x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Strategie - Implicarea sociala, beneficii pentru firme

Strategie - Implicarea sociala, beneficii pentru firme

de Eliza Dumitrescu    |    26 Ian 2007   •   00:00
Strategie  -  Implicarea sociala, beneficii pentru firme

Activitati de brand cu dublu impact. In strategia de brand, implicarea in proiecte de utilitate sociala este un mijloc de a dobandi un plus de valoare. Implicarea presupune de la finantare prin sponsorizari pana la realizarea si implementarea unor parteneriate si strategii cu rezultate masurabile din care partenerii implicati castiga.

In Romania sunt relativ putine initiativele care monitorizeaza, analizeaza, evalueaza acest tip de actiuni cunoscute sub numele de CSR (responsabilitate sociala corporatista). Implicarea marcilor locale in astfel de actiuni reprezinta un semn de normalitate al mediului de afaceri. Reprezentanti ai catorva dintre instantele care se implica substantial in sondarea acestei dimensiuni a brandingului au acceptat sa ne dezvaluie propriile perspective asupra anului trecut si sa anticipeze ce se va intampla in zona responsabilitatii sociale in 2007.

Agentia Selenis a anuntat de curand rezultatele unui amplu efort de documentare pe aceasta tema. Informatia extrasa din studii internationale de specialitate a fost publicata pe site-ul lor dedicat programului "ResponsabilitateSociala.ro", dar si pe blogurile personale ale lui Dragos Dehelean si Marius Balaci de la Selenis. Directorul Selenis, Dragos Dehelean ne-a spus despre initiativa lor: "scopul programului nostru este sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea sociala, avem nevoie de argumente solide pentru a demonstra ca vorbim atat de un gest intelept, cat si de unul reciproc avantajos".

Sincronizare. In privinta resurselor de documentare Dragos Dehelean a precizat: "E vorba de date oferite de organisme internationale (Comisia Europeana, Natiunile Unite, OECD) sau de agentii straine (Cone Inc. USA, APCO Insight USA, Cherenson Group USA, Hallvarsson & Hallvarsson Suedia). Am analizat, de asemenea, initiative din domeniul CSR ca Global Compact, Global Reporting Initiative. Celor interesati le recomandam sa urmareasca fenomenul cu ajutorul portalurilor specializate: www.csreurope.org, www.csrwire.com, www.bitc.org.uk si, nu in ultimul rand, www.responsabilitatesociala.ro. Datele vor ajuta companiile romanesti sa formuleze strategii care anticipeaza schimbarile prin care va trece si piata locala".

Din punctul de vedere al lui Dragos Dehelean piata romaneasca pare pregatita sa acceseze informatia si modelul unor piete mult mai mature. "De foarte multi ani Romania se afla intr-un proces de adaptare la curentele de gandire occidentale. Transferul cultural se petrece prin toate punctele de contact cu exteriorul. Pentru a le observa e suficient sa urmarim continutul cultural transmis pe televiziuni sau prin reviste, obiceiurile de consum si valorile romanilor. Acest proces de adaptare la valorile culturale de pe alte piete se va accentua in perioada urmatoare. De aceea, rezultatele obtinute de organismele de afara sunt o foarte buna radiografie a viitorului pietei, pentru oamenii de comunicare romani. Anul trecut CSR a beneficiat de 4 evenimente: "Gala Oameni pentru Oameni", "Conferinta de CSR", "Conferinta CSR 06" si "TOP Corporate Philantropist Romania". Tema a fost luata in discutie si la alte evenimente de amploare, cum ar fi: Zilele BIZ, Romanian PR Week, Summit-ul de PR "PR-idea" sau Olimpiadele Comunicarii. (Dragos Dehelean)

Inspiratie. Infuzia de studii de caz internationale are o valoare educativa: "Sunt multe programe de CSR derulate afara si din care companiile romanesti pot invata ceva. Interesant este sa vezi ca daca exista dorinta de a schimba ceva in bine, nu conteaza ca initiatorul este o companie, un club de fotbal sau un cantaret celebru. Un exemplu despre care am aflat de curand e cel al clubului FC Barcelona. In istoria de peste 100 de ani a clubului nu a existat nici un sponsor pe tricourile fotbalistilor. Si asta cu toate ca au fost companii de prestigiu care si-au anuntat disponibilitatea de a plati pentru "spatiul" de pe tricouri. Iata insa ca, la finalul lui 2006, oficialii Barcelonei au anuntat ca jucatorii vor purta pe tricouri logo-ul UNICEF, fara nici un fel de pretentie materiala. Mai mult, clubul va sponsoriza anual organizatia umanitara cu peste 1,5 milioane de Euro."
CSR in 2007? Esti responsabil, existi
Initiativa. "Creeaza-ti mediul" si "O societate durabila", doua proiecte inspirate
Tendinta nu poate fi decat ascendenta! 2007 inseamna start la alinierea la tot ce inseamna standard in Uniunea Europeana. Integrarea in comunitatea europeana va insemna inceputul transformarii principalilor actori - stat, societate civila, mass media - , prin puterea pe care o au, in factori de constrangere asupra companiilor. Ca urmare, companiile daca nu incep acum sa isi asume elementele responsabilitatii sociale, din proprie initiativa, o va face mai tarziu pentru ca trebuie. Companiile vor trebui sa raspunda unor asteptari ale societatii! Iar integrarea noastra in Uniunea Europeana va accelera acest lucru. In 2008 va fi gata standardul ISO 28000 pe responsabilitate sociala. Cred ca acest lucru vorbeste de la sine despre importanta acordata acestui subiect. Dincolo de faptul ca poate actiona ca si instrument de vanzare, responsabilitatea sociala este motorul cel mai puternic pentru inovatie. Daca este sa ne gandim ca in 2080, conform stastisticilor, temperatura va ajunge la 50 de grade, ca vor disparea specii de animale, se vor inmulti tantarii, se va raspandi malaria si alte boli mortale, nivelul marii va creste cu 6 metri peste cel actual cu siguranta ca se vor pune niste intrebari si se vor cauta niste solutii alternative, ecologice. Ca urmare vor aparea noi produse. Pe scurt, mai devreme sau mai tarziu se va ajunge la concluzia: Optezi pentru responsabilitate sociala, pentru dezvoltarea durabila? Optezi pentru existenta sau longevitatea business-ului! Vei fi responsabil social, vei exista! (Luminita Oprea - autor al primei carti dedicate CSR, organizator CSR 2006, PR Manager al unei multinationale)
Bilant si perspective pentru marci
"Consideram ca anul 2007 va fi un an crucial in ceea ce priveste practicile de responsabilitate sociala corporatista din mediul romanesc de afaceri. Desi companiile multinationale care opereaza in Romania au introdus principii de etica si au conceput programe sociale de mai bine de 10 ani, conceptul de responsabilitate sociala corporatista si tot ce presupune aceasta (modele, standarde, instrumente de implementare si evaluare, strategii) nu sunt suficient de bine mediatizate, explicate, intelese. Mass-media, in general, presa economica, in special, nu dau importanta acestui domeniu. Companiile romanesti sunt tot mai interesate de implementarea standardelor internationale de RSC, dezvoltarea de strategii de RSC, nu doar participarea la actiuni singulare de implicare sociala, profesionalizarea programelor de RSC, evaluarea programelor, comunicarea mai buna a actiunilor sociale. Acestea sunt tendinte identificate in 2006 si care, cu siguranta, vor fi urmate tot mai evident si sistematic in 2007 si in anii urmatori. RSC nu mai este luxul multinationalelor. RSC este o conditie de a supravietui pe piata europeana." (Dana Oancea si Bogdan Diaconu, coordonatori proiect CSR-Romania)

Standard
"2007 inseamna start la alinierea la tot ce inseamna standard in Uniunea Europeana. Din punct de vedere al responsabilitatii sociale, integrarea in comunitatea europeana va insemna inceputul transformarii principalilor actori - stat, societate civila, mass-media - prin puterea pe care o au in factori de constrangere asupra companiilor"

Inovatie
"In tarile in care responsabilitatea sociala nu mai este apanajul companiilor cu viziune, activitatile de marketing sunt subordonate departamentului de responsabilitate sociala. De ce? Pentru ca dincolo de faptul ca poate actiona ca si instrument de vanzare, responsabilitatea sociala este motorul cel mai puternic pentru inovatie"
  • Luminita Oprea, organizator al CSR 2006
  • ×