scuză, cam stupidă, dar bună de prostit lumea: “Dom’le, maşinile erau vechi! Poa’ să zică cine o vrea ce vrea. Păi numai chederele trebuie că erau putrezite de cât au stat maşinile în garaj. şi cauciucurile cred că erau la fel chiar dacă păreau că au floarea nouă. Vă spun eu, erau nişte hârburi! Cum era să ţinem aşa ceva? Da, eu am luat în custodie două tractoare pentru că nu aveam unde să le ţinem. Nu le-am dus niciodată acasă. Cum era să fac asta? Le-am lăsat în spatele dispensarului, dar erau în custodia mea. Eu răspundeam de ce se întâmplă cu ele”, explică bâlbâit primarul comunei Măldăreşti.

 

Mai tare ca RAJDP Vâlcea. Conform edilului din Măldăreşti, Serviciul de Gospodărie Comunală, găselniţa găsită pentru a solicita în neştire utilaje, are acum tot ce îi trebuie pentru a funcţiona în bună regulă. Mai puţin personal, de vreme ce consilierul local ştefan Enescu afirmă: ”Păi, serviciul respectiv are un singur angajat. Ce să opereze acesta de unul singur?”. La fel de uimit de bogăţia parcului auto de la Măldăreşti se arată şi directorul RAJDP Vâlcea, Nicolae Vălimăreanu: „Câte utilaje? şi ce a făcut cu ele? Noi avem 75 în tot judeţul şi acoperim o infrastructură incomparabil mai mare decât cea pe care o are comuna Măldăreşti”. În ciuda acestui argument de bun simţ, între 1998-2000, nici un cap luminat din cadrul Internelor saul al Ministerului Apărării Naţionale nu şi-a pus întrebarea de ce primarul trecuse de-a valma pe solicitările sale şi drumuri comunale şi drumuri judeţene şi naţionale aflate în îngrijirea sa, ultimele fiind clasificate prin lege într-o categorie care le plasează în administrarea şi întreţinerea regiilor judeţene de drumuri şi poduri, respectiv a Drumurilor Naţionale. La această oră, din 101 utilaje şi echipamente încredinţate edililor din Măldăreşti, primarul Dragu se laudă cu 2 excavatoare, un buldozer, trei tractoare, un camion de 16 tone, două maşini de teren, un camion de 6 tone şi un generator electric. Jumătate din ele sunt defecte. Scuza primarului pentru starea de hârbuire în care sunt menţinute e simplă. „Nu avea rost să le reparăm că prăpădeam prea multă benzină sau motorină”, spune Ionel Dragu.

 

Raportat la procurori. În urmă cu trei ani directorul general al Corpului de Control al MI, Nicolae Neagu, trimitea fostului procuror general al româniei, Ioan Amariei un raport în care faptele lui Ionel Dragu şi ale acoliţilor erau expuse pe larg. „Un aspect cu totul deosebit constatat pe timpul verificărilor este şi faptul că primarul comunei Măldăreşti, încă din 1998, a mai beneficiat de transferuri fără plată a unor mijloace fixe de la unităţi militare aparţinând MapN, procedând după preluare la vânzarea acestora, din iniţiativa sa, prin licitaţii organizate de primărie la care au participat în general aceleaşi persoane. Din relaţiile obţinute de la postul de poliţie Măldăreşti a rezultat că primarul a vândut autovehiculele şi utilajele preluate prin transfer fără plată unor persoane apropiate din comunele Măldăreşti, Oteşani, Cernişoara din judeţul Vâlcea, iar o parte în judeţul Gorj. Mai mult, din verificările efectuate, inclusiv din rapoartele poliţistilor Postului Mădăreşti, rezultă că o parte din mijloacele fixe preluate de la unităţile MAI nu au mai ajuns la sediul primăriei, unele fiind vândute pe traseu, până a ajunge în localitate, iar altele au fost parcate la domiciliul unor persoane fizice care au afirmat că le-au cumpărat în baza unor înţelegeri cu primarul, care a încasat personal contravaloarea acestora” – arăta în raportul său chestorul şef Nicolae Neagu. Conform acestuia, „tunul” dat pe preluarea utilajelor de la Poliţia de frontieră sau diverse unităţi militare depăşeşte valoare de nouă miliarde lei vechi (la valoarea din 2004-n.r.)

 

 

×