x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Tichie de mărgăritar fără stil

Tichie de mărgăritar fără stil

de Eliza Dumitrescu    |    07 Mai 2008   •   00:00
Tichie de mărgăritar fără stil

CAMPANIE CONTROVERSATA ● Lecţii de franceză în … birtul de lîngă pub
Nu mai e ceva neobişnuit ca reclamele la băuturi alcoolice să fie locul în care găseşti la sigur mostre de umor de calitate îndoielnică. Din păcate aceste reclame se mulţumesc să vorbească publicului ţintă folosind din comoditate reţete facile cum ar fi prejudecăţile discriminatorii, mitocănia, promovarea unor atitudini la limita bunului simţ.



CAMPANIE CONTROVERSATA ● Lecţii de franceză în … birtul de lîngă pub
Nu mai e ceva neobişnuit ca reclamele la băuturi alcoolice să fie locul în care găseşti la sigur mostre de umor de calitate îndoielnică. Din păcate aceste reclame se mulţumesc să vorbească publicului ţintă folosind din comoditate reţete facile cum ar fi prejudecăţile discriminatorii, mitocănia, promovarea unor atitudini la limita bunului simţ.


În reclama la Cava d’ Oro, o licoare mult prea obscură pentru un nume atît de pompos, se întreţine locul comun al ridiculizării poliţiştilor, într-o manieră nu mult peste nivelul  farselor cu Garcea.

Ce se întîmplă în acest spot, realizat de agenţia Papaya Advertising ?  
Cîţiva ţărani iau lecţii de franceză televizată, într-un birt, cu un pahar de coniac în faţă. Un poliţist care schimbă canalul le provocă simpaticilor semidocţi un dispreţ fără rezerve : "n-ai cu cine, bă, n-ai cu cine”.

Doar pentru că sunt mari amatori de lecţii de franceză difuzate la televizor ţăranii cu pricina se cred persoane cu stil. Este vorba de fapt de o imitaţie de stil care ţine exact cît ţine şi emisiunea. Pentru că  în viaţa lor de zi cu zi, ei vorbesc astfel : "dă mă îndărăt, mă”, "a început mă?”, "hai mă odată, mă” "n-ai cu cine, bă, n-ai cu cine”, " ce vrei, bă, nişte ţărani”. "J’ai des oiseaux” pronunţă unul dintre protagonişti în timp ce-şi scoate un pic pălăria doar pentru a se scărpina "în cap”.

La final, vocea din off anunţă opintit şi fără picătură de stil, numele brandului şi sloganul "Cava d’ Oro ! O picătură de stil în viaţa ta !”
Ce facem cu umorul ?

De unde vine umorul, din păcate nociv în final,  al acestei reclame ?  Pe de o parte, din efectul surpriză, pentru  că nimeni nu se aştepta ca aceşti falşi moromeţi să alerge într-un suflet pentru a nu pierde o lecţie de franceză televizată.

Pe de altă parte, din faptul că nici ţăranii  din spot nu scapă de ridicol, pentru că suficienţa lor îi acuză indirect. Nu poţi să îi califici pe alţii cînd,  în ciuda tuturor pretenţiilor tale, limbajul şi comportamentul îţi arată adevăratul nivel.

A aplica reţeta umorului rezultat din exploatarea unor caractere sau situaţii portretizate ca marginale este o soluţie confortabil de aplicat. Dar  nu garantează întotdeauna reuşita unei campanii. Cum nici ironia scăpată de sub control nu o poate face.

Ca potenţiali consumatori şi ca public expus la publicitate, vom  avea parte de reclamele pe care le merităm atîta vreme cît vom zîmbi complice la ridiculizarea celui de lîngă noi.



Reacţii oficiale

Reclama nu a întîrziat să provoace reacţii de contestare. Sindicatul Naţional al Poliţiştilor a sesizat CNA care la rîndul său a solicitat punctul de vedere al RAC ( Consiliul Român pentru Publicitate ). RAC  apreciază că reclama realizată de Agenţia Papaya Advertising pentru brandul Cava d’ Oro, încalcă două articole din codul RAC. Cele două articole RAC se referă la discriminare şi ofensă  "pe criterii sociale, politice, de rasă, naţionalitate, sex, vîrstă, religie, origine, etnie, handicap sau orientare sexuală" respectiv la "Denigrarea persoanelor, organizaţiilor, companiilor, activităţilor comerciale şi industriale, profesiilor, a produselor, elementelor de marketing sau a altor elemente asociate acestora, chiar fară a fi menţionate explicit, este interzisă".
Difuzarea spotului a fost întreruptă de la 1 mai, agenţia aşteptînd acum un punct de vedere oficial al CNA. Attila Gasparic, pînă de curînd vice-preşedinte al CNA, a amintit plîngerile primite de Consiliu referitor la "Garcea” şi consideră că nici în cazul Cava d’Oro nu se aşteaptă la intervenţia CNA. Gasparic  apreciază că în cazul de faţă ar trebui să funcţioneze autoreglementarea.
În opinia lui Robert Tiderle, directorul de creaţie al agenţiei Papaya , "Codul de Practică scris de RAC este "ambiguu şi permite interpretări" şi este dispus să conteste punctul de vedere al consiliului publicitarilor români . conform Mediafax

×
Subiecte în articol: sufletul comertului